January 26, 201411 yr Author comment_133118 Tackar, meningen att det ska bli bättre än nytt från Ford.
January 27, 201411 yr comment_133128 Aluminium kan ju bli fint om man vill lägga lite tid.http://www.poleringsguide.se/
January 27, 201411 yr Author comment_133129 Har redan polerat aluminium på lite bitar som syns i framändan.Kylare, laddluft kylare, tank för laddluft kylare och overflow tank för kylare plus lite rör.Tycker det är överkurs att polera bärarmarna bak.Har slipat bort gjutskägg och sen kört med nylon trissa, det får räcka.
January 28, 201411 yr comment_133134 Har du kört med nylontrissan är det bara sisaltrissan och lumptrissan kvar. Polerade spindlar och bärarmar bak är i högsta grad relevant, det gör säkert en halv sekund på kvartsmilen;)
January 28, 201411 yr Author comment_133149 Mja.. ang. polering av bärarmar.Ska man få de bra då krävs det mycket mer än så.Är mer intresserad att få bort gjutskägg som är av naturen start för sprickbildningar.Här satsas det mest på väghållning och effekt (effekten kommer senare då motorn är inkörd och testad).Fick de sista lagrerna till bakaxel klumpen idag.Nu är den ihopsatt och redo att läggas i då bakvagnen är klar för den.
February 10, 201411 yr Author comment_133407 Nu är hela jungel gymmet (bakvagn) ihopsatt med nya Delrin bussningar och lager.Dessutom nya Drive shop level 5 drivaxlar som legat på vinden i många år.Allt ska vara bättre än nytt, åtminstone styvare och hållbarare.
April 24, 201411 yr Author comment_135600 Ja nu har det gått ett par månader.Mellan har det varit litet semester och en hel del utlandsjobb.I helgen lyckades jag sätta ihop framvagnen.Dessutom blev en hel del små grejer lackade för bakänden.Nu håller jag med på med ett riktigt tråkjobb,,,,tvätta hela underredet innan lack (just nu hatar jag underredssörja).En liten bild från framvagnen
April 26, 201411 yr comment_135645 Den där underredssörjan är bra o. ha, men fy fan för o. få bort skiten.Lycka till!
May 17, 201410 yr Author comment_136459 Äntligen har jag satt upp bakaxeln....Efter att ha lackat undersidan så var det dax för att sätta tillbaka delar igen.Nästa blir det att sättta upp tanken efter den blir rengjord inuti.
May 19, 201410 yr comment_136509 Det ser riktigt bra ut, hade varit kul att se den i verkligheten:thumbup:
June 1, 201410 yr comment_136912 Vilket projekt :-)Blir toppklass på renoveringen.Ska bli kul att höra skillnaden på motorn.När man hör alla dessa tolerans skillnader i en Cobra motor som ska vara handbyggd och extra fint byggd om jag förstått idén med det.Undrar man ju hur toleranserna är i dom normala moduler motorerna :-)Önskar fortsatt lycka till med renoveringen.
June 14, 201410 yr Author comment_137283 Nu sitter det nya förstärkningsstaget för framvagnen på plats.Dessutom är det mesta inkopplat i motorrummet.Nu är det dax att sätta dit skärmar och huv.Sen ska alla vätskor fyllas på förutom motor oljan.Den ska tryckas in från oljetrycks givarens uttag.
June 16, 201410 yr comment_137331 Nu sitter det nya förstärkningsstaget för framvagnen på plats.Dessutom är det mesta inkopplat i motorrummet.Nu är det dax att sätta dit skärmar och huv.Sen ska alla vätskor fyllas på förutom motor oljan.Den ska tryckas in från oljetrycks givarens uttag.[ATTACH=CONFIG]30917[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]30918[/ATTACH]Jag gillar detalj nivån! Fråga! Lacka nyligen om lika dan stötfångare och hade ett helvete få bort den från frigoliten.Var det lika för dig? Fick du bort den utan ha sönder något?
June 16, 201410 yr Author comment_137333 Tackar.Inga problem alls att ta bort stötfångar plasten.Frigoliten sitter popnitad i stötfångarstaget och är helt lös mot stötfångar plasten.Meningen var för mig att stötfångar och tröskellåds plasterna skulle bli omlackade, men problem med lackerare som inte håller vad man lovar.Får bli att ta bort dem i vinter för omlackering.
June 16, 201410 yr comment_137334 Tackar.Inga problem alls att ta bort stötfångar plasten.Frigoliten sitter popnitad i stötfångarstaget och är helt lös mot stötfångar plasten.Meningen var för mig att stötfångar och tröskellåds plasterna skulle bli omlackade, men problem med lackerare som inte håller vad man lovar.Får bli att ta bort dem i vinter för omlackering.Jaha då har Ford gjort om designen! Den jag höll på med sitter fast med snabbfästen som hade hullingar integrerade i stötfångaren Det vill säga lätt sätta på men hopplöst ta bort.Satt instuckna i spåren pilarna visar.Lackare alltid svårt!! Därför bättre göra det själv. Trösklarna gjorde jag också om.Intressant vad att färgen inte behövde slipas bort.Med en trasa förtunning föll färgen av! Kvalite'=NOOOOOOOOO
June 16, 201410 yr Author comment_137348 Vet inte om Ford har gjort om designen.Kanske det är lite annorlunda för Cobran.Finns en klack på varje sida av den mittre (mitt imellan dina pilar på bilden).Inga som hellst problem att ta bort, jag vet då jag fick lov att ta bort den delvis pga. en bortglömd del som måste dit innan stötfångar plasten.Håller med dig att det är bättre att lacka själv.Det är vad jag har gjort med allt annat under denna uppgradering/renovering.Tyvärr såg jag att tiden inte skulle räcka till och då kontaktade en lackerare som sa att det inte skulle vara några problem att få det lackat innan mitten på maj. Det var i början på december.......Bara att bita ihop och göra det under vintern.
June 17, 201410 yr Author comment_137385 Nu närmar sig uppstarten av bilen.Troligen blir det i början på nästa vecka.Måste först få ihop detaljer i skuff och inne i bilen, men framför allt avgas systemet.Avgassystemet passar inte bra nog. Måste fixa det plus som tidigare nämt slipa och lacka.Nu är det bara olja och kylvatten som ska i av vätskorna, båda trixiga. Men man ger sig inte.Några bilder då bilen står på sina egna sulor.
June 18, 201410 yr Author comment_137428 Tackar, allt ska bli bra utom stötfångarplasterna och tröskelådsplasterna.En annan historia med lackerare.Ikväll har jag börjat laga ena tröskellådsplasten som har/hade en spricka i bak delen.Använder mig av grejer från 3M 05900 plastic reparation kit.Här hur det ser ut efter första omgången.
June 20, 201410 yr comment_137489 ...Den ska tryckas in från oljetrycks givarens uttag...Hur kommer det sig att du ska göra det? Enda sättet att få oljetryck direkt när du vrider på nyckeln?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.