Jump to content

Hjälp!!!!! Blir tokig


svensson82

Recommended Posts

Kan någon hjälpa mig skulle byta o ring på fördelaren (axeln).

gjorde detta och där efter startar inte motor den går igång men dör igen provat att vrida fördelaren. Har även byt tändspole men vill inte någon som vet om jag fått axeln fel eller något.

Link to comment
Share on other sites

Kanske fördelardrevet hamnade nån kugg fel?

Om du vrider motorn till "övre dödläge" när bägge ventilerna på 1ans cylinder är stängda och avgasventilen stängde sist (annars kan man hamna 180 grader fel) så ska rotorn peka mot ettans tändkabel på fördelaren. Om den inte gör det får du lyfta upp den å försöka kugga in den så att det stämmer.

Lättare att se var man är om man tar bort ventilkåpan.

Lycka till! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Stämmer Anders

Sedan, när du fått igång bilen, Svensson, så måste du finjustera tändning och tomgång och provköra mm. Helst skall du ha en tändinställningslampa till hjälp så du "hamnar på banan" till att börja med. Inte svårt men man måste veta vad man gör. Man vill ju att bilen skall gå så bra som möjligt men inte spika . Har du ingen susning om det jag pratar om så kan du behöva hjälp av någon som kan.

Link to comment
Share on other sites

Jag snurrade nog till det lite där... kolven ska vara i topp och insugsventilen stängt sist..

hmmm blev osäker. Visst stämmer detta, någon?

Enklast utan att behöva fundera på ventilers öppna el stänga är att tänka kompressions takten. Ur med stiftet och sätt ett finger i hålet och känn när det bygger tryck. Då är du på rätt varv :)

Link to comment
Share on other sites

Snacka med en kompis han sa att man kunnde skruva ut tändstiftet och köra in en skruvmejsel för att se att kolven var uppe i rätt lägge. sen skulle man se om det är ett jack på fördelaren dit rotern ska peka ska man prova att göra så eller vad tycker ni ?

Link to comment
Share on other sites

Så här brukar jag göra när jag har gjort någonting liknande och är osäker på om fördelaraxeln kommit ner i rätt spår:

Ställ motorn i "0" läge, övre dödläge, ta bort fördelarlocket, vrid på tändningen och vrid sen hela fördelaren. Viktigt här är att vara noga med vart gnistan hoppar, den gör skitont att bli träffad av...

När de gnistrar om brytarspetsarna så tänder den med 0 grader förtändning.

Så gör jag för att se att jag är i närheten.

Link to comment
Share on other sites

Av med ventilkåpan på den sidan som ettans cylinder är på . dra runt motorn på rätt håll, titta på ventilerna när insug öppnas/stängs dra motorn tills du får fram tändmarkeringen på svängdämparn, ställ den på 0 an. då skall rotorn peka på tändkabeln till 1 ans cylinder och då skall den även vara mitt för ett hack i fördelarkanten., gör den inte det så ändra så att den gör det och då har du en grundinställning,

Så här gör jag :-)

Link to comment
Share on other sites

Enklast utan att behöva fundera på ventilers öppna el stänga är att tänka kompressions takten. Ur med stiftet och sätt ett finger i hålet och känn när det bygger tryck. Då är du på rätt varv :)

Motorn bygger väl upp tryck även på av avgastakten för vi har väl fyrtaktsmotorer.

Link to comment
Share on other sites

Så nu funkar pärlan igen tack alla som skrivit och hjälpt mig. Men nu går den varm istället. Har sätt dit en en el fläkt istället tog bort org fläkte. Fläkten sitter på insidan kylare så att den suger kanske ska prova att flytta den så den sitter fram på kylaren istället så att det blåser. någon som har en annan ide är välkommet.

Link to comment
Share on other sites

Motorn bygger väl upp tryck även på av avgastakten för vi har väl fyrtaktsmotorer.

Är det en fråga el ett konstaterande? Visa mig annars en maskin som bygger tryck på avgastakten. :)

Link to comment
Share on other sites

@Tbird

Terminologin om vad som är mycket förtändning skiljer sig bland folk.

För mig är för mycket förtändning att gnistan kommer för tidigt. En del säger för hög tändning. Är det så så går motorn inte varm. Däremot kan den spika vid gaspådrag. Då får man "backa" tändningen till ett lägre gradtal av förtändning.

Motorn går varmare ju senare det tänder. Möjligen står den "för lågt" ställd eller tänder alltså försent.

@Svensson82

Var har du kopplat slangen till vakuum klockan på fördelaren? Till insugets vakuum eller det portade vakuumet som är på förgasaren. Portat vakum gör att vakuum klockan inte är engagerad vid tomgång. Det är den vid vakuum direkt på insuget (manifold på engelska).

Alltså portat vakuum = varmare motor på tomgång.

Angående fläktarna så skall de sitta på insidan och suga. (Fast de kan sitta på utsidan och blåsa in också. Men det är avigt och det ser man knappt ens på DIY byggen)

Det som är viktigt är att man har en fläktkåpa som sluter tätt mot kylaren så att fläkten verkligen drar luften genom kylaren och inte hämtar den runtomkring som den gör utan fläktkåpa och kanske lite större avstånd mellan fläkt och kyl.

Link to comment
Share on other sites

Ok hur ska man då gå till vägar av med fördelaren?. Eller räcker att vrida den lite?. Vacum slangen sitter från klockan på fördelaren och vidare in till förgasaren på baksidan. Funderar om man skulle montera original fläkten igen och flytta el fläkten så att den kyler framifrån istället kanske inte behövs vet inte riktigt vad som är bäst.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är en graderad skala på svängdämparen. Ta fram stålborsten om den syns dåligt:-). Då ska du hitta 0:an.

Mvh Olle

Link to comment
Share on other sites

Har legat med stålborste och polerduk får inte fram någon 0:an står ATC B2 10 10 också vidare. när ettans kolv är i topp så står den på ATC kan det vara rätt?

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...