Jump to content

Bakaxel?


Gäst

Recommended Posts

Gäst

Har länge funderat på att byta utväxling från den lama 2.72 som är orginal mot något vassare. Men nu har jag lyckats paja min diff, så nu till min fråga är det inte billigare att köpa en helt ny bakaxel. Vad ska jag köpa för bakaxel och vilken utväxling ska man ha. Satsar på att ha en ca 300hk under huven snart...

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Nej köpa en ny axel kostar säkert dubbelt mot att renovera.

Kanske du kan få tag på en likadan på skroten men det är nog svårt och osäkert.

Den axeln du har heter 8.8 och är nu Fords bästa axel.

8.8 är nästan lika stark som järnklumpen 9'' som är föregångaren.

Dessutom är 8.8 den axel som tar minst effekt.

Den är väldigt effektiv i jämförelse med 9'' och mycket lätt

Köp nya delar och passa på att köpa lite "Hevy Duty" komponenter.

Jag kan inte exakt vilka delar som behövs men jag vet att fjädrar och C-clips rekommenderas att köpa "Heavy Duty"

När du väljer utväxling så välj en hög mellan 3.55 och 3.70

Du kan inte renovera själv om du nu inte är en duktig finmekaniker och har pressverktyg?

8.8 är den svåraste av alla Fords axlar att få rätt.

Minsta fel och "Pang!"

Link to comment
Share on other sites

Gäst

tack för svaret då några yttligare frågor som dykt upp, med tanke på att jag har en överväxel "AOD" om man ändrar utväxling i bakaxeln ändrar man då den 4:e växeln också? Jag bor i örebro och vart kan man hitta den närmsta bakaxelspecialisten?

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Ja exakt du får ett högre varvtal på alla växlar och självfallet på 4'an

Men orginal 2.72 är helt värdelöst för bilens prestanda.

Väljer du exempelvisst 3.55 så stiger varvtalet med motvarande ökning.

Ca 24%

Alltså när du nu kör i 110km/h med ca 2000rpm så kommer det bli ca 2500rpm

Bilen kommer upplevas mycket roligare och det känns som du fått 50Hk till.

Bränsleförbrukningen sänks i stan men ökar något landsväg

När det gäller jobbet så känner jag en kille som jobbar med bakaxlar. jag kan höra med honom om han gör 8.8

I Örebro trakten så vet jag att det finns en firma men jag minns inte namnet...

Sökte på nätet och hittade.....

http://www.vatconsulting.se/bakaxelspecialisten.htm#

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört, så ska man välja en lite lägre (blir det va?) utväxling om man har en automat, så om du har en manuell och tror att 3.55 är den bästa för dig, så ska man (enligt jänkarna på diverse forum) välja 3.73...

och istället för 3.73 gå upp till 4.10...

Men hur tillförlitligt svar det är, vet jag ej...

Har själv en 3.73, men har ännu inte monterat den, har alldeles för lite tid nu, och även fast jag kommer lämna in klumpen och prylarna så hinner jag inte ens montera ner det.

Som jag fått det berättat så är byte av utväxling det första man ska göra om man villl ha en rappare bil...

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Jag undrar om det inte är tvärtom?

Man pratar väll högre växel numerärt när man går från 2.73 till 3.55

Femman's växel på manuell T5 ligger någonstan på 0.80 Ford orginal

Överväxel på AOD är något på 0.67 så den växlar ner något grymt så då borde väll en AOD trivas bättre med en högre slutväxel?

En kompis hade en Musse 94 Cab med AOD och installera 3.55 och han ångra att han inte gick upp till 3.73

Men detta är nog smaksak också.

Han gilla "plattan i mattan"!

Pernolf jag tror du blir grymt nöjd med din! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om det inte är tvärtom?

Man pratar väll högre växel numerärt när man går från 2.73 till 3.55

Femman's växel på manuell T5 ligger någonstan på 0.80 Ford orginal

Överväxel på AOD är något på 0.67 så den växlar ner något grymt så då borde väll en AOD trivas bättre med en högre slutväxel?

En kompis hade en Musse 94 Cab med AOD och installera 3.55 och han ångra att han inte gick upp till 3.73

Men detta är nog smaksak också.

Han gilla "plattan i mattan"!

Pernolf jag tror du blir grymt nöjd med din! ;)

Jepp så jag menar, att man väljer hellre 4.10 med aod än 3.73...

:)

ordet "lägre-högre"-utväxling är det jag är osäker på..

Är 3.73 högre eller lägre än 2.73?

Jag lär mig aldrig detta..:)

Jag hoppas att jag kommer att bli nöj som attans, men tyvärr har jag funderingar på att sälja bilen, fast då till förmån till en nyare, och då kan man alltid behålla utväxlingen...

BBF>> glöm inte att köpa drevet till växellådan, så att hastighetsmätaren visar rätt efter bytet, kostar mellan 10-20$..

99 och senare fungerar det annorlunda, och är således dyrare...

Link to comment
Share on other sites

jag har blivit tillsagd att om man ska installera kompressor och vill hålla soppaförbrukningen nere ngt så behåll orginal utväxlingen, men naturally aspired 3.73 (ökar varvtalet med ca 300rpm från 2.73 utväxlingen) för a daily driver som du kör mycket motorväg, men om du gillar köra mycket rakor på kvällarna etc. etc. så 4.10 eller högre, just my 2 cents.

per b om jag kommer ihåg rätt så kom alla -94 framåt med automat med en AOD-E låda.

och ni som har automat, iaf AOD-E och tycker om att trycka plattan i mattan så e det rekomenderat o installera olje kylare och köpa uppgraderings kit. linje trycket halv throttel är bara 25% av det den behöver, och lådan får nästan 90% av motorns vrid.

4R70W Gear Ratios

1st: 2.84:1

2nd: 1.55:1

3rd: 1:1

4th: 0.70:1

Link to comment
Share on other sites

Gäst

per b om jag kommer ihåg rätt så kom alla -94 framåt med automat med en AOD-E låda.

och ni som har automat, iaf AOD-E och tycker om att trycka plattan i mattan så e det rekomenderat o installera olje kylare och köpa uppgraderings kit. linje trycket halv throttel är bara 25% av det den behöver, och lådan får nästan 90% av motorns vrid.

Ja den kanske kom det året?!

AOD-E är mycket bättre än AOD om man jämför orginal.

Det är i princip samma låda men förbättrad.

Den behöver inte kylas mer än andra lådor men rekomenderingen är helt rätt!

Link to comment
Share on other sites

jag har sett bilder på en orginal aod-e låda som låg i en bil med 260hp, innehållet såg ut som om det hade brunnit + delar va helt sönder tuggade, en aod tål mer effekt i orginal skick än aod-e, jag e lite nyfiken över var du har fått info om att aod-e e bättre än aod i orginal skick, för många som jag snackat med har bytt som aod-e mot en aod eller c4 låda tack vare aod-e har blivit till en "slush box" (deras beskrivning) , har fått en del vanliga fel beskrivna som sker med en aod-e.

kanske borde starta ett separat tråd om lådor o se vilka fel folk har i sina (om dom har några).

Link to comment
Share on other sites

Gäst
Jag har bytt från orginal 3.27 till 4.10. Vet inte om det är något i min motor som inte mår bra eller om det inte gjorde ett skit. Kör långsammare på 201m med 4.10 mot orginal. Det suger med tanke på vad kostade.

4.11 är en tävlings utväxling då man bör ha en varvvilligmotor vilket inte 4.6 liter's motorn är.

Då måste motorn helst klara 7-8000rpm

3.73 är max vad du kan sätta dit på en orginalmotor sen blir det bara obekvämt.

Nu har du bara en nervös bil som är visserligen startsnabb men på gränsen till obekväm i högre fart

Med mattematik blir det följande i 110km/h

Orginal med 3.27 varvade din bil ca 2900rpm på 4'an och 2100rpm på överväxel

Med 4.11 varvar den 3600rpm på 4'a och 2650 rpm på överväxel

Eftersom du har orginalmotor så klarar du drygt 210km/h med 4.11!

Därför upplevs den långsam

Link to comment
Share on other sites

Gäst
jag har sett bilder på en orginal aod-e låda som låg i en bil med 260hp, innehållet såg ut som om det hade brunnit + delar va helt sönder tuggade, en aod tål mer effekt i orginal skick än aod-e, jag e lite nyfiken över var du har fått info om att aod-e e bättre än aod i orginal skick, för många som jag snackat med har bytt som aod-e mot en aod eller c4 låda tack vare aod-e har blivit till en "slush box" (deras beskrivning) , har fått en del vanliga fel beskrivna som sker med en aod-e.

kanske borde starta ett separat tråd om lådor o se vilka fel folk har i sina (om dom har några).

Jag ska se om jag hittade länken om AOD-E men jag vet även lite tekniskt.

AOD-E har en annan teknik för att lägga in överväxel som är starkare

Första vanliga AOD har en lång tunn stång som går rakt genom lådan för att låsa överväxeln.

Denna knäcktes väldigt lätt.

AOD-E har inte denna.

Annars är dom lika!

AOD-E går inte att använda i bil med C4 då den kräver komunikation med motorns data.

Det finns någon ½-dan koppling för att göra det änndå men det funkar inte.

Eftermarknads snubbarna har inte den forskning och utvecklingsmöjligheterna att göra det lika bra som Ford kan.

Det bästa är att köra AOD-E med rätt motor och data

Link to comment
Share on other sites

nej det vet jag, eller du kan stoppa in lådan i en bil som hade c4 men det behöver en hel del grejjer till, som typ eec-(iv eller nyare) för att kunna tolka signalerna från solenoiden, och som throtteln skickar signalerna till hur mycket tryck behövs. det är mer pill än o byta "ner" till en c4 låda.

Link to comment
Share on other sites

Gäst
nej det vet jag, eller du kan stoppa in lådan i en bil som hade c4 men det behöver en hel del grejjer till, som typ eec-(iv eller nyare) för att kunna tolka signalerna från solenoiden, och som throtteln skickar signalerna till hur mycket tryck behövs. det är mer pill än o byta "ner" till en c4 låda.

Ja visst är det mycket "pill" oavsett.

Bäst för prestanda är ändå C4 än idag.

Ingen AOD eller nyare kan forfarande matcha en välbyggd C4

Nu gick vi från ursprungsämnet! :) Stackars BBF ovan! ;)

Link to comment
Share on other sites

hehe så sant, men man vill ju inte ge upp på sin moderna o.d låda o gå till en c4 när man använder bilen som en dailydriver :)

men tibax till BBF's fråga så skall du fundera på att chippa bilen oxo när du byter utväxling bak, för då kommer dom optimera chippet för den utäxlingen du har bak och får mer korrekta shiftpoints.

Link to comment
Share on other sites

Ser att ni pratar bakaxel o jag har klurat lite på våran Mustang 98 med en 8.8 axel , har förr bara kört 50tals bil men jag tycker det låter mkt från axel ,ett molande ljud vid ca 70-80 km/h . Har nyligen bytt v hjullager tog då en okular titt vid klumpen o det "såg " bra ut kan det vara typ pinion lager på gång ??? hade i quakerstate bakaxelolja ska det ev vara någon tillsatts i ? Ha det .

Link to comment
Share on other sites

Jag har bytt från orginal 3.27 till 4.10. Vet inte om det är något i min motor som inte mår bra eller om det inte gjorde ett skit. Kör långsammare på 201m med 4.10 mot orginal. Det suger med tanke på vad kostade.

4.11 är en tävlings utväxling då man bör ha en varvvilligmotor vilket inte 4.6 liter's motorn är.

Då måste motorn helst klara 7-8000rpm

3.73 är max vad du kan sätta dit på en orginalmotor sen blir det bara obekvämt.

Nu har du bara en nervös bil som är visserligen startsnabb men på gränsen till obekväm i högre fart

Med mattematik blir det följande i 110km/h

Orginal med 3.27 varvade din bil ca 2900rpm på 4'an och 2100rpm på överväxel

Med 4.11 varvar den 3600rpm på 4'a och 2650 rpm på överväxel

Eftersom du har orginalmotor så klarar du drygt 210km/h med 4.11!

Därför upplevs den långsam[/quote:xh5rfy4t]

Det är faktiskt 4.10 inte 4.11, så lite, lite mindre varvar den :)

Alla jänkarna med exakt samma grejer som jag kör 4.10. Jag har en 3.73 ligger här också. Men valde 4.10 just därför att det verkar vara ett vinnande koncept bland de som kör i staterna.

Den är lite knepig att krypköra med osv, blir lätt lite ryckigt. Men grejen är att det borde gå fortare på strippen med 4.10?

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Det är faktiskt 4.10 inte 4.11, så lite, lite mindre varvar den :)

Alla jänkarna med exakt samma grejer som jag kör 4.10. Jag har en 3.73 ligger här också. Men valde 4.10 just därför att det verkar vara ett vinnande koncept bland de som kör i staterna.

Den är lite knepig att krypköra med osv, blir lätt lite ryckigt. Men grejen är att det borde gå fortare på strippen med 4.10?

Jag är kvar i gammalt 9'' tänkande och skrev därför 4.11. :oops:

Jo det går fortare men din motor är inte byggd för varvtal.

Din maskin varvar max 6-6500rpm och vid det varvtalet har du ingen kraft kvar på en orginal motor.

Det måste till grejjer som kan varva och ha kraft vid det högre registret.

Okörbart på gata utan rena tävlingsgrejer.

Jag har en kompis som kört dragrace och han har 6.20 i bakaxeln.

Den maskinen varvar över 8000rpm men startar knappt under 3000rpm!! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...