Jump to content

Styrservo 66:a


matgra

Recommended Posts

Hej!

Tänkte dra iväg en fråga innan jag lämnar in bilen.

Har under vintern renoverat mussen och plockade då isär servon för att laga ett läckage i styrsnäckan (??). Är direkt urkass på mek och fick hjälp av kunnig att genomföra detta. Innan isärmontering fungerade servon bra, dock lite sökande, men det kan likväl bero på hjulinställning?

Åter till min fråga, efter att bilen nu stått ett par månader startade jag igång kraftmaskinen och drog en repa, märkte då att servon inte alls fungerade tillfredsställande utan väldigt ryckigt, stannade till och såg till att lufta efter alla konstens regler och konstaterade att det fanns rikligt med olja i behållaren. Efter en stunds luftning och konstaterande ( 100 suckar och ett par ramsor på franska) så gick servon bra när jag rattade åt höger men hackigt och trögt på vägen tillbaks så att säga.

Ska väll kanske tillägga att isärmontering av servon är att överdriva, vi släppte på delarna till styrsnäckan (?) och lagade läckaget så tror verkligen inte att några delar har hamnat fel eller liknande. Ska även lägga till att vi tömde systemet på olja vid demontering.

Alla tips mottages, även hån om okunnighet och annat tas emot med ett leende =)

/ Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tror att du fortfarande behöver fylla på olja, troligen luft i systemet, det brukar

ta en stund att få bort.

Alternativ är att lyfta upp bilen, ställa den på pallbockar fram, starta och vrida

på ratten fullt ut i båda ändar hö-vä.

Gör detta upprepade gånger, kolla oljan, fyll eventuellt på, sedan skall det vara klart.

OBS glöm inte att kolla att friläget är i när du startar för att göra ovanstående.;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Prövade att lufta rejält igår kväll, stod väll och rattade en knapp timma med bilen upphissad! Tyckte inte att oljenivån förändrades nämvärt, dock blev det en hel del luftbubblor i tanken efter en stund, detta upphörde dock efter kanske 45 minuter, ska pröva en sväng till imorgon kväll.

Annars vet jag inte riktigt, tror jag lämnar in den till vettig repratör som får se över. Den är ju körbar men det är ju inte direkt kul och man vet ju inte heller om den tar stryk. Men det måste väll sitta någon pump av något slag någonstans, kan den strula?

Ska även tillägga att jag fick lite missljud när jag rattade fullt åt höger, men inte direkt, utan kanske efter en halvminut med fullt rattutslag höger.

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...