Jump to content

Recommended Posts

Har efter att jag monterat CAI (öppet luftfilter) och tune (chip) från Brenspeed haft en effektkurva vid 3000 varv. Det har nästan känts som att motorn har hackat till för att sedan få en rejäl skjuts iväg.

Har nu varit i kontakt med Brenspeed angående detta och dom pratar om att det beror på att IMRC bladen öppnar upp vid 3000 varv. Detta känns mer efter att man gett bilen en tune.

Dom hävdar också att man kan bli av med "problemet" om man monterar dit Steedas charge motion delete plugs. Då ska man dessutom få 10 häskrafter till. Det ska dock kräva ännu en specialgjord tune men om jag förstått det hela rätt så ingår det när man handlar från Brenspeed.

Dessa kostar inte mycket, ca 1000:- landar allt på, inkl frakt och 25% moms. Ev någon tullavgift kommer kanske därtill men...

Vad tror ni? Någon som testat?

Här är iaf en länk: http://www.brenspeed.com/555-3148.html

Vad jag förstått så gör dessa pluggar samma sak för 09-10 års modeller som dessa plattor gör för 05-08 års modeller. Plattorna är dyrare...: http://www.brenspeed.com/555-3125.html

Funktionen på dessa som jag iaf har förstått det, är att om man tar bort dom här bladen som är stängda under 3000 varv och låter det vara öppet konstant så ska det ge en mer jämn acceleration och ge mer hästkrafter på toppen.

Verkar onekligen lite flummigt med dessa fjärilar ....:confused: men det kanske

mest beror på att jag inte fattar var dessa ska sitta och vad

dom däringa bladen gör för nytta (eller onytta i ditt fall).

Jag kanske också behöver denna sats....:P..... kommer jag

bara på vad dom gör så kanske vi kan beställa två satser.....?

Jag har också en tune från Brenspeed och det är riktigt att

dom förser dig med tunes så länge du uppgraderar och köper

nya prylar hos dom.

Mvh/ Ronis

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Känner du också av "effektkurvan"? Eftersom du har en -09 så ska ju även du klara dig med dessa billigare pluggar istället för plattorna.

Brenspeed påstår att alla har denna effektkurva, men alla känner den inte. Om alla har samma "hack" som jag har så tror jag nog dom skulle känna av den.

Ahhhh, det är tydligen nån form av variabelt insug det är frågan om. I Fords fall vill man tydligen skapa turbulens med dessa elektroniskt styrda "butterflies" för att luft och bränsle ska blanda sig bättre, speciellt vid låg last och lägre varvtal. Genom att minska arean i inloppen i dessa körfall ökar ju gashastigheten vilket gör att bränslet och luften blandas bättre. Det är ju klart, om dom inte hinner öppna så sitter dom ju där som en kork i inloppet vid WOT.

Har känt detta fenomen vid ett par tillfällen, dock var detta med orginal tune. Det ser dock ut som det är en hel del meckande för att få bort dom så jag sparar denna mod till nästa år tror jag. Har meckat nog för i år med mina bilar känns det som.

Mvh/Ronis

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...