Jump to content

Osäker kabel-historia ?


Qenth

Recommended Posts

Enligt min literatur, ska en kabel, Vit-svart, kopplas mellan geniratorn och dosan, direkt. Skickar några bilder, så att ni kan se. Märkningen på dosan är E, S, A, I, i över-kant räknat. Jag är mycket osäker på det här.

Men vist verkar det konstigt om inte den övre piggen på geniratorn skulle pluggas in någon stans? :oops:

Link to comment
Share on other sites

OK Lars. Ska alltså vänta med att koppla denna tamp. Bokstäverna I,A,S, E, som finns på dosan, vad reprensterar dom? Står inget om det i mina böker, vad jag kann se.

Link to comment
Share on other sites

Hej Qenth!

Utan att veta säkert tror jag att bokstäverna på laddningsrelät står för,

I ignition (tändningsnyckel ev laddn.lampa)

A ska ha ström från batteriet, troligen på startrelät

S ska till generatorns pol märkr med STA

F ska till generatorns pol märkt FLD

Jag är inte helt säker på detta men jag tror det ska funka. Är du igång med din kamera vill jag gärna ha en bild där man ser generatorns fassättning på motorn med eventuella distanser och fästen

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Hej Pelle

Hittade beskrivningen i mina böcker sedan, såg att jag hade sett fel på ena bokstaven, skulle vara F i stället för E.

Om du tror att mitt fäste till Geniratorn kan vara till någon nytta, så plockar jag gärna ur den, för att kunna fotografera fästet, kommer inte åt med kameran som det är nu. Min motor är en 200 och jag anar att du har en V8, som dom flesta andra Musse-gubbar ( och gummor). Tror därför inte att fästena ser lika ut då. Det där med distanser känner jag inte till, varför och hur får du gärna beskriva. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hej Qenth

Tack för erbjudandet, men det behöver du inte göra, jag har fått med ett fäste i min "byggsats" men jag tror inte det hör hemma i Mussen. Jag var bara nyfiken det är ju bara att lyfta på huven när man är på npgon träff.

Link to comment
Share on other sites

Det där fästet ser ut att vara till en bil med luftpump, och håller både luftpumpen och generatorn. Generatorn sitter nämligen lägre i dessa bilar, för att luftpumpen ska få plats. Det går att använda detta fäste även om du BARA tänker montera generator, och hoppa över luftpumpen.

(Luftpump satt på 1966 och senare bilar som såldes i Californien.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...