Jump to content

Recommended Posts

Del 1 Mustang Sprint B 1968

Lägger in lite bilder på min bil och till lika del rullande projekt.

Denna bil inhandlades av säljare i från Miami (Mattias B)

och om allt gick smärtsamt m.m. kan språka om länge, o va bilen så bra som han sa, samma sak där.

Sagt o gjort massa tusen kr fattigare så kom bilen hem en Augusti kväll och allt såg OK ut.

post-6810-14483930237_thumb.jpg

Efter att man inspekterat lite mera, så hittar man så klart skavanker m.m.

Så det blev att sitta i telefon nästa dag med Mattias, han lovade dyrt o heligt att han skulle fixa fram det jag behövde, snart 1 år senare har hälften kommit, inväntar den andra hälften inom snar framtid, så jag kan inte säga något ont än!

Skavankerna kommer jag till när dom fixas.

En av skavankerna som upptäcktes direkt va att den läcker in vatten, å så klart trodde man att det luftintagen som va sönder rostade! men efter att jag fått låna en mindre kamera så lirka jag in den o såg att där va inte problemet!

Vi lyfte upp den hos min bror o titta närmare under bilen, tyvärr så hade jag ingen kamera med mig vid det tillfället, men där såg det OK ut inge underrads massa eller liknade.

Men jag bestämde mig för att se till att det kom på lite massa för att skydda den lite extra.

Upptäckte att motorkudden va av, o lite slangar satt lösa, fixa detta oxå.

Nu va det bara invänta reg, besiktningen och fixa hastighetsmätaren.

post-6810-144839302677_thumb.jpg

Där gick allt bra nästan, han hitta några små saker som han tyckte att jag skulle fixa på den men inget som han hade inverkan på, det va pga jag sa åt han att allt som man kunde klaga på ville veta pga affären. Allt han sa att om jag skulle få denna igenom regen så va jag tvunget att göra något åt ljudet, så tydligen kan man inte registrerings besiktiga en Mustang med Flumaster system.

Skit samma, jag åkte till Biltema och in handla ett bar dämpare o montera på plats.

post-6810-14483930268_thumb.jpg

Så efter att detta va gjort åkte jag o fortsatte min avbrutna reg, vilket dom alla fall va snälla och inte låta mig betala för en ny.

tyvärr hade dom inte tid att besiktiga den samma dag så jag fick åka hem och åter efter några dagar.

Men väl på plats gick det bra!

post-6810-144839302694_thumb.jpg

Har aldrig varit på en besiktning som tagit så lång tid, då besiktnings mannen tog en extra lång tur runt besiktningen m.m.

Första turen va helt under bar, vi åkte till Sevalbo på Rocka Billy konsert i kyrkan. Första träffen blev Ulva, på Ulva va det smet fyllt med bilar, tydligen första dagen denna sommar med sol och sol.

post-6810-144839302956_thumb.jpg

Det roliga när vi va på Ulva så fick jag se en Mustang sprint B av 1968 år modell, inte allt för vanliga kan jag tro!

på denna bilden ser man den lite längre ned, nästan samma färg som min, lite ljusare.

post-6810-144839302966_thumb.jpg

Mer kommer

post-6810-144839302363_thumb.jpg

post-6810-144839302384_thumb.jpg

post-6810-144839302662_thumb.jpg

post-6810-144839302697_thumb.jpg

Kommer ihåg när jag reggade min.. Bes gubben sa bara hade en av samma års modell igår den såg inte alls ut så här........... Men efter lite tjafs om lite skit saker så blev det ok!!.. Och första vändan var en kul upplevelse :)

Kommer ihåg när jag reggade min.. Bes gubben sa bara hade en av samma års modell igår den såg inte alls ut så här........... Men efter lite tjafs om lite skit saker så blev det ok!!.. Och första vändan var en kul upplevelse :)

Kan bara hålla med första turen är lite speciell, den glömmer man nog aldrig!

  • 2 weeks later...

Del 2 Mustang Sprint B 1968

Som sagt va nu va bilen besiktigad, så nu va det bara tuta o köra, vilket jag passade på att göra.

Men man åker ju omkring i ett projekt, så det har blivit lite byten o fix å trix.

i skrivande stund ska jag försöka komma på vad jag har bytt och fixat till.

Under vinter va det ganska lugnt, ja förutom att man passa på att handla på sig delar som man sedan kunde byta.

Inhandla en cd spelare och bytte denna+ nya pedaler och så limma jag fast gummilisterna som saknades på små rutorna.

post-6810-144839310147_thumb.jpg

Fixa oxå till nya lysen o allt där till, potter och skruvar m.m.

post-6810-144839333814_thumb.jpg

Sedan så på började jag att fixa till scoopen ( Ej helt klart än tyvärr)

post-6810-144839310316_thumb.jpg

Bytte oxå handskfacket då detta va lite små trasigt.

post-6810-144839310329_thumb.jpg

Fick hem ett par beg, sidorutor som jag började att slipa av, men lackningen kom ej igång innan man kunde lacka ute.

Men igår kom den första på plats, o inte allt för lätt att få dom på plats.

post-6810-144839310344_thumb.jpg

Har oxå byt motor kudde då den ena va helt av, men tyvärr så fick jag fel sort av motor kudde. Men aj den som ger sig borra om hålen så den passa nästan. Men ska byta ut denna mot den riktiga så snart den har kommit hem.

post-6810-144839310355_thumb.jpg

Har oxå byt backlampor då dom inte va allt för snygga i kromen.

och gummilist till nummer plåts belysningen som oxå är ny.

och för den delen så är hållaren runt nr skylten oxå ny.

post-6810-144839310366_thumb.jpg

Sedan har jag inhandlat skärm förlängare som jag har lackat oxå

post-6810-144839310387_thumb.jpg

har oxå byt den delen i ratten som ser ut som trä, men är av järn till en svart i gummi.

i samma veva så fixa jag till reserv hjulet!

post-6810-144839310407_thumb.jpg

Byte nästan all krom i grillen oxå, det är bara den stora ramen i grillen som är kvar nu.

post-6810-144839310417_thumb.jpg

som sagt va mer kommer!

post-6810-144839310121_thumb.jpg

post-6810-144839310133_thumb.jpg

post-6810-144839310215_thumb.jpg

post-6810-14483931023_thumb.jpg

post-6810-144839310305_thumb.jpg

post-6810-144839310339_thumb.jpg

post-6810-14483931035_thumb.jpg

post-6810-144839310359_thumb.jpg

post-6810-144839310373_thumb.jpg

post-6810-144839310381_thumb.jpg

post-6810-144839310396_thumb.jpg

  • 1 month later...

Del 3 Mustang Sprint B 1968

Byte styrsnäckan på bilen oxå

Det va lite jobb då man inte hade någon bra fungerande avdragare, man skulle ha haft en pitman avdragare så klart!

Men styrningen blev så mycket bättre i alla fall.

Titta på tillverknings nummer m.m. det var original styr snäckan som nu hade gjort sitt, fast det klart kastad blir den aldrig.

post-6810-14483933378_thumb.jpg

Nu blir det ett litet hopp till nu!

I veckan som gick fick jag för mig att jag va tvungen att gå igenom bagage utrymmet. Tyckte det såg lite dåligt gjort ut med massor i skarvar m.m.

Så min fundering va att dom försökte dölja något där bak.

O så va det svart målat där oxå. (jag lacka på ett lagar svart extra när jag fick bilen oxå)

post-6810-144839333713_thumb.jpg

Så såg det inte ut från fabriken heller,(alla som vet så fanns inga svarta bagage utrymmet bara fanns i dom Mustangerna som va svarta utan på oxå)

Så jag började grund måla bagagerummet, efter detta så skrapa jag o slipa på dom ställena som jag hade mina misstankar om rost m.m.

Men jag kan bara säga att jag bara blev positivt överraskad på alla ställena, vist det fanns lite rost på några ställen, men inget som är vart att nämna som rost knappt.

På alla ställen som jag skrapa bort massa o den svarta färgen, kom jag alltid fram till original färgen. så plåtar m.m. i bak är original plåt inget byt med andra ord.

Det dåliga fog (karosseri kit) skummet eller vad det nu heter som va dragit över skarvar m.m. va gjort på fabriken tydligen!

Lite små bulligt är det, men efter 45 år får det nog vara så!

Det som va sämst skick i bak va tanken, på den fanns det små rost blemmor över allt, men bara mitt på typ, kanterna var helt OK.

Denna fixa jag oxå till så det ser OK ut, denna ska jag byta ut med tiden, men får se ut som den gör nu tills detta blir av!

Här kommer alla fall en bild på det målade resultatet.

Efter detta rulla jag tillbaka mattan m.m. Jag blev nöjd så nu kan man söka på nästa ställe!

post-6810-144839333662_thumb.jpg

För några veckor sedan lyfte jag på mattorna i bilen, o va lite orolig att det hade börjat komma lite rost, då den läckt lite från framrutan (Listen sitter inte riktigt som den ska)

Men där fanns det inget att gnälla över, fixa till lite med rost skydds färg, så nu ska det vara bra ett bra tag till.

post-6810-144839333789_thumb.jpg

Har oxå byt ut ratten till en som är lite skönare tycker jag i alla fall, men som sagt va original ratten kommer alltid att vara kvar! och så fick jag oxå ordning på fog ljusen som inte har funkat tills nu.

Man kan oxå se på denna bilden med lamporna på att jag har monterat dit horn oxå!

post-6810-14483933387_thumb.jpg

Och så byte jag lamporna i bak till LED, ville göra så liten inverkan som möjligt på bilen, så då tyckte jag att detta va en bra lösning, och det tar bara ca 30 min att åter ställa allt om man vill.

Man passa på att lacka lite på lamp kåpan oxå så klart.

Belysningen blev typ 100 ggr bättre för mina med trafikanter nu.

post-6810-144839334753_thumb.jpg

post-6810-144839333744_thumb.jpg

post-6810-144839333757_thumb.jpg

post-6810-14483933385_thumb.jpg

post-6810-144839333954_thumb.jpg

post-6810-144839334636_thumb.jpg

  • 3 months later...

Del 4 Mustang Sprint B 1968

Denna sommar har man åkt o njutit av bilen, man kan ju inte laga o byta o trixa hela tiden med bilen men man ska njuta oxå.

Men trixat o fixat lite i alla fall, tyvärr så fick jag en läcka på styrservon, detta gjorde att jag i panik inhandla allt nytt.

CV4.jpgHW1153.jpgPSHP4.jpgPSHR2.jpg

Allt detta och lite till, men sedan visade sig att det bara va en läcka på en slang, som gick att nöd laga.

Så jag kommer att byta allt detta under nästa år i ställe.

Jag bytte grillen och en del krom i och runt grillen, har sparat den gamla grillen som ska lagas upp till ny skick vart tiden lider, (och jag kan bara säga att det va lite tunnare plåt i den nya grillen en den gamla) och så har jag så klart bytt lyktorna i fram till H4, då det blir lite lättare att se när man åker på kvällen! man kan säga att det blev en skillnad på ljus bilden framför bilen. Och sedan byter jag ut skruvar hela tiden på bilen, så snart jag hittar något ställe där det inte sitter rätt skruvar så sätter jag dit så rätt som möjligt. (RÄTT SKA VARA RÄTT)

Men jag satt in en mitt konsol i bilen i alla fall, för det är riktigt dåligt med förvaring i bilen.

post-6810-144839362265_thumb.jpg Som sagt va mera kommer!

Har oxå jobbat på att få tag på dom gamla ägarna till bilen, jag har kommit 3 ägare bakåt, o det ser ut som att bilen har stått ganska många långa år i ett garage bort glömd innan man på började att renovera upp den för ca 10 år sedan. Ägare Jag, 1 Svensk Handlare Miami, 2 Amerikansk Handlare i Miami, 3 Privat person (köpte denna o skruva och fixa klart det sista har oxå fått lite info här), 4 Första som börja renovera Privat person, denna fan bilen o är tydligen o möjlig att få tag på. (det ska vara denna som hitta bilen eller så fans den i dennas närhet?)

Tydligen så har bilen varit Virginia fram till 2011 så 43 år i samma stat och inhandlad av handlare bara ca 20 mil i från Washington där den såldes som ny! (tyder på att det inte är så många som ägt denna) men helt klart så kan jag ha fel.

Bild från sista privata ägaren i USA.

post-6810-144839362302_thumb.jpg

Som sagt va mera kommer!

  • 8 months later...

Del 5

Nu har jag bytt och lackat lite i framvagnen.

Jag har bytt slangarna till servo styrningen, jag ska byta hela kolven, vid till fälle oxå, ny ligger o väntar! Men en slang gick läck, så jag va tvungen att byta dom innan tyvärr. ska oxå byta inne o yttre kullederna och över o undre bärarmarna. och fjädersäten.

Har bytt ny Sway Bar krängrings staget i fram till ett som är lite tjockare o så klart nya gummin och krängringshämmare.

och lite färg på trummorna, piffar alltid upp.

post-6810-144839491847_thumb.jpg

O en bild på det gamla Krängringshämmaren. Gummit va slut, kan man säga.

post-6810-144839491857_thumb.jpg

O efter en prov tur kunde man utan vidare känna en tydlig förbättring av framvagnen.

post-6810-144839491774_thumb.jpg

post-6810-144839491835_thumb.jpg

igår så passa jag på att hänga av förar dörren och montera dit ett nytt nedre gångjärn på Mustangen,

och det gick ganska bra o passa ganska hyfsat, men helt klart så fick man justera det lite.

O dörren blev som ny trög i fin, men med lite fet som får tränga in lite så går den bara bättre o bättre.

Så nu ska jag renovera det gamla! men vad jag ska ha det till vet jag inte!

post-6810-14483949286_thumb.jpg

  • 4 weeks later...

Näste fix på bilen blir att byta bromsbackar men renoverings satserna så klart och samma veva byter jag till nya vajrar utom den som går från handtaget till spännarmen men själv klart ny spänn skruven. Bilder kommer vid bytet.

Jag blir tvingad att göra detta bytet då jag inte kan få den att spänna hårt!

Tycker att det är konstigt, då bromsarna tar bra o jämt HF 2,4 VF 2,4 HB 2,2 VB 2,2 HANDBROMS Otillräcklig!

Är Wiren kass inuti så försvinner kraften i höljet. Hade samma problem på min

Bra att höra, får dom va inte gratis direkt, backarna va det inget o gnälla på priset. Bara hoppas att det blir bra, ska försöka få det gjort i veckan.

post-6810-144839503028_thumb.jpg

Dessa delarna ska jag byta ut! efter detta hoppas jag att parkeringsbromsen funkar som den ska.

Har en massa annat som ska i oxå få se vad man hinner av detta i vinter eller våren!

post-6810-144839503229_thumb.jpg

Men en del i denna högen är på plats redan.

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

För ett tag sedan köpte jag dessa Huv scoop på Ebay för ca 500 kr (FOCOM)

post-6810-144839569655_thumb.jpg

Nu har jag köpt nya kablar ca 200 kr o nya skruvar ca 100 kr, för dom som jag fick med, såg ut som dom sätt bättre dagar! Rätt bra pris totalt, då en repro kostar nästan 900 kr st.

O nu har dom kommit tillbaka från blästring, så nu ska jag lacka dom mm. Sedan är det bara att söka efter Huv att sätta dom i.

post-6810-144839569687_thumb.jpg

Är det någon som har en sådan huv i bra skick o inte över pris skicka ett PM

Ska också slänga in denna, då jag har lite för lätt att glömma handbromsen i när jag åker tyvärr!

post-6810-144839569695_thumb.jpg

post-6810-144839569637_thumb.jpg

post-6810-144839569672_thumb.jpg

post-6810-144839569678_thumb.jpg

  • 1 month later...

Så efter lite letande efter huv till min bil, fick jag tag på blocket en huv o lucka som jag köpte bara genom bilderna. 400 kr och 300 kr billigare en så blir det nog inte!

Men tyvärr så va det ett scoop på huven. Men jag tänkte att jag chansar, o jag tror inte att det kommer att bli så stora problem att åter ställa huven.

Å sedan kan jag oxå meddela att det 0% rost på huv o lucka.

Upptäckte oxå att huven hade varit min blå i grunden!

post-6810-144839587331_thumb.jpg

Nu ska jag måtta lite o knäcka plåt, sedan ska den till bror min som ska fixa igen detta.

post-6810-144839587303_thumb.jpg

  • 1 month later...
Näste fix på bilen blir att byta bromsbackar men renoverings satserna så klart och samma veva byter jag till nya vajrar utom den som går från handtaget till spännarmen men själv klart ny spänn skruven. Bilder kommer vid bytet.

Jag blir tvingad att göra detta bytet då jag inte kan få den att spänna hårt!

Tycker att det är konstigt, då bromsarna tar bra o jämt HF 2,4 VF 2,4 HB 2,2 VB 2,2 HANDBROMS Otillräcklig!

Kanske lite sent ute med svar, men här finns instruktion hur man justerar handbromsen:

http://www.set-engineering-team.com/Tech/FORD%20handbroms.pdf

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...