Jump to content

In med motorn först å lådan sen?


Anders Lindström

Recommended Posts

Otålig som jag är funderar jag på att lyfta in motorn i Mach1an nu å montera växellådan när den kommer om nån vecka... Det kan väl inte bli så MYCKET krångligare att montera så i, så att säga, omvänd ordning? Powermeet närmar ju sig... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej. det är optimalt att montera ihop låda och motor, det som kan vara besvärligt är utrymmet, jag menar då takhöjd och lyfthöjd. Motor och låda tillsammans behöver doppas ner i motorrum, för att det skall gå smidigt så behövs lite extra svängrum. Att du är sugen på att åka förstår jag också, hoppas det blir roligare för dig än det blev för mig, jag håller som bäst på att försöka återmontera det jag plockade ur inför motorbytet i våras. En sak är säker, man lär sig aldrig, det som satt så bra och fint innan nya motorn, passar inte alls att få ihop som det var innan:?.

Link to comment
Share on other sites

Rekomenderar att sätta i motor med lådan.

Då kan oftast få dit en del andra grejer som är svårare att montera med motor i.

Tänker då främst på startmotor.

Link to comment
Share on other sites

Tack för inputen!!

Ni har helt rätt i att det är lättare att sätta ihop motor-låda innan i lyftandet. Jag vet det åxå men.... om jag kan kapa några timmar fram till uppstart på att lägga ner lite extra timmar nu medans jag väntar på lådan så.... :rolleyes:

Otålighet kan både vara bra (pådrivande) och dåligt (merarbete m m) och känner jag mig själv rätt så, om nån vecka, kommer jag nog att krångla fast lådan i den då ilyfta motorn... Som sagt man lär sig aldrig... men med tiden ser man felen innan man trots allt gör dom :P

Link to comment
Share on other sites

Tack för inputen!!

Ni har helt rätt i att det är lättare att sätta ihop motor-låda innan i lyftandet. Jag vet det åxå men.... om jag kan kapa några timmar fram till uppstart på att lägga ner lite extra timmar nu medans jag väntar på lådan så.... :rolleyes:

Otålighet kan både vara bra (pådrivande) och dåligt (merarbete m m) och känner jag mig själv rätt så, om nån vecka, kommer jag nog att krångla fast lådan i den då ilyfta motorn... Som sagt man lär sig aldrig... men med tiden ser man felen innan man trots allt gör dom :P

Haha, kan bara instämma! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av 73orna, men jag lyfte ur min motor med lådan kvar

i bilen. Och sedan i igen. Gick hur bra som helst. Men det är trångt mellan tornen.

Skohorn behövs i form av hård wellpapp. Man måste bara passa ihop grejjerna rätt

så att man inte har sönder nåt. Sen blir det ju trångt att koppla ihop alla ledningar.

(Automat) Lycka till! Du kommer att spara massor av tid med att lyfta ner motorn först.

Då kan du ju koppla allt som hör dit. El, bränsle, kylare, slangar hit och dit... du förstår!

Mvh.

P-O

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Sant P-O!

Mycket som ska på motorn när den är på plats. Å x antal givare å kabelhärvor till insprutningen... Det är nog bäst att börja nu ;) .

Skönt att tank pump å bränsle ledning är klart å kabelhärvan är dragen genom torpedväggen.

Link to comment
Share on other sites

Inte helt fel att få ner motor å låda tillsammans...

Men tog ner å lyfte upp min låda i höstas, å det var inga problem. ( Motorn kvar i bilen )

Så hur du än gör, så blir det nog bra i slut ändan. :D

/ Johan

Link to comment
Share on other sites

Yepp, dom slog Europarekord i alla klasser utom Top Fuel.:pJag slog rekord i solbränna.:cool:
Livsfarlig inspiration! Top fuel ska verkligen upplevas på läktaren! Johan log från öra till öra när första ekipaget drog iväg ;) . Det är inte bara en ljudupplevelse utan en rent fysisk omskakning... å så luktar det gott åxå... ;)
Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...