Jump to content

408" Cleveland?


Macke

Recommended Posts

Hej alla mustangvänner!

Har funderat mer och mer på att köpa ett 408" strokerkit till min motor, har kikat på lite olika kit men fastnade för det här:

http://m.summitracing.com/parts/sca-1-94270be

Skulle gärna ta del av andras erfarenheter men min tanke är helt sonika att borra blocket, skruva ihop med mina befintliga delar snurra runt motorn några varv och kolla ev problem med frigång och sen köra?!

Har portade nyrenoverade 2v OC toppar så bör hamna kring 10:1 i komp om jag inte räknat bort mig, kammen håller 290/300, 0,536 lyft 112 lobe, 2-6000rpm. Performer insug och edelbrock 800 på insugssidan, bör väl bli en rätt trevlig motor, stark med bra drag upp mot 5500rpm, vill inte ha nått varvmonster då jag åker 3:55 i bakaxeln redan.

Men tar gärna in lite synpunkter och åsikter, som vanligt vill man ju ha"most bank for the buck", så något extremt superbygge med special delar är bara att glömma.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja då tror jag man lägger av en beställning i kväll, har kikat runt och renovera lönar sig nästan inte, för bara några tusen extra får man nya grejor och 57" mer i motorn!

Ska bli riktigt skoj att få drivlinan klar, har ju funderat i flera år nu på att stroka!

Link to comment
Share on other sites

Då var det beställt 408" till motorn, har även mailat comps och lunati för att få lite rekommendationer samt kolla av om min nuvarande kam är ok att använda. Sitter även och klurar på om det skulle ha slipats och matchats lite i insuget då det känns som att det kommer att hålla tillbaka motorn lite, vet att folk säger att man inte ska matcha performer på Cleveland men det gäller nog främst en 4v, inte en 2v. Skulle få insuget att ge effekt 500 till. En en tums öppen spacer sägs ju ska funka bra oxå MEN då får jag inte igen huven så funderar på att slipa dividern i insuget en halv tum ner, liknade rpm insuget, någon som prövat?

Link to comment
Share on other sites

Eftersöker "timing pointer", dvs plåten på motor för att ställa tändning!!!

I övrigt gick jag ut i garaget i går för att tömma kylaren, några timmar senare var det rensat runt motorn och jag stod och inspekterade kamaxeln, den såg bra ut, därimot var kamdrivningen slak på 400mil?!, tur att ny dubbel roller ligger i en låda på väg mot mig, kamlagerna var oxå dåliga, verkar som att knackljudet är ett vevstakslager trots allt, känns skönt att kunna återanvända kammen iaf!

Nu är det väl bara att vänta, 8 veckor till grejorna dimper ner, så läge att lyfta blocket och lämna iväg på borrning om en 4-5v...

Kliar i fingrarna!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

jag har en tändmarkerare du kan få.

Det är inte orginalplåten som sitter med två bult utan endast med den nedre (troligtvis hemmagjord). Har matchat den mot min markör och dämparen och den stämmer bra. Se bilden nedan.

Hör av dig om du vill ha så kan jag skicka upp den, kanske är bättre än inget?

post-1545-144839327643_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skickade ett pm ang tändmarkören.

Fick tag i DD2000 och och har suttit och lekt med olika kamaxlar, hade tänkt åka min gamla kam men verkar ha hänt en del på den fronten domsenaste 8 åren...

En ny kam (comp xe274)ger samma toppeffekt som min nuvarande men vid -500 rpm samt 30hk och 50-60nm mer vid 3000rpm... Vridmoment/effektkurvan ligger bra mycket högre med en modern kam. Ända fördelen med min nuvarande är väl det mkt jämna registret 55-6500 med peak på 6000, men där är man ju inte ofta direkt...

Link to comment
Share on other sites

Har suttit och lekt en hel del med dd2000 och tyvärr verkar edelbrock insuget vara en riktig flaskhals!

Byte till ett single plain ger enligt programmet +40 hk vid 6000rpm med min nuvarande kam, förlorar lite vrid vid 2500, kommer dock ändå ha 50-60nm mer där nere med stroking/kompa ökning så måste nog beställa ett nytt. Finns inte mkt att välja på, blir nog ett weiand x-eleratior då folk verkar rätt nöjda med dom, priset är rätt och det verkar rymmas under huven!

Link to comment
Share on other sites

Insug beställt, varit och svetsat lite headers i dag då ett av rören råkade bli lite väl platt efter några kollisioner med en stor slägga när jag "passade" in dom första gången... Har som mått lite illa över det men nu är det så bra det blir med dom iaf, passade även på att se över mekaniska förställning i fördelaren, hade 26 grader vilket är väl häftigt nu när kompan ökas, lite mätning,en svetsloppa och lite slipning senare så ska det ligga på 19-20 ungefär, siktar väl på ca 14-16 förtändning så då bör man ju vara hyfsat på banan iaf?! Verkar vara kring 34 som gäller med gjutjärns locken.

Fan att allt är i semesterläge, vill ju få blocket borrat nu så det bara är att börja bygga ihop när grejorna kommer.... :(

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Äntligen börjar delarna dyka upp!

Weiand insuget kom gör en vecka sedan och det såg bra ut, hade tänkt portmatcha men det det skiljde ynka 1mm mellan topp och insug, dvs 0,5 mm per sida så vågar inte röra det då man defenitivt föredrar lite mindre hål i insug än topp!

Strokerkit och övriga delar har tagit sig över pölen och ska förhoppningsvis ha hittar men till mitt garage i slutet av nästa vecka, direkt jag har en kolv att skicka med så lämnas blocket in på borrning och kamlager byte, ev oxå stakar om det visar sig vara pressade kolvbultar, man vet ju aldrig... ;)

Förhoppningen är väl att få ihop den inom en månad, är dock tidsoptimist men i mitten av oktober ställs den undan för vinterförvaring och då SKA den gå!!!

Vägrar bogsera bort den...

Link to comment
Share on other sites

Äntligen börjar delarna dyka upp!

Weiand insuget kom gör en vecka sedan och det såg bra ut, hade tänkt portmatcha men det det skiljde ynka 1mm mellan topp och insug, dvs 0,5 mm per sida så vågar inte röra det då man defenitivt föredrar lite mindre hål i insug än topp!

Strokerkit och övriga delar har tagit sig över pölen och ska förhoppningsvis ha hittar men till mitt garage i slutet av nästa vecka, direkt jag har en kolv att skicka med så lämnas blocket in på borrning och kamlager byte, ev oxå stakar om det visar sig vara pressade kolvbultar, man vet ju aldrig... ;)

Förhoppningen är väl att få ihop den inom en månad, är dock tidsoptimist men i mitten av oktober ställs den undan för vinterförvaring och då SKA den gå!!!

Vägrar bogsera bort den...

Härligt när delarna börjar komma :thumbup: . Ska bli kul att följa ditt spännande motorprojekt!

Link to comment
Share on other sites

Alltid skoj när delarna börjar trilla in.

Nu när du ska försöka få ut så mycket hästar som möjligt.

Borra/hona då med stressplattor.

Kom också ihåg att bra balansering gör också sitt till.

Link to comment
Share on other sites

Stressborra, ger det stora fördelar?

Han hade inga stressplattor han jag pratat med (den ända inom rimligt avstånd som har tid inom dom närmsta veckorna....).

Köpte ett komplett kit med dämpare/flexplatta, kolvar, stakar och vev + lager som ska vara balanserat och klart att montera in, lite skeptisk men bör ju vara hyfsat bra iaf, annars är man ju lurad...

En fundering är dock, kommer flexplattan vara uppmärkt eller hur ska man veta hur den ska sitta?!

Link to comment
Share on other sites

...

En fundering är dock, kommer flexplattan vara uppmärkt eller hur ska man veta hur den ska sitta?!

Hålbilden är förskjuten så det finns bara ett sätt att få ihop den (utan att borra ut hålen... ;) ) Detta för att orginalmotorerna var externt balancerade från fabriken så det gällde att balanceringsvikten i flexplattan hamnade rätt.

Link to comment
Share on other sites

Allt beror hur mycket effekt du tänker ta ut.

När man börjar välja bättre/dyrare prylar för vesäntligt mer effekt än original.

Då bör även maskin arbeterna göras bättre.

Borra/hona med stressplattor.

Man ska använda den typ av topplocksbult som ska användas när den sedan sätts ihop.

Resultatet blir ett runt cylinderlopp när topparna är på plats och åtdragna.

Balansering.

Tyvärr är inte amerikansk balansering så mycket att hurra för.

De flesta svenska motor renoveringfirmorna har mycket snävare toleranser än de amerikanska (i de flesta fall 10ggr bättre toleranser).

Bara en vägning av kolvar och vevstakar brukar skvallra rätt bra ang. den gjorda balanseringen.

Är viktskillnaden mer än 1 gram för kolvar mellan lättaste och tyngsta, detsamma för vevstakar.

Då vet du att en balansering gör nytta.

Link to comment
Share on other sites

Idag kom posten förbi med en lastbil och dumpade av en halvpall grejor, 60kg delar varav strokerkittet väger 45... Några kilon som snurrar mao!

Tog direkt en sväng in till stan och lämnade en kolv, kamlager samt blocket, blir borrat med stressplatta och lageröverfall på plats så nu ska det bli bra och riktigt gjort?!

Jo, har oxå hört rykten om tveksamma balanseringar, blir självklart att väga stakar och kolvar för att dubbelkolla! Är ju ingen race motor men vill ha den så bra det går utan att prislappen får skena hejdlöst... Budgeten är självklart redan spräckt av nån konstig anledning så nu blir det helt enkelt att bygga ihop den, vrida på nyckeln och hoppas att valet av komponenter ger ett bra slutresultat!

Har väl gränsfall till snäll kam kanske för 408" men det är ju en gatbil så är ju skoj med lite effekt i det lägre registret oxå, slutrecep:

408" scat strokerkit med smidda kolvar

Weiand xceleratior insug

Lunati hydraul 290/300 lyft 0,536in 0,562ut 224/234@0,5

Portade 2v OC toppar

~10,5:1 komp

Rullvippor

Edelbrock 800cfm

~3000rpm turbin + shiftkit C6

8" med 3,55 och diff

Känns som en bra combo av delar som ska ge en rolig bil med ett brett effekregister, eller det är förhoppningen iaf... ;)

Link to comment
Share on other sites

Balansering är nog den del som ger mest.

Inte i hästar, men en motor som snurrar fint på tomgång och sedan funkar fint i hela varv registret.

Dessutom med väldigt liten förslitning av lager och andra delar.

Det ger mycket i det långa loppet, man vet vad man har.

Jämför det med däck.

Alla balanserar hjulen på bilen, är de inte perfekt så åker man och klagar hos däckfirman som gjorde balanseringen.

Vi alla vet att däck och hjullager förstörs fort när de inte är balanserade och känns tråkigt att köra.

Vi alla spräcker budgeten.

Jag gör det oftast innan jag gjort den första beställningen av delar.

Numera gör jag ingen budget, det är bara att inse att det kommer att kosta en massa.

Man lever bara en gång......

Link to comment
Share on other sites

Läste lite nogrannare ang. din motor kombination.

Med den kammen och toppar så kommer den att ha ett brett varvtals register, när den är strokad till 408.

Det kommer bli en motor med ryt från botten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag hoppas det blir bra!

Vill ha bra knuff i grejorna direkt, var nästan lite klen på lägre varv med den kammen och 351". Tror det kommer passa 3,55:1 och min 28-3000 turbin bra. Vill ha den kvick mellan rödljusen och lite mindre snäll mot bakdäcken...

Link to comment
Share on other sites

I dag = dålig dag... :(

Mitt block var sprucket vid en vattenkanal, ligger nu i en container och väntar på att bli nått annat, någon som vet av nått lämpligt?

EDIT MED BILDER

Tråkigt att blocket var sprucket :( .

Har du ett till eller behöver du ett? Jag har 2 st (som ska vara 4v block) och jag behöver bara ha ett kvar om någon vill återställa min Mach 1a till original i framtiden... Hör av dig om du är intresserad ;)

post-7033-144839340868_thumb.jpg

post-7033-144839340879_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

I dag känns det bättre, ska åka och kika på ett fyrbultat block från 71 som finns i grann byn, trodde inte han ville sälja men bjöd tätt bra för det då nappade han, visar det sig vara dålig så nappar jag på erbjudandet jag fick av Anders!

Nu kan man lugnt säga att budgeten överskridits rejält men har man gett sig i leken in...

Killen på Motorslip var dock sjukt bussig mot mig, han tog inget betalt trots att han redan borrat ena sidan och rengjort blocket, mkt bussigt av honom!

Så med riktigt tur, handla block i dag, lämna in i morgon och kanske, kanske det är klart innan helgen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...