Jump to content

Självjusterande bromsar oavsett färdriktning?


Recommended Posts

Hej,

jag har trummor fram och bak. Jag har nyligen bytt cylindrar, fjädrar, slangar etc. fram och hör fortfarande ett klickande ljud vänster fram så fort jag bromsar stillastående/kör framåt och jag gissar att det även är så när jag backar - jag har bara inte tänkt på det.

Arbetar främre självjusterande oavsett färdriktning? På de allra flesta forum nämns bara om bakre som justerar sig när man man backar och bromsar och att mitt fall kanske skulle kunna vara ett tecken på att jag har satt vänster självjusterare på höger och vice versa, men det kanske är annorlunda på 71-73?

Frågan är aktuell eftersom jag har högre bromsvärden vänster fram. Samtidigt är det där det klickar, men frågan är om det är backarna som åker närmre eller ifrån trumman?

Enligt länken (sidan 34-10) kan de arbeta oavsett färdriktning om man har cable som jag har, men jag vet inte vad som gäller på Mustanger 71-73?

http://books.google.se/books?id=OP0XAAAAYAAJ&pg=SA34-PA9&lpg=SA34-PA9&dq=self+adjusting+adjust+drum+forward&source=bl&ots=Dd1O28q4LA&sig=LlMdCkMwFMaaQntsbqbhV5VejWc&hl=sv&sa=X&ei=ZGzHUa_tG_T24QTRyoC4Aw&ved=0CEMQ6AEwAzgK#v=onepage&q=self%20adjusting%20adjust%20drum%20forward&f=false

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej. Självjusteringen arbetar oavsett riktning, självjusteringen hörs sällan eller inte pga att justeringen arbetar kanske en gång eller så om året, ja det är samma typ av självjustering på alla åren mellan 65-73. Justeringsprincipen följer med även senare modeller och då mest på bakvangnens bromstrummor. Jag är nog ensam om att inte gilla självjustering, jag demonterar oftast bort denna, tycker det är lätt att justera till rätt själv, tar bort trummor ibland för att se att allt står rätt till, det är ju en del av hobbyn. Ljudet som du beskriver kan bero på en liten rörelse i bromsdelar typ hållare, fjäder eller kanske backen rörelse.:?

Link to comment
Share on other sites

Jag hör ett tydligt klick-ljud som bara hörs en gång när jag trycker ner bromspedalen långt. Det uppstår oavsett om jag kör framåt, backar eller stillastående med motor på eller av och det hörs som sagt trots det mycket höga motorljudet.

Tanken slog mig att det är vänster justerare som låter eftersom jag nyligen bytt fjädrar, cylindrar, slangar, justerare etc. i frambromsarna och har lite ojämna bromsvärden. Bromsvärden vänster fram 2.7, höger fram 2.2 och vänster bak 2.0 och höger bak 2.2. Jag tänker låta en kompis se om vänster framjusteraren rör på sig när jag bromsar samt justera ut den lite.

Så hur vill ni ha det - justerar den oavsett färdriktning :)? Lars, du får gärna utveckla dina idéer om vad som kan orsaka ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Claes, din åsikt verkar vara den allmänna uppfattningen: http://www.mustangmonthly.com/techarticles/mump_0209_ford_mustang_brakes/viewall.html#ixzz2XMzRLhFT

Jag är dock inte 100% övertygad eftersom det trots allt finns några som tycker som tycker som Lars. Jag ska lyfta av trumman i morgon och kika så det ser ok ut och se om justeraren fortfarande rör på sig när jag bromsar. Jag är oerhört tveksam att jag har monterat vänster självjusterare på höger sida och vice versa vilket skulle kunna orsaka att den justerar sig när jag bromsar när jag kör framåt. Det galna är ju att det klickar vid stillastående, framåt och bakåt.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu har jag plockat av trumman och allt ser utmärkt ut. Jag kan även konstatera att klick-ljudet inte är justeraren, utan kommer ifrån pedalen. Jag passade även på att manuellt skruva på justeraren så att backarna kom lite längre ifrån trumman för att få jämnare bromsvärden.

Trevlig helg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...