Jump to content

Fråga om blinkers i fram på en 1968


Snorre70

Recommended Posts

Hej alla glada.

Min fråga är i dom små lamporna i fram som det är blinkers i, som man måste ha vitt glas i.

Min fråga som jag behöver lite hjälp av någon som vet eller som har en 68 o kan titta efter hur det är på den.

Men jag har för mig att det ska vara parkerings ljus dom oxå ? eller har jag missat något ?

Men det sitter bara en orange lampa i denna? o om det är så varför får man då inte ha orange glass på?

Tacksam för svar

MVH Thomas

Link to comment
Share on other sites

De lamporna funkar som parkeringsljus OCH blinkers.

I Sverige får man inte ha orange parkeringsljus.

Byt till vita glas OCH vita lampor så blir det godkänt.

//Björn :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

De lamporna funkar som parkeringsljus OCH blinkers.

I Sverige får man inte ha orange parkeringsljus.

Byt till vita glas OCH vita lampor så blir det godkänt.

//Björn :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den är redan besiktigad o klar! men dom lyser bara när dom blinkar o inte annars, det är det som jag tycker e skumt, ska det va så eller?

Link to comment
Share on other sites

Om man drar ut ljuskontakten 'ett snäpp' så skall de lamporna lysa tillsammans med sidomarkeringslamporna.

Dvs parkeringsljus.

Ljuskontakten ut 'två snäpp' så tänds halvljuset och parkering/blinkerslamporna slocknar.

(Sidomarkeringslamporna lyser även här)

Du har nog haft tur i besiktningen.... :)

//B

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Om man drar ut ljuskontakten 'ett snäpp' så skall de lamporna lysa tillsammans med sidomarkeringslamporna.

Dvs parkeringsljus.

Ljuskontakten ut 'två snäpp' så tänds halvljuset och parkering/blinkerslamporna slocknar.

(Sidomarkeringslamporna lyser även här)

Du har nog haft tur i besiktningen.... :)

//B

Sent from my iPhone using Tapatalk

ahhh det är nog där jag gjort fel, dragit ut dom helt, det måste jag testa, för det borde fungera, då dom inte sa något på besiktningen.

Tackar ska testa detta,

Du kanske oxå har någon ide om varför broms lampan lyser på instrumentbrädan, hittar inget fel? kollat oljan plockat isär bromsarna och checkat av dom ser OK ut? slut på ider nu!

Jag spände den ena bak bromsen lite? men kan detta ha gjort att lampan lyser hela tiden. ? den tog bara på den ena sidan på handbromsen på besiktningen, men det va OK då den låste sa han men att det va inte fel att se över detta, o det va att den va dåligt spänd.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Tryckreduceringsventilen har troligen hamnat i kontaktläge, blocket med reduceringsventilen sitter på insidan motorrum strax under huvgångjärn på vänster sida (förarsidan). Blocket är det som kallas fördelningsblock för bromsledningar, trycket för fram - bakbroms, om du haft defekter på exempelvis bakbroms så reduceras trycket till minimum och frambromsarna förblir Opåverkade. Det som händer i blocket är att en liten kolv åker över och stänger den ledning som är till felaktig broms. På detta block sitter en kontakt med en ledning som är två färgad, tror den är violett till färgen, detta är endast en jordning, om kolven flyttat sig så ger den jordkontakt och lampan på instrument lyser. Normalt brukar lampan tändas en kort stund och sedan slockna, om så är fallet är det inget fel. Ditt fel med att lampan lyser hela tiden kan också bero på en annan sak och det är om man luftar bromsar aggressivt genom hårda pedaltramp så kan också kolven i fördelningsblocket flytta sig, då får man centrera kolven i blocket igen, det är kanske det du behöver nu också.:wtf: Behöver du veta hur så kommer det snart att hagla hjälpsvar från oss som råkat ut för samma problem.;)

Link to comment
Share on other sites

Hej. Tryckreduceringsventilen har troligen hamnat i kontaktläge, blocket med reduceringsventilen sitter på insidan motorrum strax under huvgångjärn på vänster sida (förarsidan). Blocket är det som kallas fördelningsblock för bromsledningar, trycket för fram - bakbroms, om du haft defekter på exempelvis bakbroms så reduceras trycket till minimum och frambromsarna förblir Opåverkade. Det som händer i blocket är att en liten kolv åker över och stänger den ledning som är till felaktig broms. På detta block sitter en kontakt med en ledning som är två färgad, tror den är violett till färgen, detta är endast en jordning, om kolven flyttat sig så ger den jordkontakt och lampan på instrument lyser. Normalt brukar lampan tändas en kort stund och sedan slockna, om så är fallet är det inget fel. Ditt fel med att lampan lyser hela tiden kan också bero på en annan sak och det är om man luftar bromsar aggressivt genom hårda pedaltramp så kan också kolven i fördelningsblocket flytta sig, då får man centrera kolven i blocket igen, det är kanske det du behöver nu också.:wtf: Behöver du veta hur så kommer det snart att hagla hjälpsvar från oss som råkat ut för samma problem.;)

Japp behöver nog veta har jag ska bete mig med detta!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...