Jump to content

Trimning 5.0 94-95


Blackstang

Recommended Posts

Finns det någon här som har erfarenhet av konventionell trimning av 5.0 motorn 94-95, dvs toppar, insug kam och headers, sen behöver man väl större insprutare och spjällhus kanske något mer, stroker kit till 347...möjligheterna är ju många...funderar mest över mappning som verkar vara lite kinkig på dessa, är det överhuvudtaget något att fundera över...finns det någon i sverige som mappar dessa? Skulle ju vara skoj med lite mer under huven, typ 350hp... Hur är det med automatlådan, har shift-kit men lådan är väl inte så stark men kanske funkar om man inte kör dragracing. Finnns ju starkare att köpa men då börjar det sticka iväg kostnadsmässigt. Byta converter till högre stallvarv kanske beövs, beror ju lite på kamval. Kanske är smartare att byta upp sig till en terminator i så fall...

Link to comment
Share on other sites

Har erfarenhet med 5.0 trimning, dock i en Thunderbird 1988.

347 med AFR 185 toppar och en ganska så bra kam.

Går fint efter mappning och sedan 4 år tillbaka koverterad till E85.

Behöver nu byta till longtube headers från shorty headers för att få bättre flås.

Har själv mappat bilen.

Bytte till en Mustang 89-93 dator då denna är strategi är helt känd, strategi GUFA och GUFB beroende på automat eller manuell.

94-95 Mustang övergick till en annan startegi CBAZA, jag har inte tunat med den.

Den ska vara ganska rätt fram. Mycket enklare än senare stratigies från ford, men lite krångligare än 89-93 Mustang.

Finns mycket information om denna strategi.

Ju nyare Mustang desto svårare strategi att förstå men kan göra desto mer. 2005 och framåt är trixiga pga. elmotor till gasspället.

Jag rekomenderar att läsa på www.moates.net

Om du ska tuna själv köp då Quarterhorse hårdvara (har loggning inbyggd) och Binary editor mjukvara.

Dessutom för att tuna själv är det ett måste att ha en bredlambda sensor (wide band oxygen sensor).

En utav de bästa som finns på marknaden för ett bra pris ca $300 är NGK Powerdex http://www.summitracing.com/parts/ngk-91101/overview/

Detta är en mycket bra kombination.

Vad jag inte vet om strategien för 94-95 Mustang, men tror att den finns tillgänglig gratis eller i värsta fall för $25.

Strategy file = program som används i datorn.

Binary file = parametrar för strategi man använder (Manuell och automat kan ha samma strategi fil men olika parametrar).

Ju mer man trimmar desto mer bränsle behöver man.

Så beroende hur mycket man trimmar så kan man behöva byta spridare och bränsle pump.

Rekomenderar att byta till 250 liter/timme pump direkt, kostar inte så mycket och är en bra försäkring.

Värsta som kan hända att det inte finns tillräckligt med bränsle.

För 300 - 350 hk kan man utan problem använda sig av original bränsle rör/filter.

Automatlådan ska inte heller vara några problem eftersom du redan satt i ett shift kit.

Men som alltid, det bästa känslan (och billigast) får du genom att byta utväxling, rekomenderar 3.73 - 4.11.

Det är inga problem då överväxeln är 0.67:1. (det ger 4.11 utväxling att få motorvarv på överväxel lika som att ha 2.75 utan överväxel).

Såg att du hade samma fråga på Grufmans site, men har lagt ner all aktivitet där pga. all öst stats censureing de håller på med.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett uttömmande svar, jo jag fick ingen respons så jag tänkte att jag provar här. Har monterat 3,73:1 i bakaxeln delar för 2000 så det ger ju verkligen valuta för pengarna, all annan småtrimning anser jag inte vara värd pengarna, typ remskivor och Cold Air. Däremot höja tändningen några grader märktes ju i alla fall och kostar inget. Ska kolla och räkna lite...köpte du ett stroker kit eller ett short/long block?

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett uttömmande svar, jo jag fick ingen respons så jag tänkte att jag provar här. Har monterat 3,73:1 i bakaxeln delar för 2000 så det ger ju verkligen valuta för pengarna, all annan småtrimning anser jag inte vara värd pengarna, typ remskivor och Cold Air. Däremot höja tändningen några grader märktes ju i alla fall och kostar inget. Ska kolla och räkna lite...köpte du ett stroker kit eller ett short/long block?

Om du har råd , köp ett Edelbrocks trimmningskit med Al toppar, insug, kam, mm,mm, det ska ge ca 370 hk, har själv ett sådant och är helnöjd med det.

Link to comment
Share on other sites

Byggde ihop en helt ny motor, detta pga den ursprungliga hade jag redan renoverat och uppgraderat. Den har vilat ett antal år, men sitter nu i grabbens T-bird 88.

Köpte ett shortblock.

Resten köpte jag separat såsom toppar, insug, ventilkåpor, oljetråg, vipparmar, svängdämpare mm.

Alltihop knökade jag in i en bil som jag tog hem ifrån USA.

Trevligt att 3.73 utväxling ger bättre knuff.

Gissar att bränsle förbrukningen är ungefär lika som innan byte av utväxling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...