Jump to content

Haveri C4


Recommended Posts

post-7409-144839333532_thumb.jpg

Nån som har nåt tips på vad detta beror på?

Bakre trumman reverse/lowgear.

Det hände vid lite inspirerad körning.

Drog på lite lagomt 1'an, 2'an och när jag slog i 3'an så small det bara till och alla växlar försvann.

I stort original effekt 5.0 på kanske 200-250hk, c4 med B&M masterkit med medföljande shiftkit.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ha ha vilken klåpare man är!

Var ju inte lådan som var det huvudsakliga problemet/felet.

Givetvis påverkar haveriet ovan lådans funktion, men att den inte drev var givetvis CONVERTERN!!!!!!!!!!!!!

Efter att köpt en beggad låda och plockat ihop en av två, fick jag då äntligen i den igen, fyllde upp den med olja och skulle ut och testa.

Precis lika död som innan!

Så nu måste den ner igen och en ny converter måste hittas.

Jag blir så j-a trött på bilj***ar.

BTW. Nån som har en converter till -72 C4!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Felet fixat!!!!!!!

Efter att en B&M converter (med 3000rpm i stall) ramlat ner, så trodde jag felet var löst, men ICKE!

Felet som varit hela tiden var ett för djupt svep/bellhouse.

Convertern hade bara greppat ca 1mm i pumpen vilket tillslut inte höll, så med en avfräsning på 3mm av kåpan så funkar nu allt.

SÅ!!! Se till när ni monterar att convertern bara har ett spel på min 5mm till max 9-10 mm.

Link to comment
Share on other sites

Tvivlar jäkligt starkt på att ditt grundproblem va bellhouset faktiskt. Även om du nu löste problemet med fräsning.... min gissning är att ditt problem ligger nånstans runt convertern och/eller flexplattan.

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Det tidigare problemet kan precis som du säger, legat i converter/flexplatta. Flexplattans pressning (höjdskillnad mellan centrum och ytterkant) kan ju ha varit för liten då flexplattan var till en AOD, kan även faktisk varit en mätmiss när svepet gjordes. (Är från en avkapad AODlåda.)

Fräste av svepet på baksidan mot lådan.

Var lite mickel då jag var tvungen att bibehålla höjdskillnaden mellan ytan mot huset i förhållande till ytan mot pumpen.

På svepet jag har, tordes jag inte fräsa sidan mot blocket, då förstärkningen runt kanten på svepet hade blivit för tunn.

I vilket fall så fick jag nu ca. 7mm i spel mellan anligg mot flexplatta och convertern inskjuten i botten mot lådan.

Detta ger ingrepp på ungefär halva pumpdrevets tjocklek = 4-5mm.

Fick givetvis även byta pumpdreven då det drivna drevet var skadat ca 1-2mm i ingreppet längst ut.

Nu funkar lådan som en dröm och den nya convertern är ju "skitkul", mindre massa = rappare gassvar, samt den högre stallspeeden gav ju längre "lakritsremmar". :roll:;)8)

Link to comment
Share on other sites

Ja det är helt klart differens på flexplattor.

När jag köpte min 5.0l (302) strokad till 347.

Alla forum sa att det vara bar att köpa en flexplatta till C4?

Anledningen är att 5.0 (302) och strokad 5.0 (347) har olika obalans i fleplattorna 5.0(302) = 50 oz och 347 = 28oz.

Han som satt ihop min motor skrattade och sa det går inte, du måste ha en 5.0l = 50oz flexplatta som är ombalanserad till 28oz.

Han gjorde ombalanseringen för mycket liten kostanad (=0) för han ville inte se några problem med min motor och låda.

Funkade perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det är skillnad på balansen i plattorna och antalet kuggar (har en specialbetälld platta nu från Summit med det mindre kuggantalet 157 =302ci men med 5.0 balans = 50oz). Det jag funderar på är om dom finns med olika inpressning. För min platta var original till motorn och AOD, men kanske för grund för en C4.

I vilket fall så gjordes svepet med det djup som skulle vara för casefilld c4.

Men med facit i hand så blev ju det för djupt, både med AOD plattan och med special plattan.

Så nu med en avfräsning på 3mm så blev det rätt med den plata som sitter där nu.

Så, är det någon som vet: Finns en platta med t.ex 164 kugg och 50oz med olika inpressning?

Eller är det olika inpressning mellan 164 kugg och 157 kugg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...