ivar August 8, 2013 Report August 8, 2013 Dags för ny startmotor!Den gamla startmotorn har gett upp och orkar knappt röra sig. På bilden har jag hjälpligt monterat ihop den utan några förhoppningar om att någonsin återanvända den. Jag funderar på en mini-starter, men är rädd att det är för trångt på grund av headersen. En vild tanke slog mig: om jag kapar bort solenoiden (utmed den blå linjen) och kopplar pluskabeln direkt på startmotorns kabel, så blir det ytterst gott om plats runt startmotorn.Någon som har testat detta, eller tänker jag helt galet?! Citera
ivar August 8, 2013 Author Report August 8, 2013 PS. Jag har tänkt använda originalsolenoiden som sitter i motorrummet, men inser nu när jag har läst på mer om hur startmotorer är konstruerade att det kanske inte går att ta bort en solenoid som är monterad på startmotorn. Det sitter förmodligen en arm på solenoiden som flyttar fram drevet, och den är ju så att säga central för startmotors funktion.Attans också. Citera
mnilsson September 24, 2013 Report September 24, 2013 Hej,en ministarter brukar ha väldigt många hål i flänsen så att man skall kunna vrida startern relativt motorn så att solenoiden får plats. Är det helt kört oavsett på din bil?//Mats Citera
ivar September 24, 2013 Author Report September 24, 2013 Hej,en ministarter brukar ha väldigt många hål i flänsen så att man skall kunna vrida startern relativt motorn så att solenoiden får plats. Är det helt kört oavsett på din bil?//MatsDet gick bra till slut. Gaveln (den med många hål) som startmotorn kom med passade inte. Jag slipade ner den både här och där. Återförsäljaren gav mig en ny gavel och efter att ha slipat lite på den, så fick jag startmotorn på plats. Summan av detta äventyr är insikten att inte alla gavlar passar rakt av trots att återförsäljaren hävdar det. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.