Jump to content

Featured Replies

comment_129808

Dags för ny startmotor!

Den gamla startmotorn har gett upp och orkar knappt röra sig. På bilden har jag hjälpligt monterat ihop den utan några förhoppningar om att någonsin återanvända den. :P

Jag funderar på en mini-starter, men är rädd att det är för trångt på grund av headersen. En vild tanke slog mig: om jag kapar bort solenoiden (utmed den blå linjen) och kopplar pluskabeln direkt på startmotorns kabel, så blir det ytterst gott om plats runt startmotorn.

Någon som har testat detta, eller tänker jag helt galet?!

post-5042-144839335077_thumb.jpg

  • Author
comment_129812

PS. Jag har tänkt använda originalsolenoiden som sitter i motorrummet, men inser nu när jag har läst på mer om hur startmotorer är konstruerade att det kanske inte går att ta bort en solenoid som är monterad på startmotorn. Det sitter förmodligen en arm på solenoiden som flyttar fram drevet, och den är ju så att säga central för startmotors funktion.

Attans också. :P

  • 1 month later...
  • Author
comment_130806
Hej,

en ministarter brukar ha väldigt många hål i flänsen så att man skall kunna vrida startern relativt motorn så att solenoiden får plats. Är det helt kört oavsett på din bil?

//Mats

Det gick bra till slut. Gaveln (den med många hål) som startmotorn kom med passade inte. Jag slipade ner den både här och där.

Återförsäljaren gav mig en ny gavel och efter att ha slipat lite på den, så fick jag startmotorn på plats.

Summan av detta äventyr är insikten att inte alla gavlar passar rakt av trots att återförsäljaren hävdar det.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...