Jump to content

Recommended Posts

Hej ! Är det nån som har något bra tips på hur jag ska kunna byta fjädrar i dörrgångjärnen på min 64½ conv, dom är så hårda, skulle kunna vara bra att ha en stor, lång, kraftig platt-tång eller finns det någon som har nån bättre erfarenhet??? Tacksam för tips

/Robban

Hej Pelle, jo jag ska byta för att på förardörren så har tidigare någon satt dit en "ej original" och fööör vek fjäder, vilket får dörren att "svinga" upp utan att "haka" i spärrlägena.

På den andra dörren så är fjädern skadad så jag beställde 2 nya (det är dom nya som är hårda att klämma ihop vid montering) :roll:

Då förstår jag, tyckte det var konstigt om dom gamla var för hårda. Jag hade inga dörrar monterade när jag satte dit mina, och då var det inga problem, kan tänka att det är betytligt svårare annars.

// Pelle

Hej igen! Fick följande tips av Lars Bruman, Sundsvall.

"Jag brukar spänna ihop fjädern i ett skruvstycke och sedan hålla ihop med några varv najtråd. När den är på plats i gångjärnet klipper man av tråden".

Har inte testat ännu men det verkar vara en "superb" lösning!

Återkommer när fjädrarna är på plats!

/Robert

Det fungerar med de grövsta buntbanden (7,6mm bredd) också i stället för najtråd men fjädern måste tryckas ihop nästan helt och hållet. Orsakar en hel del svordomar innan fjädern är på plats :evil:

Tyvärr råkade jag skava av lite färg på dörrgångjärnet vid monteringen :cry:

Hansen Racing har i sin katalog ett verktyg för att montera dessa fjädrar men det har tydligen utgått.