Susanne October 21, 2013 Report October 21, 2013 Hej!Är på jakt efter en underhållsladdare att ha till vintern till min -08. Någon som har förslag på en bra sådan till rimligt pris?Jag undrar även hur många Ah det är på batteriet? Har kollat i den amerikanska intruktionsboken men blir inte klokare.Tack för hjälpen!/Susanne. Citera
Janne H October 21, 2013 Report October 21, 2013 HejTa en sökning på laddare, då hittar du ett antal trådar ang detta.Janne H Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 22, 2013 Report October 22, 2013 Hej.Ctek är en av många, det finns en hel del att välja på med samma fantastiska egenskapatt hålla batteri i god kondition. Jula har och även Biltema har som faktiskt har samma hållbarhet som dom dyrare varianterna. Citera
MarSa October 22, 2013 Report October 22, 2013 Jag köpte min Ctek på Clas Olssons för en 500-ing, men som nämnts finns de lite här och där. Det borde stå på ditt batteri vilken Ah det har. Skulle jag gissa, är det nog 60 Ah, men jag har dock ingen erfarenhet av Era nyare bilar!....så jag kanske borde lämna det osagt. Citera
Susanne October 23, 2013 Author Report October 23, 2013 Det blir en Ctek från Jula, så mår batteriet gott hela vintern. Tack för era svar!På mitt batteri står inget om Ah, däremot 590 CCA. Har nu läst mig till att man mäter i enheten CCA i USA istället för Ah, men de måtten går inte att jämföra eller konvertera.Ellära är inte mitt bästa ämne så det är bra med Google :-) Citera
deliq cmc 1722 October 23, 2013 Report October 23, 2013 Det blir en Ctek från Jula, så mår batteriet gott hela vintern. Tack för era svar!På mitt batteri står inget om Ah, däremot 590 CCA. Har nu läst mig till att man mäter i enheten CCA i USA istället för Ah, men de måtten går inte att jämföra eller konvertera.Ellära är inte mitt bästa ämne så det är bra med Google :-)CCA = cold cranking amps, dvs hur många ampere batteriet klarar att ge vid 0 grader Farenheit ( -18 C )Ah = Amperetimmar, hur mycket energi som finns lagrat i batteriet.[utsvävning]Ett batteri kan lagra mycket energi, men behöver för den skull inte klara av att ge stora startströmmar vid kyla. Dock är bilbatterier generellt konstruerade för att avge stora strömmar på kort tid då det är huvudsyftet för bilbatterier. Det som är avgörande är hur stor yta blyplattorna i battericellerna som har kontakt med elektrolyten, och vissa skillnader finns i konstruktionsprinciperna.Däremot är så kallade fritidsbatterier mindre bra att använda i bilen, då de ( med samma Ah ) inte klara av lika höga strömmar, utan är främst konstruerade för att klara lägre strömmar under en längre tid.[/utsvävning]Modernare bilar har vanligtvis större batterier än äldre, då allt fler elektriska prylar monteras in i bilarna som förbrukar energi även då bilen inte används.Jag tror att din -08's batteri har omkring 80-85Ah, men om du inte behöver starta den i kyla på vintern kan den klara sig med ett mindre, men batteriet kan då bli urladdat om den för stå några veckor utan laddning och utan att den körs.Men för att ansluta till din ursprungsfråga så en vanlig CTEK-laddare för 5-600:- som beskrivits ovan är ett utmärkt val som gott och väl räcker till.Biltema, Jula och även Lidl har billigare "ctek-kopior" som gör ett bra jobb så länge de fungerar ( jag har dock upplevt lite skiftande hållbarhet på dessa ) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.