Palle W October 25, 2013 Report October 25, 2013 OK, jag har fått ett vintergarage utan värme för vintern. Måste då blanda i glykol i min 01 GT. Fråga: - Hur gör jag det?- Tömmer jag kylsystemet/kylaren?? Och hur? Citera
CMC-49 October 25, 2013 Report October 25, 2013 Har du inte redan glykol i kylsystemet?Konstigt om du inte har det.Om du ska fylla i , töm systemet på vätska brukar finnas en avtappningsplugg i bottnen på kylaren.Blanda rätt glykol till den fryspunkt du vill ha ( i en typ 20l dunk) och häll på. KLART Citera
NackaBosse October 26, 2013 Report October 26, 2013 Riktigt så enkelt är det väl inte. Efter påfyllning måste du köra motorn varm så termostaten öppnar, annars får du inte in glykolblandingen i motorn. Citera
Palle W October 26, 2013 Author Report October 26, 2013 Har du inte redan glykol i kylsystemet?Konstigt om du inte har det.Om du ska fylla i , töm systemet på vätska brukar finnas en avtappningsplugg i bottnen på kylaren.Blanda rätt glykol till den fryspunkt du vill ha ( i en typ 20l dunk) och häll på. KLARTHej Mats!Det var en bra kommentar, ang om jag redan har glykol.Jag måste kolla det, antar att man åker till en mack, och frågar om lån av mätare?Jag köpte bilen maj-09 av en importör som tagit in den från Florida i febr -09. Sedan stod den utomhus tills jag köpte den, så kanske han fyllt på glykol? Citera
NackaBosse October 26, 2013 Report October 26, 2013 Säkert! Glykol är inte bara för att skydda systemet mot sönderfrysning. Det höjer dessutom kokpunkten, samt skyddar mot korrosion. Citera
Recommended Posts