Jump to content

Borrning 351W


Atti

Recommended Posts

Hej och tack för svaren, jag har försökt göra inlägg i mobilen men dom försvinner på vägen.

Utgångsläget är precis som Stefan var inne på.

En motor borrad 0,30 som loppen är något rostskadade på.

Så nu väntar en uppgradering av något slag.

Antingen borrning +nya kolvar och stakar, eller borrning +strokad vev +nya kolvar och stakar då jag ändå måste balansera om rubbet.

På det blir det en rapp rullkam, rullvippor och möjligtvis alutoppar.

Har hittat alutoppar på ebay 210 cc, 62cc förbränniningsr. rostfria ventiler 2,05/1,60, dubbla fjädrar, screw-in 3/8 studs. Till ett pris av 699 dollar paret!!

Låter lite för bra för att vara sant.

Men det är kanske tomten som varit framme :D

God Hjul på er alla.

Atti

Link to comment
Share on other sites

Ang. Alu toppar.

Vet inte vad du har hittat men är det no name toppar är det troligtvis kina kopior.

Det har skrivits om dem i amerikanska biltidningar.

Oftast är det billiga kopior med dåligt gjorda maskinjobb.

Det innebär oftast att de minst lika dyra som andra alu toppar när man har fått lämna in dem för att få maskin arbeterna omgjorda.

Link to comment
Share on other sites

Då var det som jag tänkte, för bra för att vara sant.

Sen kan man ju tänka sig att amerikanska marknaden är rädda för konkurrens och har lite skrämselpropaganda.

Hur mycket avancerad maskinbearbetning är där egentligen på en topp?

Fräsning av ventilsäten kostar ju inga stora pengar.

Hade varit kul att läsa någon artikel i ämnet.

Atti

Link to comment
Share on other sites

Jag kom inte ihåg vad det var för grej jag köpte till min bil, men var via Hansen Racing, till det hela var att ytterkartongen var från den amerikanska firman men i den låg en kartong från nån Kina leverantör.. Vill minnas att den inte var nått fel på det jag köpte..

Men avancerad maskinbearbetning.. kan vara mycket mer än bara ventilsätena... glapp i styrningarna, skeva, slarvigt gjuten=olika storlekar på avgas el insug, olika storlekar på förbrännigsrummen. Kan vara ganska mkt fel.

Men ska erkänna att jag oxå tittat lite på Kina grejor, men inte köpt.. då man inte fått nå referenser från nån som provat.

Vet att det är nån firma i Fjugesta som tar hem Kina grejor, bl.a stroker kitt, insug, nån holley kopia mm.. men inte hört nån som provat...

Men behöver ju inte för det vara nå skräp toppar som du tittade på.

mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Det smartaste att göra om man inte är så insatt är att handla av en svensk firma som säljer dessa. Det är Engine Kit Racing. Han tar hem toppar av märket ProComp om jag inte minns fel men han tar dom tomma och monterar styrningar och ventiler så han vet att det görs korrekt. Jag har inte själv handlat något av honom men tror att det finns flera på sidan här som handlat diverse delar/tjänster av honom.

Själv köpta jag RHS (Comp Cams-ägda). Det är en mellanklasstopp någonstans mellan rena kinakopior och finare TrickFlow, AFR etc.

http://www.racingheadservice.com/rhs/cylinder-heads/small-block-fordhtml

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...