Pex July 28, 2004 Report July 28, 2004 Går det bra att använd så kallade positions ljus vilka säljs av tex. Mekonomen och AD-center eller ställs det speciella krav på glasen?Om det inte går med posistionsljus , kan nån tipsa om var man köper godkända.Finns det regler på hur högt/brett dom måste monteras ? Citera
jibe July 29, 2004 Report July 29, 2004 Om du tar in den på eget bruk status räcker det med att dom visar rätt färg, annars måste dom ha rätt E-märkning.Skall sitta min.50cm upp och max 40cm in. Alla tillbehörsfirmor har med rätt E-märkning, så det är lika bra att sätta på det så slipper du tjafs på besiktningen. Citera
tallviking August 1, 2004 Report August 1, 2004 Jag har sökt med ljus och lykta efter gula blinkers att sätta bak med rätt E-märkning men det verkar som det bara finns med rätt E-märkning för att sätta fram. Var på mekonomen och gick igenom Hella:s stora katalog och E-märkningen som är godkänd för blinkers bakåt verkar omöjlig att få tag på som separata lampor. Finns bara i blaffiga kombinationslyktor med broms, positions och skyltbelysning integreradMVHCharlie Citera
tjompa August 4, 2004 Report August 4, 2004 gör som jag! sätt in gula lampor i backljusen och koppla om! det är inte lag på backljus på bil i sverige..fick hjälp med det ,är inte så händig själv.. Citera
tallviking August 4, 2004 Report August 4, 2004 Enligt Registreringsbesikningsstationen i Västberga får man inte förändra ordinare funktioner på bilens ljus så gula lampor i backljusen är inte godkänt vid registreringsbesikning. Däremot kollar dom inte sådant vid kommande kontrollbesikningar Citera
Pex August 4, 2004 Author Report August 4, 2004 Detta gäller...... Det ska vara orange ljust på blinkersen bak.Tar man in en äldre mustang med med röd blinkers så måste dessa ersättas med oranga i stället. Om man åberopar import för eget bruk så slipper man europa typ godkända blinkers men man måste då istället har SAE märkta men fortfarande gäller det att ha orange färg på dessa.För att den blinkers man köper ska vara godkänd så skall denna vara märkt med en 3:a (bakblinkers) och sidoblinkers/positionsljus är märkta med en 4:a eller 5:a.Därför är dom positions ljus man kan köpa på tex. Mekonomen ej godkända som bakblinkers (jag fick trots det igenom min -94 med sådana).det märkliga är att bilprovningen har gjort en tolkning på undantaget i 2003:25 (se nedan) där dom säger att det inte behöver vara europatyp godkänt så länge den oranga lyktan är avsedd för bakblinkers och har orange ljus (precis samma som europatyp märkningen). hämtat från vägverkets författnings samling 2003:22KörriktningsvisareÖvergripande krav78 § Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus. Bil skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger framifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger vitt ljus. Bil av 1986 eller senare års modell skall ha en körriktningsvisare (kategori 5) på vardera sidan som avger orangegult ljus åt sidan.79 § Körriktningsvisare på fordon av 1984 eller senare års modell skall 1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/759/EEG (se 2 kap. 25 §), eller2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 6.Körriktningsvisare på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table I eller Table III i den version FMVSS hade den den 1 oktober 1989.80 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut.Installationskrav på fordon av 1984 eller senare års modell81 § Avståndet mellan körriktningsvisares lysande yta och lysande yta på halvljus- eller dimstrålkastare skall vara minst 40 mm. Avståndet får dock vara mindre om ljusstyrkan i körriktningsvisarens referensaxel är minst 400 cd.82 § Körriktningsvisares placering i sidled får vara högst 400 mm och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på körriktningsvisarna skall vara minst 600 mm.83 § Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm för kategori 1 och 2 och lägst 500 mm för kategori 5 samt högst 1 500 mm för samtliga kategorier. Behövs det på grund av fordonets konstruktion, får högsta höjden ökas till 2 100 mm för körriktningsvisare av kategori 1 och 2 och till 2 300 mm för kategori 5.84 § Körriktningsvisares (kategori 5) placering i längdled skall vara sådan att avståndet från fordonets främre begränsningsplan till centrumpunkten av den lysande ytan hos körriktningsvisare av kategori 5 inte överstiger 1 800 mm. Om kravet på geometrisk synbarhet inte kan uppfyllas får avståndet ökas till högst 2 500 mm.85 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt för samtliga kategorier. För kategori 1 och 2 skall den geometriska synbarheten dessutom vara 45° inåt och 80° utåt och för kategori 5, 60° utåt förutom de första 5°. (se figur 3) Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken. Vinkeln 45° inåt får för körriktningsvisare kategori 2 reduceras till 30° på lastbil och släpvagn som är utrustad med baktill monterad lastapparat. Den geometriska synbarheten utåt gäller inte för lastbil och släpvagn om kraven inte kan uppfyllas på grund av fordonets konstruktion eller användningsområde. I sådant fall skall följande krav vara uppfyllda med en kombination av bakre körriktningsvisare och sidomonterad körriktningsvisare.1. Bakre körriktningsvisare skall ha en synbarhet utåt av minst 60°,2. sidomonterad körriktningsvisare skall uppfylla kraven för geometrisk synbarhet för körriktningsvisare av kategori 5 och vara placerad på ett avstånd av högst 2 000 mm från fordonets bakre begränsningsplan och dessutom vara typgodkänd enligt direktiv 76/759/EEG, ECE-reglemente 6 eller utgöras av sidomarkeringslykta86 § Körriktningsvisare1. får grupperas med strålkastare eller lykta,2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,3. får bilda flerfunktion med endast med parkeringslykta,4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus.87 § Körriktningsvisare skall vara så ansluten till fordonets/fordonskombinationens elektriska system att de kan användas oavsett om övrig belysning på fordonet/fordons-kombinationen är tänd eller inte.88 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas lämplig kontrollanordning. Denna skall vara optisk med grönt ljus och/eller akustisk. Kontrollanordningen skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna av kategori 1 eller 2 inte fungerar.Installationskrav på fordon av 1983 eller tidigare års modell89 § Körriktningsvisare skall vara så installerad att ljuset från den i dagsljus och klar sikt är synligt på 30 m avstånd.90 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas lämplig kontrollanordning. Denna skall vara optisk och/eller akustisk.hämtat från vägverkets författnings samling 2003:25 kap. Undantag för fordon importerade för eget bruk1 § Ett fordon är importerat för eget bruk om det1. är serietillverkat och har förvärvats i utlandet av en fysisk person som är bosatt i Sverige, och2. är avsett att brukas här i landet av ägaren. Fordonet är dock inte importerat för eget bruk om ägaren under de senaste tolv månaderna erhållit beslut om undantag för ett annat fordon.2 § Fordonsägaren skall för ett fordon som har förvärvats i ett land som är medlem i den Europeiska unionen kunna styrka förvärvet genom1. köpehandling eller motsvarande, samt2. bevis om att fordonet varit registrerat i ett land som är medlem i den Europeiska unionen eller en särskild utredning som visar att fordonet kommer från ett sådant land. Om fordonet har förvärvats i ett land som inte är medlem i den Europeiska unionen, skall frågan om fordonet är importerat för eget bruk prövas av Vägverket. Ett sådant beslut kan meddelas ägaren först när han fått sitt fordon förtullat och anmält till registrering.3 § Om fordon importerat för eget bruk har godkänts vid första registreringsbesiktning och därefter ändrats så att skyldighet föreligger att inställa fordonet till ny registrerings-besiktning enligt 6 kap. 10 § fordonsförordningen (2002:925), gäller inte undantagen i 4 och 5 §§ beträffande den del av fordonet som ändrats.__________________________________________________________ Undantag från Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar 4 § Bil eller släpvagn som dras av bil, och som är importerat för eget bruk, får brukas i trafik även om1. lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas skall lyktorna eller reflexanordningarna istället vara utförda i enlighet med amerikansk standard SAE,2. bränslesystem för drivmedel i vätskeform inte uppfyller kraven i 6 kap. 8 §,3. styrinrättning inte uppfyller kraven i 11 kap. Kraven i 3 och 4 §§ skall dock vara uppfyllda,4. karosserikonstruktions hållfasthet inte uppfyller kraven i 16 kap. 17 – 24 §§. Kravet i 21 § skall dock vara uppfyllt,5. inre säkerhet inte uppfyller kraven i 28 och 29 kap. Kraven i 28 kap. 1 – 4 §§ skall dock vara uppfyllda,6. bilbälte inte är av godkänd typ,7. bilbältesfästpunkter inte uppfyller kraven i 30 kap. 7 §,8. rutor inte uppfyller kraven i 31 kap. 1 – 4 §§ och 7 §,9. backspeglar inte uppfyller monteringskraven i 31 kap. 15 och 25 §§. Dock skall backspegelhuset i huvudsak ansluta till fordonets karosseri och avståndet mellan spegelhuset och karosseriet får uppgå till högst 50 mm,10. vindrutespolare inte uppfyller kraven i 31 kap. 26 – 33 §§. Kraven i 31 och 33 §§ skall dock vara uppfyllda. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.