Jump to content

Trimning av 351c 2-v


Recommended Posts

Hejsan alla glada! Nu är semestern slut och efter att ha varit i Rättvik och kollat på alla fina bilar (speciellt mustanger) och sett en Chev med 1007hk som for omkring på byn så blev man helt plötsligt sugen på att trimma igen.

Jag har haft tanken på att trimma ganska länge, men eftersom att bilen har stått nerplockad en längre tid nu på grund av delar saknats (som jag nu fått och ska börja plocka ihop igen) så har det inte varit aktuellt. Men nu har det alltså blivit det igen.

Jag har haft en del kontakt med ett företag som jag kanske ska skicka in motorn till. Jag kommer inte ihåg exakt vad det var för grejjer, men det roligaste, och dyraste, är väl rullkamaxeln. Den gick lös på 15.000:- ungefär. Sedan är det väl lite stakar och kolvar och annat smått och gått. Plus att kanske ska slipas lite på veven, borroa blocket och balansera hela paketet.

Detta plus att motorn ska ha en renovering, även om det kanske inte behövs så känns det skönt att den är genomgången när man börjar trimma.

Hela detta kalaset kommer gå på +40.000:- Man känner sig smått galen när man kastar ut så mycket pengar på en motor som inte suttit i bilen på 3år ; ). Men för ca 450hk på veven så är jag nog beredd att göra det, och man kan ju alltid fråga banken om sponsring :wink: . Har hört att dom har ganska bra sponsrings program.

Vad tror ni, ska jag tvångsinlägga mig själv och klä mig i en "krama.mig-själv-hårt-tröjja" eller är jag fullt normal?

Link to comment
Share on other sites

*pustar ut* Vilken tur att det inte bara är jag som går den vägen då =).

Vilken färg hade du på din mach-1'a? Jag spanade på några ute på byn. Jag var där tisdag till söndag. Även om mestadels av tiden gick åt till att dyrka solen och den underbara temperaturen i siljan ; ).

Link to comment
Share on other sites

Du Hinkas.....

Jag trodde du redan va på Psykes ja =)

Jo nog är det så alltid, men någon "krama-mig-själv-hårt" tröjja har jag inte än. Även om man är nära att ta på sig en sådan frivilligt för att inte strypa någon över lönen man får här.

Som tur är finns ju banken som sponsor när det gäller att plocka ur lite kusar ur motorn ; ).

Link to comment
Share on other sites

En annan ska ju banken få sponsra med en omlackering nu i vinter, plus lite annat små pyssel.

Eller så köper jag en värre bil än din... =)

Och du....du kan få min krama mig hårt tröja om du vill... :wink:

Behöver den inte länger. Har bättre lön här... :P

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, ja. Får ärva den efter tant Carrie ; ).

Så det blir en lackering under vintern, det satsar ju jag också på. Har inga större förhoppningar över att hinna köra bilen innan snön gör sig påmind. Men kanske till nästa vår... Vilket jag har sagt i alldeles för många år nu :/.

Var din lilla musse röd original också eller hur var det?

Link to comment
Share on other sites

Du är en typisk Mustang ägare så du kan vara lugn! ;)

Det glädjer mig att höra. Kan jag sova lugnt inatt ; ).

Fast jag börjar fundera lite på hur mycket pengar jag kommer lägga ut på denna ögonsten. Jag har kört den ca 500mil sen jag köpte den, och har lagt ut en himla massa pengar som jag aldrig mer kommer att se. Men jag har ju IAF kul med den =). Eller jag hoppas att jag kommer ha kul när jag är klar...

Link to comment
Share on other sites

Tro mig det finns inget stopp! ;)

Det är bara att ha kul så länge det går! :lol:

Men ska du lägga så mycket som 40.000+ så får du mer effekt för pengarna om du köper en färdig nybyggd 351W.Samma cui men mer effekt och enklare att meka med.

Kolla med "HT67" här på forumet som köpt en sådan.

Har själv egna erfarenheter med detta och få ut mer HP/$

Fast vill du behålla orginalet så är det bara att bita ihop och jobba med din orginalmotor

Link to comment
Share on other sites

Helst vill jag ju ha den motorn som sitter i, efter som nuffrorna stämmer överäns med den motorn. Sedan lägger man undan original delarna, och nästa ägare, om det blir en sådan, kan få med dom och bygga tillbaka den om han vill det.

Edit: Visserligen kan man ju slänge i en sådan motor och ha kvar original motorn, fast den får ligga på en pall lite längre tid ; ).

Link to comment
Share on other sites

Jo iochförsig men det är ändå bättre att lägga undan hela motorn som den är.

Tro mig dom delarna kommer aldrig tillbaka i motorn! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja den risken är väl ganska överhängande.

Men nu börjar jag ju få "second thoughts" på hur jag ska göra. Om jag ska renovera och uppgradera befintlig, eller om jag ska sänka i en 351w och putsa på en sådan...

Link to comment
Share on other sites

Dom är ju exakt lika 351W och 351C när det gäller fästen/växellåda/startmotor.

Det du vinner är en mycket lättare bil

Aluminiumtoppar och motorn isig är lätt 75kg lättare och ändå så är 351W nästan kraftigare än 351C i bottendelen. Vevaxeln är grövre.

Avgassystemet är mycket lättare att dra eftersom topparna på 351W har en annan vinkel än 351C

I övrigt är blocken på mm exakt lika breda

Renovera är väll OK men du har forfarande en gammal maskin.

En 351W så har du ju mycket, mycket större urval på marknaden samt billigare.

302/351W är ju Fords Cheva grejer.

Men jag förstår att orginal är något visst att behålla.

Personligen tycker jag att då ska man bibehålla orginalet.

Varför inte "blueprinta" motorn isåfall.

Finns inget härligare att köra än en orginal V8 tycker jag. :)

Link to comment
Share on other sites

Har du kanske något tips på vart jag kan vända mig för att få tag på kanske en 351w. Och även något fint svenskt företag som kan bistå med trim till både 351w & c till en rimlig peng?

Har kollat en del på RPM-Racing, och dom är ju riktigt trevliga och har kört simulationer och annat på mina grejjer.

Men man vill ju ha fler företag som man kan jämnföra lite priser och sådant med.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, ja. Får ärva den efter tant Carrie ; ).

Så det blir en lackering under vintern, det satsar ju jag också på. Har inga större förhoppningar över att hinna köra bilen innan snön gör sig påmind. Men kanske till nästa vår... Vilket jag har sagt i alldeles för många år nu :/.

Var din lilla musse röd original också eller hur var det?

Åneru den får du inte alls ärva, den har jag testamenterat till bmw killen som vägrar erkänna att han är mustang frälst :wink:

Nej sån tur att hon är röd i orginal har jag inte, hon ska vara Caspian Blue enligt vinkoden. Men jag tror jag behåller den vinröda färgen

Link to comment
Share on other sites

Ja den passar ju minst sagt i den färgen. Men min kommer att få ge vika för original färg. Blir ju lite sleeper stuk på det med helt original utvändigt. Blir kul när man står vid något röd ljus (helst då någon annan stans i Sveg eftersom vi bara har ett rödljus här) och det står någon "bmw kille" bredvid =).

Men det är väl inget fel på BMW. Man vill ju alltid åka bekvämt, helger åker man musse och vardagar BMW ; ).

Link to comment
Share on other sites

Det finns många duktiga firmor.

Vi har ju MMR i skåne som specialiserat sig lite på Ford.

Kolla med dom.

Rimmlig peng existerar inte i motorbygge tyvärr. :)

Dina gissade 40.000+ för din 351C är en bra gissning.

Det lär bli minst lika mycket att gå över till nått annat.

Köpa "Turn Key" motor från USA är väldigt lockande.

Den som HT67 köpte från USA är jag själv väldigt sugen på

http://www.fordcobraengines.com/cobra351.html

Hemma för 65.000 är ju lite överkurs men bara ett exempel.

Då är allt helt nytt från block till komplett tändsystem och förgasare

Drömma får man väll göra? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det finns många duktiga firmor.

Vi har ju MMR i skåne som specialiserat sig lite på Ford.

Kolla med dom.

Rimmlig peng existerar inte i motorbygge tyvärr. :)

Dina gissade 40.000+ för din 351C är en bra gissning.

Det lär bli minst lika mycket att gå över till nått annat.

Köpa "Turn Key" motor från USA är väldigt lockande.

Den som HT67 köpte från USA är jag själv väldigt sugen på

http://www.fordcobraengines.com/cobra351.html

Hemma för 65.000 är ju lite överkurs men bara ett exempel.

Då är allt helt nytt från block till komplett tändsystem och förgasare

Drömma får man väll göra? ;)

Drömma är gratis, men det kan man ju inte säga om dom där paketen ; ). Visst hade det varit jäkligt kul att ha en helt sprillans ny motor i bilen. Men då tror jag att jag skulle ha gjort en totalrenovering av bilen och bytt klädsel och alltihopa på en gång. Hmmm... MMR har dom någon hemsida eller mail adress man kan kontakta dom på? Det blir visserligen lite lång transport väg åt motorn, men det är det åt alla håll när man bor i Härjedalen tyvärr :/.

Link to comment
Share on other sites

Ja den passar ju minst sagt i den färgen. Men min kommer att få ge vika för original färg. Blir ju lite sleeper stuk på det med helt original utvändigt. Blir kul när man står vid något röd ljus (helst då någon annan stans i Sveg eftersom vi bara har ett rödljus här) och det står någon "bmw kille" bredvid =).

Men det är väl inget fel på BMW. Man vill ju alltid åka bekvämt, helger åker man musse och vardagar BMW ; ).

Nej visserligen så är det säkert inget fel på att åka BMW, men va fn killen kan ju erkänna att han är mustang frälst :wink:

Stå vi rödljus med en bmw kille som tycker han är astuff med bilen full i polare...tro mig det har jag testat. Du skulle ha sett minen på killen i Falun som jag drog ifrån vir rödljusen. Fatta han fick styck av en 39 år gamal cab....måste ju ha känts en hel del.

Link to comment
Share on other sites

Ja det gjorde det säkerligen. Speciellt om han hade en massa polare med i bilen och han skulle vara lite häftig ; ).

Som tur är så är jag inte intresserad av att räjsa med min stackars BMW, blir ju skamsen bara man kör mot en liten golf istället. Men däremot så tror jag att varje bil här i Sveg fick en törn i självförtroendet när jag var ute med mustangen och brummade.

Åhhhh.... Snart blir jag ju galen!!! Jag vill ha igång den nyss och helst med en massa mumsig trim i!

Link to comment
Share on other sites

Jepp det var ju lixom det ha hade. Smög upp jämsides och stod och rusade sin bmw.

För som du vet så låter ju min musse inte allt för elak....ännu :wink:

Kan tänka mig att du vill att det ska funka helst igår. Kände på samma sätt nu här när min stod inne för reparationer i 3 veckor, när min mekaniker kunde ha fixat den på 1. Men se nu skulle det väntas på en massa ford experter.

Link to comment
Share on other sites

hehehe, ja så kan det gå.

Jag har ju haft vissa problem med leveranser från "over there". Jäklar klåpare, ena dagen säger dom att dom ska skicka grejjerna, anndra dagen så säger dom att dom inte skickar utomlands. Jäkla massa strul innan jag fick hem sista grejjen, och då betalade jag 1.400:- i frakt för en del som gick på 500:-. Den struntar jag ärligt talat i nu, jag ville bara ha delen och så fort som möjligt. Så nu ska jag be mäster bror att plocka fram plasman och stor svetsen och jobba sena kvällar i garaget med mig så att det blir att man får lite färg på den i vinter =).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...