maximilian August 3, 2004 Report August 3, 2004 Har fått tag på en 351 C 4V motor i delar.Jag skulle behöva tips om bra kolvar och var man hittar dem för att få upp "Stånket". Motorn har Open chamber toppar.Funderar på att göra mer med motorn och önskar gärna tips om kostnadseffektiva lösningar för att få upp HK/vridmoment Citera
Gäst August 4, 2004 Report August 4, 2004 Ja enda alternativet är att byta kolvar på den motorn.Dyrt men tyvärr inget val eftersom den toppen och kolvarna sätter knappt fyr på blandningen.Ketih Black kolvar är bra pris och duger På Summit finns dom för $205 för 8stKöp en kam och insug som drar upp till drygt 6000rpm4V är trött på låga varvWeiand Stelth är ett sådant insug.För att få en bra "launch" med 351C 4V behöver du en lagom Stall Speed turbin.Ca 2500-3000rpmUtan den är dom lite tveksamma i starten Citera
Radioman August 4, 2004 Report August 4, 2004 Direktlänk till kolvarna i frågahttp://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=UEM-KB149030-8&N=120%20308250Men det ser ut som man bara kan få dem i 0.030" överdimension om man handlar direkt från Internetbutiken Kanske behöver blocket ändå borras @PerJag har en intressant fråga i detta exempel.Maximilian har då en 4V motor med topplock av typen öppen kammare och flata kolvar för avgaskraven som kom i början av -70 talet. Vad är det för kamaxel i den 4V modellen orginal ? Är det samma som den vassare, tidigare, 4V maskinen som hade topplock med slutna kammare (closed quench), eller har de bara justerat kammens offset (har för mig att jag läst om att de "retarderade" kammarna mitt i produktionen för att motorerna skulle klara avgaskraven). Är det samma kam behöver han ju inte byta den för bytandets skull om den är i bra skick. Keith black kolvarna och topplock med öppna kammare (open quench) blir ju i princip samma sak som flata kolvar och topplock med slutna kammare (closed quench)Å andra sidan, behöver blocket borras så behöver kammen bytas också om den suttit sen början. Då är ju en lagom överlappande kam som drar upp till 6000 varv ett bra val. Citera
Gäst August 4, 2004 Report August 4, 2004 Jag vet inte vilka kammar Ford slängde in men det där med retarderad kam har jag också hört.Forfarande vanligt.Hur vet du att han har flata kolvar?Var det inte så att dom försvann 71,72??Det är väll vanligare med "urgröpta" kolvar som ger låg komp?Är inte superinsatt i detaljerna på just dettaNu har han han ju "open chambers" och lär väll inte byta dom?Just den kolven var bara ett förslag och nått jag så på Summit. Det finns många andra att välja mellan.Att just dom här bara fanns i 0.030 dimension är typiskt för Cleveland.Man producerar helt enkelt inte kolvar som det inte finns marknad för.Gäller ju även insug och kamaxlar. Citera
Radioman August 4, 2004 Report August 4, 2004 Jag känner inte till alla varianter heller men urgröpta kolvar behövs inte med open chamber toppar, det blir låg kompression ändå med den toppen och flata kolvar.Ett bra kolvförslag tycker jag, även om det är synd at behöva borra så mycket. Det är oftast inte nödvändigt med mer än 0.020. Det är ju fint att kunna spara blockert för ytterligare en borrning långt in i framtiden. Tyvärr så har jag läst att man inte kan borra Cleveland speciellt mycket innan väggarna blir för tunna. Citera
Gäst August 4, 2004 Report August 4, 2004 Alla Ford smallblock får inte borras mer än 030Det går men ingen trygghet kvar! Citera
Morgan Roos Cmc 549 August 4, 2004 Report August 4, 2004 Finns både 0.00,0.10,0.20,0.30 osv att köpa vid tillfälle på eBay. Har original toppar CL 4-V, Open chambers -73 med -70 kolvar (flat top). Funder även på en "plemun divander/ avdelare" till insuget, hjälper på låga varv. Typ: http://www.holley.com/HiOctn/ProdLine/P ... /7460.html eller http://www.holley.com/HiOctn/ProdLine/P ... /7461.htmlHär finner du svaren: http://www.network54.com/Hide/Forum/sea ... ormer%2B4vIntressant läsning:http://www.nhra.com/tech_specs/engine/b ... ORD-73.rtfBästa/MR Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.