Micke B August 8, 2004 Report August 8, 2004 Har byt soppapump och nu går bilen hel kasst felet beror på?Har läst om att man kan få ånglås men drabbar det förgasaren eller hela vägen från soppapumpen?Förgasaren blir inte märkvärt varm men bränslefiltret blir kokhet(och tom på soppa efter ett tag)Ska man issolera soppa slangen från pumpen och filtret?Hadde inte detta fel innan bytet av soppapump...men nu har ju sommaren och värmen kommit Är det ett ånglås eller är det nåt annat som spökar? Citera
Micke B August 10, 2004 Author Report August 10, 2004 Är det verkligen ingen som har haft samma symtom på bilen som jag?Tar det från början då.Efter att ha byt soppapump började bilen gå helknasigt.Det går att köra typ 15 minuter sen börjar den rycka och gå illa.Sen heldör bilen.Kollar man på bränsle filteret som finns vid förgasaren så är den heltom på bensin.Någon som har förslag på vad felet kan vara?..Ånglås?Nu postade jag säkert den här tråden på fel ställe :wink: Citera
Leffe N cmc712 August 10, 2004 Report August 10, 2004 Är du säker på att soppapumpen verkligen pumpar ordentligt?Jag råkade nämligen själv ut för att en spritt ny soppapump inte funkade alls, och det gick åt några timmar innan jag hittade felet för man trodde ju att den nya pumpen funkade... Citera
Micke B August 10, 2004 Author Report August 10, 2004 Är det vanligt att en ny pump inte funkar som den ska?Går det att kolla om den pumpar som den ska på ett enkelt sätt eller är det bara att riva och köpa en ny? Citera
AndreasL. August 10, 2004 Report August 10, 2004 Har du någon luftning till soppa-tanken?Prova att skruva av tank-locket och sen köra med bilen o se om de är samma symptom. Kan bli vakum i tanken om det inte finns tillräcklig luftning som gör att pumpen inte orkar pumpa fram bensin till förgasarn.Du säger att de inte finns bensin i filtret när motorn stannat. Skruva loss bränsleslangen från förgasaren och se om det kommer bensin när du kör på start motorn för att verkligen se om bensin kommer fram.Hoppas tipsen hjälper dig något!mvh Citera
Leffe N cmc712 August 10, 2004 Report August 10, 2004 Plocka loss pumpen från motorn och pumpa för hand på hävarmen. Då kan du känna om det suger eller blir tryck i anslutningarna (det ska ju vara en med sug och en med tryck :wink: ). Verkar det funka så långt så kan du sätta en slangstump på sugsidan på pumpen och den andra slangänden i en pyts med bensin och sedan pumpa för hand. Då ser du om det kommer ren soppa eller om det kommer med en del luftbubblor.Ps. Det är nog bra med en slangstump på trycksidan oxå så du kan få tillbax soppan i pytsen när du pumpar. :wink: Citera
Micke B August 10, 2004 Author Report August 10, 2004 Man får tacka för hjälpen ska kolla upp det i morn.Provade att pumpa på hävarmen innan jag satte dit pumpen första gången och den gick väldigt segt,tycke att det sög och tryckte men får kolla upp det igen annars återkommer jag med fler frågor Citera
Leffe N cmc712 August 10, 2004 Report August 10, 2004 Fråga på bara!Det är ju det som forumet är till för. Citera
Micke B August 11, 2004 Author Report August 11, 2004 Pratade med Hansen återförsäljare här om kring angående min soppapump som inte vill funka,han påstod att det inte var fel på pumpen utan att jag har skit i tanken i grovfiltret.Sagt och gjort tog ner tanken och rengjorde den inte värst mycke skit i den.Trodde att felet skulle vara avhjälpt,men icke sa nicke Då är det väl bara att ta ner pumpen och hoppas på att den är trasig och åka tillbaks med skiten.Är inte så haj på jänkare så jag har ingen vidare koll vad som är vad under huven på min (import från USA).Så jag rotade och drog i slangar idag och såg att väldigt många slangar är pluggade???Tex. vakumslangen från fördelaren var pluggad inne i slangen med en rundstav???Tog bort den men inge vakum?Har en fråga till.Det sitter en Holley förgasare på min, och baktill vid foten av förgasaren sitter en slang som är pluggad med nån sorts gummihatt(halv trasig), så jag tog bort den, och det sög luft, och bilen russade upp i varv men dog inte ,satte jag dit fingret och gasade till lite snabbt så dog bilen.Frågan är,den måste ju gå nånstans eller?Fan va mycke det blev,hoppas det finns nån som vill,har lust .och orkar svara på mina udda frågor :wink: Är jag så jävla dum i huvet eller ska det vara så svårt att få en soppapump att fungera Citera
Lygdman cmc813 August 11, 2004 Report August 11, 2004 Om den inte suger luft före pumpen (någon skarv som inte är helt tät) så är det pumpen som är paj (den funkade ju med gamla pumpen) och att soppan rinner tillbaka beror troligtvis på dålig pump eller backventil i pumpen.Jag köpte ny soppa pump till min och den funka inte som den skulle, så jag blev arg och stoppa dit en elpump istället... Citera
jorsei August 12, 2004 Report August 12, 2004 Hej.Slangen från fördelaren ska inte vara pluggad för då får du ingen tändförställning till fördelaren vid gaspådrag.Den bakre ska det sitta en slang på ifrån ventilkåpan med en pvc ventil på,den är till för vevhusventilationen. Citera
joschen August 12, 2004 Report August 12, 2004 Att den bilen rusar upp när du tog bort pluggningen på förgasar foten är ju inte så konstigt.Holley sitter ju på en mängd olika bilar och det kan ju hända att vakum anslutningen är gjord för en annan bil vem vet.När du säger anslutning på foten av förgasaren, du menar inte på insugningsröret eller.Vad är det för en Holley model. Citera
Micke B September 13, 2004 Author Report September 13, 2004 Ny pump men samma fel Det kommer soppa och det verkar funka men kan inte åka någon längre strecka för då är stopp(max 5km)Så den verkar ju pumpa ett tag ,är det fortfarande fel på pumpen??Pump mekanismen går väl på vevaxeln?Kan den vara sliten?(funkade med gamla pumpen)Är elpump att rekomendera?kostnad? Citera
Gäst September 13, 2004 Report September 13, 2004 Du löser inga problem utan att veta vad som är fel.Leta reda på var problemet sitter först istället för att chansa med en dyr elpump för ett par tusen.Det är ju en enkel kedja så det är bara börja från någon ända och rota.Pumparna är väldigt driftsäkra och sällan problem----------------------------------------------------------------------Det verkar inte troligt att pumpmekanismen på kamaxeln skulle vara fel.Isåfall har någon monterat den helt galet.Det är enkelt att testa genom att köra startmotorn och känna på ingående slang om den suger---------------------------------------------------------------------------Holley är viktig att du får rätt nivå på flottörerna annars kan du får liknande problem.Se Holley hemsida och sätt in dig i dess alla funktioner och inställningar.http://www.holley.com/HiOctn/TechServ/TechInfo/Instruct.htmlHolley är svår om man inte har erfarenheter.Har du tillgång att prova med en annan förgasare så gör det först.-----------------------------------------------------------------------Är du helt säker på att soppan inte blockeras?Har du blåst igenom systemet med tryckluft? Citera
Lygdman cmc813 September 13, 2004 Report September 13, 2004 Det låter mycket troligt det Per skriver om blockering av soppan, har du tittat på slangarna så att dessa inte har börjat svälla? Kan kännas väldigt mjuka innuti om man klämmer på dom. Men prova med tryckluft och blås baklänges så märker du om det är något stopp.Lycka tillOch elpump är inte att rekomendera så länge man kör "fint"Den både hörs och kostar.. Citera
Micke B September 13, 2004 Author Report September 13, 2004 Jag får kolla upp det där med slangarna,tycker själv att blockering av soppan låter lite långsökt med tanke på att det funkade innan pumpbytet,men men det är ju HUR jag uppfattar det.Konsiga är ju att man kan åka ett tag med den och sen när man trycker på så hostar bilen till och lägger av.Var ute i morse och åkte ganska hårt i 40 kilometer och inga problem,stannade till för att kolla om det fanns soppa i filtret(okej)Stammpade till från stilla stående och kom typ 150 meter sen var det stop,hostade till och blev stående.Kunde åka iväg igen efter 10 minuter och det gick bra så länge jag inte stressade motorn.Då är det väl inte konstigt att jag tycker det låter lite långsökt med blockering av soppan,eller tänker jag i fel banor Jag får kolla slangarna och återkomma med frågor om det inte hjälpte :wink: Citera
Leffe N cmc712 September 13, 2004 Report September 13, 2004 Har du kollat det som "AndreasL." skrev tidigare, om avluftningen av tanken? Testa att öppna tanklocket när motorn börjar gå dåligt och se vad som händer. Annars kan det vara så enkelt som att det ligger nåt skräp i tanken (rostflaga, pappersbit eller likn.) som sugs fast i sugledningen efter en stunds körning. Citera
Gäst September 13, 2004 Report September 13, 2004 Nej det är klart att om den gick bra innan så borde det vara fritt i rören.Men stop och avlagringar kan komma snabbare än man tror så bara för du kollat 1 gång så kan det snabbt komma nytt.30år gammla prylar. Kolla flottör nivån iallfall för den kan lätt ändra sig.Holley har dessutom ett vanligt fel med "imploderade" flottörer och då funkar det inte garanterat.Har bild på det från min egen förgasare om någon inte tror mig. Kolla som sagt hela kedjan i bränslesystemet. Det heter ju "inget är starkare än svagaste länken" Citera
djyrg September 13, 2004 Report September 13, 2004 Jag lyckades få in skit i min nya pump så att backventilen hängde sej så jag monterade en backventil före pumpen och det funka skitbra. (köpte backventilen på mekonomen) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.