Jump to content

Startproblem 289


Drivax

Recommended Posts

Hejsan hade trängt att starta min 289 idag efter ren toppar samt ny kamaxel. Den startade upp för att sedan stanna lycklig blev ja och gjorde ett nytt start försök sama sak igen. Och igen och igen drog då slutsatsen att den bara tände på bensinen den fick av acpumpen skruvade bort toppen på förgasaren och tog bort spridarrören autoritär 2100 blåste lite med tryckluften sen när jag skulle sätta tillbaka förgasaren fick jag se att den övre förgasarpackningen va blöt vid foten och även den under mellanvikten mot insuget. Vad jag undrar är om detta kan berott på tjuvluft??? Min starthjälp hade gått in för att natta pojken. Dumm nog kollade jag aldrig flotörnivån när jag hade den sönderskruvad. Någon rutinerad som har en susning vad detta kan bero på?...

Link to comment
Share on other sites

Låter precis som att flottören inte sluter tillförseln av bensin.

Du måste vara noga med injusteringen av flottörens position!

Innan du justerar flottören bör du plocka bort den och kolla att inte heller nålen som ska stänga tillförseln är något fel med.

Har du installerat en renoveringssats kanske med nya nålar och allt?

Link to comment
Share on other sites

Nej det har jag inte gjort men har rengjort flotörhuset och haft flotören borta. Vad ska flotörnivån va ?? Kan det inte bero på den nya heifördelare som är inkopplad på origenalsladden läste någon stans att det va motstånd i den och att det inte går att koppla den så utan den ska vara utan motstånd

Link to comment
Share on other sites

Att förgasaren flödat över har inget med fördelaren att göra.

Positionen av flottören skiljer från bil till bil och jag har inget mått i huvudet att gå på.

Bör nog kolla att flottören är hel och inte tar in bensin in i flottören. Kan ju vara så att du monterat tillbaka något fel också!

Titta på detta Youtube klipp så får du lite råd!

I det klippet beskrivs nivån lite som en tumregel.

Link to comment
Share on other sites

Förgasaren flödar inte över vad jag tänkte på med fördelaren va att tändningen bröts när bilen stRtade pga motståndet i kablen. Tog bara för givet att det va ett bränsleproblem. Vad gör den så kallade powervalven i botten på förgasaren??

Link to comment
Share on other sites

Aha!

Ja HEI fördelaren måste ha 12V matning.

Vet inte fabrikat du köpt så läs dess instruktion men det jag stött på så blir det problem med köra en modernare fördelare på motståndskabel.

Powervalve ger tillskotts bränsle beroende på belastning....Kan vara trasig.

Kanske dags köpa renoveringssats

Link to comment
Share on other sites

Aha!

Ja HEI fördelaren måste ha 12V matning.

Vet inte fabrikat du köpt så läs dess instruktion men det jag stött på så blir det problem med köra en modernare fördelare på motståndskabel.

Powervalve ger tillskotts bränsle beroende på belastning....Kan vara trasig.

Kanske dags köpa renoveringssats

Hadde tänkt att renovera förgasaren och köpte en tenoveringsats på tradera men packningen över flotörhuset stämde inte och powervalven såg annorlunda ut så det blev bara en rengöring av flotörhuset. Fick inga instruktioner med men köpte den på ah performance av ett tips från en Vännäs som köpt en där som funkade väldigt bra. Var sitter kabeln med motståndet i enligt vad jag förstår så är det en utbytbar kabelstump. Hur funkar den...???? Jag vet att den ger mera ström vid startögonblicket men hur funkar den. Jag mätte på plusen från tändningslåset innan jag kopplade in den och hade 12 volt men nu i efterhand så va det ju ingen belastning på den när den inte va inkopplad på tändspolen. Ska prova igen i morgon med en kabel direkt från batteriet om kabeln inte sitter lätt till. Tror aldrig att det va något bränsleproblem men det ska avslöjas i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Jag kopplade så direkt efter att ha insupit flera kommentarer både här på forumet och på andra ställen, att motståndskabeln inte fungerar ihop med HEI fördelaren(Kabeln finns kvar i elsystemet ifall det blir en normal fördelare och tändspole igen, så det är en form av bypass ledning från tändningslåset till startrelät och en ny kabel från HEI till startrelät så länge)/Leif

Link to comment
Share on other sites

Jag kopplade så direkt efter att ha insupit flera kommentarer både här på forumet och på andra ställen, att motståndskabeln inte fungerar ihop med HEI fördelaren(Kabeln finns kvar i elsystemet ifall det blir en normal fördelare och tändspole igen, så det är en form av bypass ledning från tändningslåset till startrelät och en ny kabel från HEI till startrelät så länge)/Leif

Tror att jag börjar fatta kollade på elchemat.nu när startmotorn går tar tändspolen ström från tillslaget till startmotorn när motorn startat och nycklen står i tändläget får den strömm därifrån men det måste ju räcka med att bara byta ut motståndskabeln mot en vanlig???

Link to comment
Share on other sites

Jobbigt och onödigt dra en ny kabel!

Det enklaste och bästa är att du använder den gamla motstånds kabeln som enbart en signal till ett relä

Du slipper då belasta det gamla elsystemet en massa onödig ström hela vägen genom tändningslåset.

Jag relästyr nästan allt inkl tändning

post-2532-144839472818_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Henrik, jag har ju inte kört bilen förut den orginalfördelaren som var med motorn var bara halv , och när det dök upp en ny HEI fördelare på tradera(Boderus motor) valde jag det alternativet. Det jag kört tills nu fungerar bra.

Per har rätt som vanligt, givetvis är det bättre med relä, men jag hann inte med dan före regbesiktningen i höstas och sen har det inte blivit av:oops:/Leif

Link to comment
Share on other sites

Att det är bättre med relä håller jag inte med om kopplar nog det häller utan men under uppstörtande blir det bara en kabel direkt till batteriet så jag är säker på att det fins tillräckligt med ström

Tack så mycket för alla idéer och tips

Link to comment
Share on other sites

Hejsan nu har motorn vrålat och kammen är inkörd i 20min det va antagligen flotörnivån som va för låg hur i helvete den kunde va de körde ju med förgasaren i höstas ??? Och då funkade det men allt med denna bilen har varit och man lär sålänge man lever tack oc hej

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hejsan behöver nog er hjälp igen får inte förgasaren att funka för det första vet jag ej vad flotörnivån ska vara det står 93 a på förgasarfoten sen fuktar fot packningen igenom. Den går perfekt mellan och höga varv och som en kratta på hög tomgång det är en autolite 2100

post-8020-144839480613_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hittar ju inte vilken jag ska ha har nu sänkt flotörnivån ochfortfarande orolig på tomgång kan deg vara nålventilen ändå är nästan säker på att den får för mycket soppa för man ser på spjällen när motorn är igång att dom är blöta får även ha tomgångskruven i botten konstigt för där hadde jag den när jag körde i kammen och då va varvet betydligt högre????

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Renoveringssatsen innehåller delar till för Autolite 2100

Kolla med Hansen racing och uppge det nummer som står på sidan.

Kanske räcker med bara 2100

I satsen finns en bra beskrivning med alla inställningar som behövs

Nålarna har en spets av ett slags gummi material.

Klart det blir skräp med åren så de ingår nya i satsen

Har inte Hansen Racing kan du beställa en sats från exempelvis Mustangs Unlimited

210spänn där!

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=586+01&Category=Air%2FFuel&subCategory=Carburetors&SubSubCategory=V8+2+bbl&CatKey=EMUSTANG

Köp med annat samtidigt isåfall!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tror att bensinen kommer genom avpumpande sänkte flotörnivån rejält i dag och ingen förbättring skedde skruvade av locket fort som attan efter jag stängt av flotörnivån va på samma ställe som jag ställt den tog även bort bränsleslangen och blåste alt vad jag kunde och nålventilen va helt tät. Tror nu istället att det är något med axpumpen att det läcker vid kulan eller att jag monterat något fel.

Link to comment
Share on other sites

Tror att bensinen kommer genom avpumpande sänkte flotörnivån rejält i dag och ingen förbättring skedde skruvade av locket fort som attan efter jag stängt av flotörnivån va på samma ställe som jag ställt den tog även bort bränsleslangen och blåste alt vad jag kunde och nålventilen va helt tät. Tror nu istället att det är något med axpumpen att det läcker vid kulan eller att jag monterat något fel.

Axpumpen ska det va,,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...