Jump to content

Recommended Posts

Hej alla!

Tänkte dela med mig av hur jag sverigekonverterade min 2006 års Mustang (flyttgods) på billigaste och enklaste sätt. Det är egentligen bara två saker man behöver fixa: stansning av chassinummer (ramnummer) samt vita parkeringsljus fram.

Chassinummer

Jag hörde först med en verkstad som ville ha drygt 1400 kr för att stansa in chassinumret. Det lät lite dyrt, så efter lite googlande och funderande kom jag fram till följande metod som är helt gratis (förutsatt att du har eller kan låna de verktyg som krävs, dessa är annars billiga att få tag på).

Gå till den här sidan. Knappa in ditt chassinummer (VIN-nummer) och skriv ut resultatet för font “FF Dot Matrix OT Two”. Experimentera med vilken fontstorlek du behöver för att producera bokstäver som är ca 8-10 mm höga efter utskrift. I mitt fall passade 31pt. Exempel:

3xclUk9.png

Tejpa sedan fast ditt utskrivna chassinummer på chassit, t.ex. under mattan i bagageutrymmet. Tag en hammare och körnare och körna in punkt för punkt. Här måste du vara väldigt noggrann och tålmodig för bästa resultat. Det tog mig ca en halvtimme. Jag smetade till sist vit färg över numret, vilket fäste i de körnade hålen och fick numret att framstå väldigt tydligt. Denna budgetlösning ser väldigt professionell ut (i min högst subjektiva mening) och besiktningsmannen godkände det utan tvekan.

Vita parkeringsljus fram

Original på Mustangen är orange p-ljusarmatur fram (med vita glödlampor). Detta är inte godkänt i Sverige ens på flyttgods eftersom p-ljus måste lysa vitt. Den enklaste och billigaste lösningen är att helt enkelt skaffa p-ljusarmatur i klarglas.

Jag beställde de här från ebay för 162 kr. Jag hade fördelen att kunna beställa dessa medan jag var i USA och slapp därmed fraktkostnad. I annat fall tillkommer naturligtvis frakt, samt eventuell moms och tull. Känner du någon i USA kan du förslagsvis beställa delen till denne, som sedan skickar den vidare till dig som gåva med USPS (momsfritt upp till 400 kr, fraktkostnad runt 200 kr). Jämförelsevis kostar samma del 995 kr plus eventuell frakt hos Grufman.

Det var någorlunda enkelt att montera själv även för en fullständig amatör som mig. Det krävdes i princip bara skruvmejsel, och jag behövde inte ta av hjulen för att komma åt. Det tog ca 45 minuter totalt.

Resultatet blir följaktligen vita p-ljus samt vita blinkers fram, vilket är accepterat för flyttgods. Vill du hellre ha orangea blinkers behöver du köpa orangea lampor samt klippa kablarna till p-ljus för att separera de två.

Du hade tur igenom besiktningen....

Chassie nummer får inte stansas in på golv eller liknande.....

Trevligtr att du har lyckats.

Måste instansas på ram eller bärande delar.....

För mustang som inte har ram så brukar alla föredra stötdämpartornen fram.

Tänk efter nu, du har flyttgods....

Då är allt lättare än för oss som inte har bott i USA 1 år eller mer.

Du hade tur igenom besiktningen....

Chassie nummer får inte stansas in på golv eller liknande.....

Trevligtr att du har lyckats.

Då är det nog andra regler nu för jag har mitt chassienummer instansat på golvet i bagagerummet.

Och det står i regbeviset "CHASSINUMRET PLACERAT PÅ VÄNSTER BAGAGERUMSGOLV."

• 2 weeks later...

Helt ok med VIN-nummer instansat i bagagerummet !

Det som krävs är att "VIN nummret (Chassie nummer) är stansat på en "icke lätt utbytbar" del i bilen", vilket

både jag och många andra fått igenom när det är stansat i reservhjulsbaljans kant.

mvh/ Ronis