Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Hej alla!

Har precis fått min 2006 års Mustang importerad och godkänd i Sverige som flyttgods och tänkte dela med mig av hur jag gjorde detta på egen hand och till billigast pris. Jag valde att göra allt själv dels för att jag ville lära mig hur det går till, men också för att spara pengar. Den slutliga notan för att få bilen registrerad och laglig i Sverige hamnade på knappt 12000 kr.

Frakt: 6400 kr

Jag valde att frakta RoRo (roll-on/roll-off) eftersom det är betydligt billigare och enklare än i container. Jag använde mig av en fraktagent som heter Seabridge International och som inte alltid var så lätta att ha att göra med, sannolikt eftersom de inte är vana vid privatpersoner. De verkade besvärade över att jag ställde så många frågor och inte hade en aning om hur saker och ting funkade eller vilka dokument jag behövde. Hur som helst erbjöd de riktigt billig frakt från USAs östkust till Göteborg.

Fraktförsäkring: 1620 kr

Denna är valfri, men tydligen hade det varit brand ombord på färjan tidigare under året med många förstörda bilar som resultat, så jag ville inte ta några risker. Ordnades genom fraktagenten.

Eskort hamn USA: 325 kr

Efter 9/11 har man som privatperson inte tillgång till hamnområden i USA, så man måste anlita en firma som eskorterar en till rätt ställe i hamnen. Fraktagenten gav mig nummer till en firma, sedan fick jag boka och organisera eskorten själv. Tips att montera av registreringsskyltarna innan du lämnar bilen för att minska risken att bilen blir stulen.

Ankomst Sverige: 1040 kr

Fraktagenten i USA rekommenderade att jag skulle använda mig av en importör i Göteborg. Jag hörde med dem, och de skulle ta 1250 kr för pappersarbete plus 1844 kr för lokala hamnkostnader, alltså totalt 3094 kr. Detta tyckte jag lät lite dyrt, så jag angav istället mitt eget namn och nummer som importör till fraktagenten.

Några dagar före bilen anlände till Sverige kontaktades jag av fraktföretaget (i mitt fall Wallenius Wilhelmsen) med en räkning på de lokala hamnkostnader som skulle tillkomma, vilka var 1040 kr och inte 1844 som importören angett, samt instruktioner om hur bilen skulle hämtas. Efter ankomst hade jag 3 dagar på mig att hämta bilen utan lagringskostnad (väntar man längre så betalar man 100-300 kr/dag).

Ca två veckor före ankomst bokade jag tid hos tullklareringsexpeditionen i Göteborg/Arendal. När bilen väl anlänt dök jag upp på min avtalade tid, med alla nödvändiga dokument (kvitto/köpehandling på bilen, amerikanskt registreringsbevis, etc). Jag behövde även fylla i dokumenten “Försäkran för flyttsakstullfrihet” samt “Enhetsdokument” (importdeklaration). Dessa är lite knepiga, men det finns hjälp på internet och de hjälper dig även på tullexpeditionen om du kör fast. När allt var klart och importen godkänd som flyttgods fick jag ett utlämningskvitto och begav mig till hamnen för att hämta bilen, monterade registreringsskyltarna, och körde hem!

Försäkring: 0 kr

Du måste (enligt lag) ha försäkring på bilen när du kör den. I mitt fall kontaktade jag mitt försäkringsbolag och kunde lägga upp en trafikförsäkring för 267 kr/månad, men då jag ringde senare samma dag (när jag kört hem bilen) och sade upp försäkringen så blev det så att jag inte behövde betala något alls.

Ursprungskontroll: 1300 kr

700 kr + 600 kr extra för ansökan om flyttsak.

Sverigekonvertering: 162 kr

Jag stansade in chassinumret gratis med hammare och körnare, och beställde parkeringsljusarmatur i klarglas från USA för 162 kr. Det var allt som behövdes. Detta finns beskrivet i mer detalj i den här tråden.

Registreringsbesiktning, vägning, besiktning: 2355 kr

Inga problem.

Summa kostnader: 13 202 kr

Kostnader jag ej inkluderat

Ovan har jag bara tagit med de kostnader som krävdes för själva importen och registreringen. Sedan har naturligtvis andra kostnader tillkommit runtomkring importen och flytten till USA.

Främst handlar det väl om boende, mat, bensinkostnad och slitage att köra bilen från min bostad i USA till hamnen. Eftersom jag valde att göra detta till en road trip (1 månad genom USA och Kanada) så ser jag denna kostnad mer som en semesterkostnad än en importkostnad… Dessutom blev flygbiljetten hem billigare från östkusten.

Gällande resan till/från hamnen i Göteborg, här betalade jag bl.a. tåg- och bussbiljett till Göteborg (314 kr), vandrarhem i Göteborg (150 kr), 24h busskort i Göteborg (80 kr), och bensin hem. Dessa kostnader varierar förstås väldigt beroende på var i Sverige man bor, om man kan få skjuts till hamnen, eller i annat fall hur komfortabel man är med att bo på vandrarhem och använda kollektivtrafik. Jag passade även på att hälsa på gamla kamrater här som jag ändå skulle ha hälsat på förr eller senare, så jag väljer att se detta som sociala omkostnader :)

Flygresan från USA till Sverige är inte medräknad eftersom jag skulle flugit hem oavsett om jag fraktade en bil eller inte.

Slutligen har jag inte räknat med förlorad inkomst eftersom jag för tillfället flyttade från USA till Sverige och ändå var emellan jobb.

Kan även tillägga att viss försiktighet bör användas om man tar sig ner till hamnområdet i USA och frågar runt efter eskort-service, eftersom det kan misstolkas.

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1

Mycket intressant och spännande text! Jag ser också så lätt jag skulle ha betalat det dubbla för att få jobbet gjort åt mig. Det är onekligen en del att tänka på.

Skillnaden mellan flyttgods, dvs en bil man redan är bekant med, och att importera en nyköpt begagnad, är väl mest när man ska konvertera den till svenska, med blinkers och bullerintyg. Därtill oron över att man ännu inte vet om bilen är i anständigt skick.

Engagerande, verkligen!

(tapatalk)

BRA att se lite priser i dagsläget.

Jag har själv tagit in bilar som flyttgods och som "egen import" går inte riktigt att jämföra.

Några kommentarer.

Roro, då MÅSTE bilen vara tom på grejer får inte ligga en cola burk, den kastas.

Container, se till att få ett köpekontrakt med bil plus div. reservdelar.

Sedan packa bilen full med bilprylar (då kan inte tullen ta något extra för "reservdelarna")

Eftersom fraktpriset är som en växlingskurs (ändras dagligen), du verkar ha fått ett bra frakt pris.

Jag fick ett liknande för några år sedan, men med container.

OK, jag betalade lite extra för att få fraktfirman på svenska sidan att sköta förtullningen (det var det värt).

Välkommen hem till svedala.

Fin guide du gjort :-)

Första riktigt fina steg för steg guiden jag sett. Till stor hjälp för oss.

Kul att du även testad vägar som att köra utan frakt agent. Då fick vi reda på vad för hemligt dom pysslar med, samt att det går att köra utan frakt agent.

Stora tack för du tagit dig tid att skriva ner den.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Kul att texten uppskattas! Det stämmer, vid RoRo måste bilen vara tom, samt du får inte ha mer än 1/4 tank bensin. Jag kunde dock lämna ett bilkapell i bagageutrymmet, både fraktagent och eskort-firman sade att det var ok, och det låg kvar när bilen kom fram. Plus reservdäck och domkraft förstås. Men inga andra prylar, i så fall är det container som gäller!

Men detta är ju nästan samma pengar som det kostar med container m.m. tror att det va runt den pengen jag oxå betala för att få min mustang hem!

Och försäkringen som du tog hos försäkrings bolaget gjorde jag oxå, när jag ringde o fråga vad det kosta m.m. så sa hon att det är gratis! (Läns)

Men det som skilde va att jag skulle ha haft delar i min bil, men den va tom.

Ja, om du får samma pris med container är det bättre eftersom du då kan ta med annat flyttgods i bilen. Jag kontaktade dock ett flertal fraktagenter, och priset jag fick för container var åtminstone det dubbla. I tillägg till själva priset för frakten tillkom också “container unloading” vilket bara den var på drygt 6000 kr!

  • 2 years later...

Fantastisk information, tack för att du delar.

Jag är på väg till Sverige efter 3 år i USA och funderar på att ta med min Mustang.

Jag startade en tråd när jag inte hittade först. Har några "värderingsfrågor" om någon har lite vägledning där vore jag tacksam.

 

 

Jippe det tycker jag absolut du ska göra. Blir en äkta flyttgodsbil det är guld i Sverige. Samt med dollarkursen är det för tillfället vad jag tycker inte så lönade att hämta från USA om det inte blir flyttgods av importen.

Har du fler bilar ta alla med dig som flyttgods om du kan [emoji6]

Med vänlig hälsning,
MrV8

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...