Jump to content

På väg att köpa min första, fundering om nycklar


BlackSmp

Recommended Posts

Hej!

Jag är på väg att köpa min första Mustang (GT 05:a), ska åka och titta på den i morgon men det finns tydligen bara en nyckel. Jag har sökt i forumet och förstår att det går att göra en ny reservnyckel men är det något som jag ska "oroa" mig över (att det bara finns en nyckel)?

Jag har inga skäl att misstro firman (säljs på kommission) eftersom det är en etablerad fordhandlare men blir så där lagomt nojig när det är första inköpet och jag har minimal vana samt en tendens till att vilja ha saker och ting perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har grävt lite i detta med nycklar, det är väldigt vanligt att det bara finns en nyckel, va

rädd om den.

Det är oftast Mustanger från 2005-2009 som vid köp bara har en nyckel, det är därför

väldigt viktigt att också skaffa fram en kopia.

Det går att få nyckel gjord på dom flesta större låssmeder, kolla på nätet så får du kanske

tag i någon sådan, nära dig.;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har grävt lite i detta med nycklar, det är väldigt vanligt att det bara finns en nyckel, va

rädd om den.

Det är oftast Mustanger från 2005-2009 som vid köp bara har en nyckel, det är därför

väldigt viktigt att också skaffa fram en kopia.

Det går att få nyckel gjord på dom flesta större låssmeder, kolla på nätet så får du kanske

tag i någon sådan, nära dig.;)

Håller med Oscarsson i 1:a meningen, men inte ang låssmeder.

Jag köpte en 01:a med bara en nyckel, vilket jag inte accepterade. Vi skrev in i köpekontraktet att säljfirman skulle skaffa fram en extra nyckel.

Detta var inte lätt!!! Tog ca 3 månader.

Att hitta ett nyckelämne med chips, som fysiskt passade i låset, visade sig vara svårt. Vi hittade ingen nyckelfirma i Sverige som hade detta ämne, inkl chips.

Lösningen blev att beställa ett ämne med chips från USA.

Sedan åka till nyckelfirma som svarvade till ämnet, men kunde inte programmera chipset.

Fordsäljaren Dahlqvist Motor i Kristianstad, ställe upp och programmerade om nyckelsystemet.

Dvs man nollställde alla värden i startspärren, programmerade sedan på nytt en nyckel 1, och en nyckel 2.

Innebär att jag själv kan koda en ny 3:e nyckel om jag önskar.

OBS skillnaden mellan att göra en kloning på bef nyckel dvs ger två lika nycklar, och att ha 1:a och 2:a nyckel.

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska konstigt det här med många bilar säljs med bara en nyckel?? Varför?? Någon som vet?

Jag fick med en nyckel till min bil, men två fjärrkontroller!

Inte så lustigt att bli av med enda nyckeln. Vad gör man då?

Bärgare till bilfirma med möjlighet att koda om nyckelsystemet, nytt rattlås, ny cylinder i dörr och ny cylinder i bagageluckan.

Hur kul/dyrt är det?

Link to comment
Share on other sites

Skaffa alltid 3st fjärrkontroller och nycklar för om du tappar bort en så kan di själv programmera en ny fjärr och nyckel.

har du bara en så sitter du brunt till.

fjärr och nyckelämne kan du köpa billigt via ebay, och det finns beskrivning här på forumet hur man programmerar sin egen utan kostnad, men man måste ha 2 st

Link to comment
Share on other sites

Skaffa alltid 3st fjärrkontroller och nycklar för om du tappar bort en så kan di själv programmera en ny fjärr och nyckel.

har du bara en så sitter du brunt till.

fjärr och nyckelämne kan du köpa billigt via ebay, och det finns beskrivning här på forumet hur man programmerar sin egen utan kostnad, men man måste ha 2 st

Jag vet men måste fixa en bil först ;)

Skämt åsido, det är en av de första planerna när jag väl hittar en bil - den som jag spanat in är bara lite för dyr - så jag ger den en vecka till innan jag försöker sätta in en stöt

Link to comment
Share on other sites

Skaffa alltid 3st fjärrkontroller och nycklar för om du tappar bort en så kan di själv programmera en ny fjärr och nyckel.

har du bara en så sitter du brunt till.

fjärr och nyckelämne kan du köpa billigt via ebay, och det finns beskrivning här på forumet hur man programmerar sin egen utan kostnad, men man måste ha 2 st

vad skall man med 3 fjärrar till!?

tappat alla fjärrar räcker det ju med en ny!!

Link to comment
Share on other sites

Inga problem med en Nyckel+Fjärr man skaffar sig en ny från Kina . och programmerar om imobilisern så det bara är de nycklar man har som fungerar.

Kostnad ca: 2000:- per nyckel Programerat o klart :thumbup:

post-2614-144839479054_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...