Anders cmc1611 August 18, 2004 Report August 18, 2004 Jag har en 68 HT.På bilen är det två olika strålkastare.Beteckningar på glasen är på vänster sidan SEV Marchal 6464 IODE H4 och på höger sidan Sealed Beam Lucas.Den senare lyser klart sämst. Vad är det som gäller enligt originalet ? Bilen är svensksåld april 1968. Citera
Ronnie S August 19, 2004 Report August 19, 2004 Original på svensksålda bilar monterades det europeiska strålkastare. Jag har sett andra USA-Fordar med Lucas-insatser (bla en orörd bil från 1964), men vet inte riktigt vad som monterades på Mustangerna. Jag skulle gissa att man tog något som låg på hyllan här hemma i Sverige, dvs någon strålkastare från en europeisk Ford (därav Lucas-insatser på vissa bilar). Detta gjordes därför att dom amerikanska sealed beam-strålkastarna inte var godkända på den tiden (idag är bilprovningen inte lika hårda). Strålkastare med H4 kom ytterligare lite senare, närmre mitten av 70-talet.Så med andra ord, en svensksåld -68 hade från början inte H4, och inte sealed beam (dina strålkastare måste vara bytta under årens lopp). Citera
fast66 August 19, 2004 Report August 19, 2004 om du monterar H4 ,ampor ska du inte bli förvånad om ljuset börjar att "blinka" när du kört ett tag. Ett känt fenomen som går att härleda till ljuskknappen som inte tål den större effekten på H4orna. Citera
Recommended Posts