Draken August 5, 2014 Report August 5, 2014 Får inte motorn att gå bra efter insugsbyte....Slår lågor ur förgasare och går skitdåligt.Låter som om den har tappat 3 cylindrarVi har varit 3 man och vi fattar inte vad som är problemet.Har bytt tillbaka till vanliga brytare,nya stift , rotor och fördelarlockHar även provat att byta tändspoleVi har kollat att tändningen står rätt enligt markeringar.Tändningen stod ett halvt varv fel först och då startade den inte.Ändrade till rätt läge och den startar med går skitdåligt =/Har lyft av ventilkåpan för att kolla vipparmarna på 1ans cylinderKollat markeringarna på svängningsdäparen och att rotorn står mot 1ans cylinder..Allt står som det ska men vill ändå inte =(Har jag missat något? Citera
turbo57 August 5, 2014 Report August 5, 2014 Har ni gått på rätt rotationsriktning med tändföljden?:silent:/Leif Citera
Draken August 5, 2014 Author Report August 5, 2014 Har ni gått på rätt rotationsriktning med tändföljden?:silent:/LeifJa den har vi trippelkollat.. Citera
Per Berglund August 5, 2014 Report August 5, 2014 Vet du vilken kam du har?Annars känner du till att det inte är helt ovanligt att köra med en kamaxel för 351W.Då har du tändföljd 1, 3, 7, 2, 6, 5, 4, 8 istället för 1, 5, 4, 2, 6, 3, 7, 8 som för 302/289 Citera
Draken August 5, 2014 Author Report August 5, 2014 Vet du vilken kam du har?Annars känner du till att det inte är helt ovanligt att köra med en kamaxel för 351W.Då har du tändföljd 1, 3, 7, 2, 6, 5, 4, 8 istället för 1, 5, 4, 2, 6, 3, 7, 8 som för 302/289Vet inta vad det är för kam i motorn..När jag bytte insug så tog jag inte bort tändkablarna från locket så jag har inte satt dom fel. Citera
Per Berglund August 5, 2014 Report August 5, 2014 När jag bytte insug så tog jag inte bort tändkablarna från locket så jag har inte satt dom fel.Lyfte du ur fördelaren från motorn när du bytte insuget? Citera
martin.a August 6, 2014 Report August 6, 2014 Du har nog inte fått insugningspackningarna täta kolla med startgas.. Citera
Draken August 6, 2014 Author Report August 6, 2014 Lyfte du ur fördelaren från motorn när du bytte insuget?Ja den plockade jag bort. Citera
Draken August 6, 2014 Author Report August 6, 2014 Du har nog inte fått insugningspackningarna täta kolla med startgas..Ska testa stargas. . Citera
Per Berglund August 6, 2014 Report August 6, 2014 Ja den plockade jag bort.Men då är det bara riva bort kablarna från locket och börja om från början.Lätt hänt allt hamnar fel!Ta bort tändstiftet från 1:ans cylinder och veva runt motorn tills du känner kompression med tummen över tändstift håletNär du känner att den börjar komprimera så vevar du vidare tills den står på ca 10 grader på svängningsdämparens tändskala.Nu står den rätt i tändläge!Först nu kan du titta var fördelarens rotor pekar...Rotera helst fördelaren i ett bra läge så du har mer justermån...Vakuumklockan slår lätt i insuget så ställ fördelaren så den går fri rejält.Nu kan du sätta på fördelarlocket och samtidigt observerar du mot vilken uttag på locket rotorn pekar mot och det är alltså där du sätter 1ans kabelEn snubbe på Youtube visar rätt väl hur det kan gå Citera
Draken September 6, 2014 Author Report September 6, 2014 Plockade bort insuget och så här ser packningarna ut...Enligt polarn så tyckte han att man inte behövde lägga silikon runt kylkanalerna men jag tyckte han hade fel så det blir att fixa det på dom nya packningarna. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.