joli001 August 26, 2004 Report August 26, 2004 Söker en bra firma som kan fixa omkromning av 2 st kofångare till Mustang-69. Helst någonstans i södra Sverige. Citera
Stefan August 26, 2004 Report August 26, 2004 Min erfarenhet har blivit att metallen under kan vara av väldigt dålig kvalitet och utgämnad med massor av koppar.Kan bli betydligt dyrare än nya.Jag ångrar mig ialla fall efter att ha kromat om min bakkofångare.//Stefan Citera
joli001 August 26, 2004 Author Report August 26, 2004 Låter aldrig trevligt att köpa nya. Men om det stämmer va du skriver Stefan så är det väl bara att leta nya. Har du något förslag på var man kan få tag på nya.//Johan Citera
Bosse N August 26, 2004 Report August 26, 2004 Min erfarenhet har blivit att metallen under kan vara av väldigt dålig kvalitet och utgämnad med massor av koppar.Kan bli betydligt dyrare än nya.Jag ångrar mig ialla fall efter att ha kromat om min bakkofångare.//StefanJag undrar varför du inte är nöjd. Beror det på resultatet av omkromningen, släpper kromet, ojämn, porig yta eller menar du att priset för omkromning är för högt i förhållande till att köpa nytt?Får man fråga vad du fick betala för omkromningen?Jag är nyfiken p.g.a. att jag i princip funderar på att göra något åt stötfångarna på min Mustang. (Men innan det är dax är det en del annatsom är viktigare att åtgärda). Citera
Stefan August 27, 2004 Report August 27, 2004 Jag fick pynta 2000 spänn svart och då har han inte använt surkoppar utan påstod sig fyllt upp ojämnheterna med nickel (jag har för mig att det var nickel, kan ha fel)Men hur som hellst så har jag gämfört en hel del på träffarna och min är absolut inte lika fin som en ny.Fluktar man längs med kofångaren så är den väldigt vågig för dom har slipat som tokar. MYCKET IRRITERANDE!Jag har inte märkt att det släpper eller något sådannt.Men ett tips är ju att själv blästra dom och se om metallen verkar skaplit slät under, då kan ju självklart resultatet bli bättre.Min är kromad på någon firma i Jönköping.//Stefan Citera
jorsei August 27, 2004 Report August 27, 2004 Det lönar sig inte att kroma om,en ny till en -66 kostar ca 1800 kanske lite mer till en nyare.Så det är bättre att köpa nytt. Citera
rossander August 27, 2004 Report August 27, 2004 Hej!Är det något speciellt märke på fångare som är bättre än andra. Har läst att Nordan som säljs av bla. NPD ska vara bäst. Någon som har erfarenhet gällande finish och passform? Har sett vissa reprofångare som nästan har apelsinskal... Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 27, 2004 Report August 27, 2004 hej.Skall ärligheten fram så är det FORDs stötfångare somoftast är väldigt poriga och fulla med konstiga veck mm. Det finns ett stort antal stötfångare (repro) som ärmycket finare än Ford original i kromet alltså däremotså är det få repro som passar bra i infästningar och storlek. Nordans stötfångare hör till de bättre men det finns fler märken som är fult lika bra.Det finns fyra bra stötfångar tillverkare.1 Ford Reproduktion.2 KS Reproduktion.3 Dynacorn.4 Nordan.Allt enligt Mustang Mounthly magazin. :wink: Citera
Mustang August 29, 2004 Report August 29, 2004 Krom glans eller bara blankt!Hej Lars, har du själv någon erfarenhet av dessa nya stötfångare.Jag har orginal (tror jag) bak, men (troligtvis) bytt fram.Den bakre börjar få "prick-sjukan" men kromet "speglar" snyggt om man bortser från prickarna. Den främre (nya) däremot, ser "blank" ut men har ingen det jag kallar "spegel effekt", börjar tillochmed bli sönder polerad med följd att krom skiktet börjar bli utnött och underlaget (koppar eller va de nu e) kommer fram och stötfångaren blir bara mattare&mattare.Kommer ihåg de gamla jänk kromade fångarna som när dom till slut flagnade så kunde man ta hem en bit och använda till en perfekt badrums spegel !Låter nog bak vara som den är (patina kallar jag det) men den främre kunde bytas- men till vad? Någon som förstår vad jag menar med krom&KROM!Härliga höst... Citera
Gäst August 29, 2004 Report August 29, 2004 Jag har köpt "Nordan" 3ggr och är mycket nöjd.Men det går inte att jämföra med riktigt kromade stötfångare som sitter på 50-talare.Om detta var för en Cadilac 50-talare så är dom inte alls bra.Dom har inte den djupa otroliga glansen som det var på dessa bilar.Dom har bra passform,bra i plåten och "blänker".En del kan vara lite "vassa" i kanterna för det är inget efterarbete gjort efter pressningen.Helt OK för att sitta på en Mustang."Don efter person" heter det ju! Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 29, 2004 Report August 29, 2004 Hej igen.Nordan är dom stötfångare som säljs som Fordeftermarknads stötfångare och är som sagt mycketbra. Att dom har råa kanter är nästan identiskt med vadFord (Mustang) stötfångare har redan som nya. Så det är lite av original porig lack på bilen ochråa kanter på stötfångare, till detta kan vi läggaden dåliga inpassningen i övrigt på karossen. :wink: Citera
Recommended Posts