Jump to content

Oljefilter till Ford, passar Volvo?


Rickard

Recommended Posts

Har för mig att jag läst någonstans att något Volvofilter skulle passa till min motor (-69 351W) men minns inte var jag såg det eller vilken Volvomotor som det passade från.

Någon här som kan dementera eller utveckla?

Ska byta olja inför vinterförvaring och tyckte det skulle vara bekvämt att åka till OK och shoppa filter :)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är många filter som passar på Fords V8a bla

Volvo, men använd det inte därför att volymen

på filtret är för litet. :shock:

Problemet är att om du använder filter från en

motor med mindre volym så kan filtret spricka

med följd att det blir olja på fler ställen än i bara

motorn. :(

Mekonomen säljer filter till Fords V8or och dom har

det alltid på hyllan FL1A heter filtret och används

även på morderna Ford 8or. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oljefiltret spricka? Berätta mera

Ett mindre filter sätter lite högre fart på oljan och river gärna med sig filtret eller deformerar det.

Faller sig naturligt om samma mängd olja ska gå egenom en mindre filterarea.

Ett annat problem om man sätter dit fel filter och tillochmed billiga eftermarknads filter är att själva plåtbehållaren inte håller.

Jag själv har "jäst" ett filter (minns ej fabrikat) men i mitt fall så gör motorns onormalt högre varvtal och kanske även pumpen den skadan.

Nu kör jag Fram Racing filter.

Det har betydligt grövre plåttjocklek.

Det går inte att buckla filtret med fingrarna som det gärna gör med orginal.

Dessutom är insatsen mycket stabilare.

Link to comment
Share on other sites

Oj då! Har aldrig hört motsvarande. Jag kör med Highvolume oljepump+ modifierat oljesystem+oljetryck i en 426 Hemi (ja-jaa, det är en MoPar) sedan minst 10 år tillbaka, med olika filter- har dock aldrig märkt något. Har alltid använt Fram filter på 289:an dock

Måste vara väldigt dåliga filter till salu på marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan läsa en viss ironi i ditt svar!

Jaja! Någon gång är den första även för dig!!

Värden är väll lite större än ditt garage! (Ironiskt)

Link to comment
Share on other sites

Allt är möjligt på vår lustiga planet, även undermåliga oljefilter.

Trycket i filtret kan visserligen stiga om t.ex. regleringen hakar upp sej.

Oljecirkulationen på Hemin vid 7000 + är dock ganska imponerande, och jag har svårt att tro att volymen skulle orsaka problem, om inte filtret är helt fel.

(även om filtret passar gängan, kan det hända att det inte är anpassat för just den motorn)

Om filtret stryper flödet, och bypasskanalen är för liten, kan jag tänka mej att det på trycksidan kan uppstå problem.

Ingen ironi här inte, bara många års pulande med V8

Mvh

-Thomas-

Link to comment
Share on other sites

15år med både teori och praktik har även inverkad på mig.

Hade jag en så sällsynd motor som en Hemi så skulle jag inte spara 50kr för att använda ett standard pappersfilter filter med högt motstånd.

Eller skriver du +7000rpm bara för att imponera? :lol:

Köp här!

FRAM RACING® Oil Filters

Heavy-duty steel body construction to resist high pressure surges and external impact

Low-restriction racing media designed for high oil flow

Spiral-shaped centertube to provide protection against collapse

Heavy gauge steel tapping plate to withstand high pressure flexing

Screen-over bypass valve to provide additional protection against larger contaminants

Relief valve developed uniquely for high oil flow racing conditions

Link to comment
Share on other sites

Problemet med billiga filter är helt riktigt att det är betyligt tunnare plåt. Samtidigt så är det betydligt mindre och sämre filterkvalite inne i filtret och därigenom släpper ett billigare filter igenom skit vilket inte är meningen.

Vilket gör att det sällan blir täppt samt att skiten cirkulerar runt genom lagren varv på varv.

Ett av det mest ansedda filter inom industrin är MANN- filter vilket innehåller mycket hög kvalite. Vidare kan billiga filter sakna eller ha dåliga bypasser i filtren. Men som sagt billiga filter har betydligt sämre filtreringsegenskaper jämnfört med ett kvalitetsfilter. Kan bara nämna att filtervikten på ett nytt oanvänt mannfilter väger nästan eller lika mycket som ett uttjänt billigt s.k. piratfilter som då är full med skit och indränkt i olja. Då jag jobbar inom tryckluftsbranchen och stöt på "piratfilter" som faktiskt svällt och spruckit(visserligen 8 bar och uppåt, men ändå), så rekomenderar jag riktiga filter såsom MANN. Detta filter använder vi i vårt företag, dock är det då "brandat" med företagets namn.

Det finns säkerligen många bra kvalitetsmärken ute i handeln, i mustangen har jag för tillfället FRAM.

mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

15år med både teori och praktik har även inverkad på mig.

Hade jag en så sällsynd motor som en Hemi så skulle jag inte spara 50kr för att använda ett standard pappersfilter filter med högt motstånd.

Eller skriver du +7000rpm bara för att imponera? :lol:

Nej, skulle inte falla mej in :oops: Kanske jag tog i lite, men jag har satt ner min själ i att få detta monster att ryta, så en viss stolthet finns nog. Köpte bilen för 18 år sedan, mitt Mustang intresse har kommit först på gamla dar, och delvis p.g.a. frun, som gillar Fastbacken. Dessutom är bränsleförbrukningen på Mussen mindre än hälften av Hemins.

-Thomas-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...