Dennis_80 October 14, 2014 Report Share October 14, 2014 HejVar under bilen idag för att fixa krängningshämmar bultarna inför besiktning. Och så tittade jag runt lite under bilen för att se om jag kunde hitta något annat uppenbart fel vilket jag inte gjorde till min lättnad. Men så började jag fundera på spindellederna hur dem var fast satta med tanke på att man nästan alltid får ner slag på någon sådan. Men nu till min fråga, hur bytar man dem ? då de ser ut till att vara nitade dit kan inte se någon bult, mycket märkligt tycker ju jag. Å verkstadsboken nämner inget om detta med byte av spindelleder. Men tittar man på nya på hansen racing så har dem bultar. Bilen är en ghia från 75 med v6aMvh Dennis Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik.mickelsson October 15, 2014 Report Share October 15, 2014 Har varit med om på andra bilar att spindellederna är nitade orginal och man måste då borra ur nitarna för att sedan kunna bulta dit en ny spindel led. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis_80 October 15, 2014 Author Report Share October 15, 2014 AhhhJa jag var rädd för det. Hur tänkte dem då :-/Jaja man kan ju bara hoppas på att det inte blir några 2or. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik.mickelsson October 15, 2014 Report Share October 15, 2014 Lycka tillå Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund October 18, 2014 Report Share October 18, 2014 AhhhJa jag var rädd för det. Hur tänkte dem då :-/Svaret är att det är mycket billigare och säkrare att nita än att skruva.Behöver du byta så är det bara slipa av nitarna så det är enkelt fix!Var glad för det för senare årsmodeller är det ännu värre! Där pressas allt fast direkt i bärarmen.Går inte byta annat än specialverktyg så där byter man oftast hela bärarmen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis_80 November 3, 2014 Author Report Share November 3, 2014 Ojdå ja då får jag väl vara glad för att där sitter nitar då ;-)Nu är besiktningen gjord å det gick faktiskt ganska bra. Men har två frågor dock. Byte av stötdämparen bak hur gå till väga ? såg ett klipp på youtube där man tog dem uppifrån alltså ta ut med baksätet. men borde man inte kunna ta dem nere ifrån sitter ju tre bultar under till ? å så nästa fråga.. grenröret läckte tyckte dem så jag plockade ner det å såg att vacuumklockan som sitter och styr någont form av spjäll hade rostat fast så avgas spjället stod helt stäng så avgaserna hade tryckts vid sida av någon som vet vad detta är för spjäll ? och vad den styr ? å så går det ett litet rör över till andra grenröret ? (Kan lägga upp en bild när jag kommer hem från jobb.)bilen är en mustang ghia från 75 med v6an Med vänlig hälsning Dennis Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.