Jump to content

Justera förgasare och tändning.


Sakarias

Recommended Posts

Hej

Jag har en Mach1 -69 där jag har lite förgasar/tändningsproblem. Så här ligger det till. Jag köpte bilen långt upp i norrland (jag bor i Malmö) och hade en härlig 170mils tripp hem där vi låg i max 90km/h. Under denna turen så drog bilen 4,5liter per mil. När bilen står på tomgång så luktar det ganska mycket bensin runt om den. Nu var jag och besiktigade den i förra veckan och då låg CO2 värdet på 0,1 och HC värdet på över 4000. Summa summarum så drar den alltså en jäkla massa soppa och den förbränner långt ifrån allt. Motorn är mig veterligen ganska original men där är nog en vassare kam inmonterad. Förgasaren är en edelbrock 500 eller 600.

Jag är ingen mästermeckare och skulle behöva hjälp o justera in förgasare och tändning. Vad behövs för utrustning för att kunna justera in den rätt? Måste man bänka bilen för att göra de inställningar som behövs eller kan man med enklare instrument få den att gå som den ska, ge bra med effekt och inte sluka hela tanken i en klunk?

Idag går den väldigt fint på tomgång och låter bra vid gaspådrag men det känns som att där borde hända mer när man trycker på gasen än vad det gör.

Tacksam för tips!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Låter som du har något riktigt fel på din inställning av förgasare och tändning. Börja med att skruva ut luftskruvarna 1.5 varv, tänk på att du kommer få sänka tomgången efter att du justerat ut skruvarna. Kolla sen att inte vakuumslangen till fördelaren sitter fel på tomgång ska den inte ge tomgång. kontrollera även att det sitter rätt på fördelare har du två uttag ska den sitta på den närmast kylaren.Nu kan du börja laborera med tändningen om du inte har en stroblampa så vrider du tändningen så att varvtalet ökar provkör sedan och lyssna så det inte spikar gör det inte det så höj gärna lite till, Äh ring mig så förklarar jag bättre en Mach1 ska inte kan inte dra så mycket men det är nog inget större fel utan bara inställning.

Link to comment
Share on other sites

Tack Andrew för svaret.

Jag är dock rädd att jag inte kommer kunna lösa detta själv. Är det någon som vet någon i Skåne som tycker att förgasare är det bästa som finns i hela världen och som gärna nördar in sig i en motor för att få en perfekt injustering? Tipsa gärna om personer eller företag som vet vad de gör. De flesta verkstäder kan säkert ta sig på att göra en injustering men kanske inte få helt hundra resultat. Och jag känner nu att om det skall ställas in så vill jag att det ska vara riktigt ordentligt injusterat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...