Jump to content

Sakarias

Medlemmar
  • Inlägg

    26
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About Sakarias

  • Födelsedag 1982-06-02

Sakarias's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

10

Omdömespoäng

  1. Tack för tipset. Ska kolla med honom
  2. Tack Andrew för svaret. Jag är dock rädd att jag inte kommer kunna lösa detta själv. Är det någon som vet någon i Skåne som tycker att förgasare är det bästa som finns i hela världen och som gärna nördar in sig i en motor för att få en perfekt injustering? Tipsa gärna om personer eller företag som vet vad de gör. De flesta verkstäder kan säkert ta sig på att göra en injustering men kanske inte få helt hundra resultat. Och jag känner nu att om det skall ställas in så vill jag att det ska vara riktigt ordentligt injusterat.
  3. Hej Jag har en Mach1 -69 där jag har lite förgasar/tändningsproblem. Så här ligger det till. Jag köpte bilen långt upp i norrland (jag bor i Malmö) och hade en härlig 170mils tripp hem där vi låg i max 90km/h. Under denna turen så drog bilen 4,5liter per mil. När bilen står på tomgång så luktar det ganska mycket bensin runt om den. Nu var jag och besiktigade den i förra veckan och då låg CO2 värdet på 0,1 och HC värdet på över 4000. Summa summarum så drar den alltså en jäkla massa soppa och den förbränner långt ifrån allt. Motorn är mig veterligen ganska original men där är nog en vassare kam inmonterad. Förgasaren är en edelbrock 500 eller 600. Jag är ingen mästermeckare och skulle behöva hjälp o justera in förgasare och tändning. Vad behövs för utrustning för att kunna justera in den rätt? Måste man bänka bilen för att göra de inställningar som behövs eller kan man med enklare instrument få den att gå som den ska, ge bra med effekt och inte sluka hela tanken i en klunk? Idag går den väldigt fint på tomgång och låter bra vid gaspådrag men det känns som att där borde hända mer när man trycker på gasen än vad det gör. Tacksam för tips!
  4. Tack till er alla hjälpsamma där ute. Jag gjorde en kolla av oljan när motorn var varm och då låg den precis under strecket där det står "add" så oljenivån är för låg. Har ingen olja hemma men jag testade att ställa den i lite nedåtlut och då drev den lite. Mer än när den stod på planmark iaf då den inte drev alls. Så jag hoppas på att jag får rätt på den när jag har fyllt på med ny olja. Ska dock iväg på jobb en vecka nu så om det funkar får vi se om en dryg vecka. Hoppas hoppas. Men vad kan göra att den drar så mycket olja? Enligt tidigare ägaren så hade han fyllt på med ny i höstas och efter det har den kanske gått 250mil, max.
  5. Det vet jag faktiskt inte. Är där någon sticka eller titthål där jag kan kolla det?
  6. Har kollat med gamla ägaren och han har inte haft några problem med lådan. Tvärt om har den gått väldigt bra. När jag testade den innan jag köpte den så upplevde jag inte att den slirade utan det har kommit efteråt. Månsson -> Vad går en sådan renovering på? Eller du var så händig så att du löste det själv? Jag har tyvärr varken tid eller kompetens till det. NackaBosse -> Jag har också hört att man kan justera remmarna, men innebär det att man river hela lådan? Isf gör man kanske en översyn på allt i lådan när man ändå har den av? Det konstiga var att växeln var i när jag körde, sen stannade jag och när jag skulle köra igen så slirade den extremt mycket och jag kom bara 10meter. Som att växeln inte vill hoppa i. Det har inte rasslat till i lådan utan bara att den slirar.
  7. Hej Är nybliven mustangägare men har tyvärr redan stött på problem. Jag köpte bilen för 3veckor sedan och gjorde en lång tur genom sverige hem med den. Nu på hemmaplan så har jag bara kört en 15mil och växellådan har blivit slappare o slappare. Idag var jag ute o körde med min brorsdotter på 4år som ville åka raggarbil. Så vi tog en tur på en halvmil och jag gasade på ett par gånger men inget brutalt. När jag hade stannat bilen för att släppa av henne och skulle lägga i växel igen så var det precis som att den bara slirade i växellådan. Jag fick ingen kraft framåt alls. Testade att lägga den i fasta 1:an resp 2:an men samma där. Backen fungerade dock som den skulle. Vad kan ha hänt? I slutet av rundan med brorsdottern så när jag gasade så kändes det som att jag inte fick någon riktigt kraft utan att motorn varvade men att lådan slirade och det kom en svag doft av varm koppling eller liknande. Så, har ni något tips på någon i Skånetrakten som kan fixa med automatlådor? Det kan gälla både firmor eller någon entusiast som är intresserad av att göra ett jobb till en mustangvän Alla tips mottages tacksamt. Man vill ju helst inte göra en växellådsreparation under säsongen utan klara av sådana saker vintertid. Nu har jag dock inget val men jag vill helst inte vara av med bilen alldeles för länge. Som sagt, vem tror ni kan hjälpa mig?
  8. Nu är bilen igång igen. Det var spännstiftet som sitter på kugget vid fördelaraxeln/vevaxeln som hade gått av. Ett nytt sådant och en inställning av tändningen så går den fint igen.
  9. Tack ska ni ha! Det verkar som att det var ignitorn som gett upp. Dahlhems hade nästan en veckas leveranstid men jag fick tag i en ny ignitor i Lund men den passade tyvärr inte så det blev till att lämna in bilen. Förhoppningsvis får jag tillbaka den innan helgen Fördelaren satt lite löst så jag misstänkte att jag kan ha rubbat den lite när jag pillade på den. Så de kollar över så att tändningen också är rätt inställd. Än en gång, tack för hjälpen!
  10. Då satsar jag på en ny Ignitor. Är som du säger Mats att man gärna villl ut o köra nu. Det får bli ev byte till vintern isf. Letar efter återförsäljare i Malmö men har inte hittat någon. Har någon tips på återförsäljare här så kom gärna med dem
  11. Vad jag fått fram när jag jämfört och sökt så har jag en http://www.pertronix.com/prod/ig/ignitor2/default.aspx och en http://www.pertronix.com/prod/ig/flame/coils/45000_volt.aspx
  12. Hej Köpte min Mach 1 -69 för två veckor sedan och körde 170 mil från Kalix till Malmö med den. Allt fungerade utmärkt hela vägen. Men när jag skulle köra upp den ur garaget i förra veckan så stannade motorn i garageuppfaten (har den stående i ett p-garage i en källare) och sen ville den inte starta igen, den tänder inte alls. Jag började med att kolla bränsletillförseln genom att plocka av bensinslangen vid förgasaren och köra med startmotorn och den pumpade fram bensin, så bensinpumpen funkar iaf. Steg två var att kolla om där var gnista på tändstiften och det är där inte. Det är här jag behöver eran hjälp. Vad kan ha gått sönder på bilen? Fördelaren är nästintill ny och ser väldigt fräsch ut. Ingen fukt inuti den. Har inte kollat med någon mätare om det kommer ström fram til den, men om det gör det, vad kan då vara fel? Hur mäter jag om det kommer ström till fördelaren? Har kirrat länge på startmotorn en hel del när jag har felsökt och vid två tillfällen har jag fått en tändning men det är verkligen bara EN tändning och sen dör motorn och startmotorn fortsätter att gå. Misstänkte först något glapp i en kontakt eller kabel men har inte hittat något. Alla tips mottages tacksamt, kan tillägga att jag är ganska grön vad gäller mekande med motorer. Om det är någon som känner att de har koll på sånt här och vill komma och hjälpa mig så är jag mycket tacksam. Betalar givetvis för det! Vill så gärna ha igång bilen så jag kan njuta av den. Bor i Malmö.
  13. Ingen tvätt faktiskt. Bilden är tagen ett par minuter efter att vi anlänt malmö. Moder natur tvättade den dock grundligt under våran första resdag och sen torkade solen henne torr under dag två o tre Blir tyvärr ingen träff i Limhamn för mig imorgon, tiden räcker inte till men utan jag siktar på nästa träff ist.
  14. Det ska jag försöka hinna med. Vi ska flyga iväg på semester senare på kvällen men hoppas att tiden är med mig
×
×
  • Create New...