Jump to content

V6 = Ingen äkta mustangälskare/ägare?


Stefan Ryen

Recommended Posts

Hejsan! :D

Vad ska jag börja? Jag älskar Mustang, dock aldrig, tyvärr, ägt någon utan har planer på att skaffa en inom kort, typ till våren eller så.

Favoritmodellen är naturligtvis 60 talarna, men har fått upp ögonen för generation 4 av Mustangen, 94 - 04. Kollar och kollar på annonser efter en snygg och passande bil. Cab eller Cupé spelare ingen roll. Men när det kommer till motorerna så har jag fattat att man så klart helst ska ha en V8:a. MEN är det så illa att äga en Mustang med en V6:a i sig? Billigare att köpa, verkar det som, och sen är utbudet större på bilar med V6:an i sig. Men är man ingen äkta mustangälskare/ägare om man skaffar en V6:a istället för en V8:a? :(

Ni som har erfarenhet av V6orna och V8orna. Lämna gärna en kommentar och motivera mig för och emot. ;)

Ha det gott! Wroooooom på er!

//Stefan

Link to comment
Share on other sites

I vår familj hade vi en 96a V6 som bruksbil i 3år

Frugan körde den varje dag till jobbet såväl minus 30 grader till +30 grader.

Bilen som sådan är okej för sin ålder men inte mer.

Motorn just den årsmodeller är bedrövligt svag och drar mycket bensin och det är inte konstigt med tanke på den har sina rötter i gamla Ford Taunus

Den duger att mysa runt med och går skönt på landsväg med MYCKET lågt varvtal.

En omkörning måste man planera för det är 150 trötta hästkrafter och bakaxelutväxlingen gör att det tar tid att få upp farten.

Som en vanlig svenssonbil alltså. :)

Jag köpte den enbart för frugan ville ha en billig bil med automatlåda som hon kunde köra till stockholm med rätt ofta.

Tror jag gav 26.000kr för Mussen som då hade gått 7000mil.

Oslagbart fräch var den!!

Vore jag dig och sneglar på V6 så köp ingen äldre än 1999 för då fick +40Hk till 190Hk

Dock samma gamla motor så förbrukningen är hög ändå vilket kanske inte spelar roll kanske.

Så ska ni ha den bara att åka runt med utan krav så är V6an trevlig men thats it.

Fördelen är att de inte är buskörda...Det går knappt. :)

Stor nackdel är att det verkar vara nästan exakt samma försäkring vare sig du väljer V6a eller V8.

Så driften är i det närmaste samma som V8

När du ska sälja den så är det megaförlust med V6 men man köper ju megabilligt så i kronor räknat blir det inte mycket.

V8orna håller sig aningen bättre men jag ser nu tendens att 2005+ Mustangerna faller grymt i värde!

Så det är egentligen din egen budget som får bestämma och hur du ska använda bilen som avgör valet mellan V6 och V8.

V6 kan man råpruta på och billigare bruksbil med komfort är svårt att hitta!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...