Jump to content

Recommended Posts

289 High Performance har:

* andra vevstakar (förstärkta) med grövre bult till överfallen

* förstärkta ramlageröverfall

* en annan svängningsdämpare (längre)

* förgasare med manuell choke

* högre kompression

* en vassare kamaxel med mekaniska lyftare

* en speciell fördelare med dubbla brytarspetsar, utan vakuumförställning

* kromade ventilkåpor och en speciell luftrenare som också är kromad

* speciella grenrör med bättre flöde

* dubbelt avgassystem (vilket väl annars bara GT hade? Lite osäker på hur det var -67)

Allt detta (och säkert en del till som jag inte kommer på nu) gör att 289 HP har 271 hk istället för 225 hk som 289-4V har. Shelbybilarna var lite modifierade (tex annat insug och förgasare samt headers) och hade 306 hk.

289 HP fick heller aldrig "rail type rockers" (vipparmar med kanter som går ner över ventilskaften) som fördes in på övriga 289 mitt under modellåret 1966.

Kan bara tillägga att vevaxeln (som var en std Mustang) var testad så att den garanterat hade rätt härdning (Brinelltestad?) och märkt, och att dubbelt avgas bara fanns på 4V motorerna. GT var ju tillgänglig i 2V versioner from 1967.

Den testade vevaxen fick en färgklick på ena motvikten om den höll måttet. Annars är det ingen skillnad på utförandet jämfört med "standard".

Färgen har hållits kvar alla dessa år utan att lossna !!

-Thomas-

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...