Posted November 20, 201410 yr comment_140829 Hejsan.vad är det för skillnad på en 5,0 efi mot en 5,0 Ho. av 1988 årsmodel??
November 20, 201410 yr comment_140838 Största skillnaden är att Fords första försök med mäta luftflödet hette "Speed Density" och mäter enbart luftens hastighet i throttle husetSen kom "Mass" som förutom hastigheten även mäter luftens massa vilket ger datorn exakt information om hur mycket luft som kommer in i cylindrarnaDen senare tillåter bättre kontroll och justeringsmöjligheter.....Eller Trimma på svenska!
November 20, 201410 yr Author comment_140844 hejsan.tänkte mest på cam och kolvskillnader.har en efi motor. och har en Ho på gång.så det är därför jag undrar.har googlat lite men blir inge klokare pga trådarna spårar ur för jämnan
November 21, 201410 yr comment_140855 Nej inga direkta skillnader och du måste nog ändå gå igenom 25år gamla motorer så då sätter du i vad du behöver.Ska du ha motorn till en klassiker så blir det ändå en massa andra delar som du måste byta så som oljetråg, pickup, bröstkåpa.Är det nått fel på EFI motorn?
November 22, 201410 yr comment_140894 ´88 hade även de flesta HO-motorerna Speed Density eller Map system... Luftmassemätarn kom 89 på alla utom californiabilar - de började 88.HO-motorn har smidda kolvar från TRW som standard - tunga jävlar men de håller för mycket stryk.Du har förmodligen ett annat insug på vanliga 5.0 efi också, har den suttit i en E/F truck så är iaf nedre delen inte helt tokig.Toppar är samma E7TE. En skillnad motoerrna emellan är att HO har rullkam från fabrik - spelar ju ingen större roll då du förmodligen ändå ska byta denna.Har den dock suttit i en Mustang så är den kammen väldigt allsidig till mycket, bra vrid/register osv... passar utmärkt vid en förgasarkonvertering och ner i en gammal Musse.Kan se ut så här, en ´90 Mustang HO.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.