Jump to content

Featured Replies

comment_140838

Största skillnaden är att Fords första försök med mäta luftflödet hette "Speed Density" och mäter enbart luftens hastighet i throttle huset

Sen kom "Mass" som förutom hastigheten även mäter luftens massa vilket ger datorn exakt information om hur mycket luft som kommer in i cylindrarna

Den senare tillåter bättre kontroll och justeringsmöjligheter.....Eller Trimma på svenska! :)

comment_140894

´88 hade även de flesta HO-motorerna Speed Density eller Map system... Luftmassemätarn kom 89 på alla utom californiabilar - de började 88.

HO-motorn har smidda kolvar från TRW som standard - tunga jävlar men de håller för mycket stryk.

Du har förmodligen ett annat insug på vanliga 5.0 efi också, har den suttit i en E/F truck så är iaf nedre delen inte helt tokig.

Toppar är samma E7TE.

En skillnad motoerrna emellan är att HO har rullkam från fabrik - spelar ju ingen större roll då du förmodligen ändå ska byta denna.

Har den dock suttit i en Mustang så är den kammen väldigt allsidig till mycket, bra vrid/register osv... passar utmärkt vid en förgasarkonvertering och ner i en gammal Musse.

Kan se ut så här, en ´90 Mustang HO.

post-463-144839526786_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...