Jump to content

V6 -94, byta motor till v6 -02


klang15

Recommended Posts

Tja, har en v6 från 94, har inge komp. Har vridit och vänt på olika lösningar fram och tillbaka, skulle vilja ha större motor än original men byta till v8 är aldeles för omfattande för att få igenom på besiktning, men har nu funnit en v6 motor från 02.

Som jag förstått är det i grund och botten samma motor, med enstaka småskillnader, så det jag undrar över är isf om den nyare v6 är kompatibel med den äldre kroppen? Är det som att byta till en identisk v6 från samma årsmodell eller kommer det omfatta diverse byten, gällande el eller annat? Skiljer sig motorfästen? :confused:

Mvh, tack för hjälp! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Nja det är en hel del jobb!

Det är en helt annan automatlåda och få den lira med ett annat styrsystem som 02 har blir en massa jobb!

Motorerna är likaså stora skillnader på särskilt toppar & insug det finns ingenting som är lika.

Som du säger är grundstommen samma men Ford ändrade hej vilt runtomkring.

Jag höll själv på med detta för ett tag sedan men hur man än gör känns det som om man kastar bort pengarna eftersom bilens värde är ändå runt 20.000kr om den fungerar.

Jag kom fram till att bästa är att från Supersix Performance köpa ett uppgraderings kit så får du +60Hk på motorn du redan har

kostar 30.000kr men då har du helrenoverade toppar som är portade, portat insug och ny vassare kamaxel.

Du har du en originalmotor som ger 210Hk

Tyvärr verkar bottendelen du har behöva renoveras så tillkommer ytterligare deg där!

Har du tur är det bara dåliga kolvringar

Köpa en annan motor är grisen i säcken och kan sluta i samma summa i slutänden och då står du iallafall där med helt orenoverad motor.

Tror även värdet sjunker eftersom motorn inte hör dit

Läs mer på

http://www.supersixmotorsports.com/_pdf/3.8_4.2/SSM2013catrev1PowerPaks.pdf

http://www.supersixmotorsports.com/

Alternativet är att sälja bort bilen som skrot så spar du 30.000kr som en kontantinsats till en annan bil

Link to comment
Share on other sites

Nja det är en hel del jobb!

Det är en helt annan automatlåda och få den lira med ett annat styrsystem som 02 har blir en massa jobb!

Motorerna är likaså stora skillnader på särskilt toppar & insug det finns ingenting som är lika.

Som du säger är grundstommen samma men Ford ändrade hej vilt runtomkring.

Jag höll själv på med detta för ett tag sedan men hur man än gör känns det som om man kastar bort pengarna eftersom bilens värde är ändå runt 20.000kr om den fungerar.

Jag kom fram till att bästa är att från Supersix Performance köpa ett uppgraderings kit så får du +60Hk på motorn du redan har

kostar 30.000kr men då har du helrenoverade toppar som är portade, portat insug och ny vassare kamaxel.

Du har du en originalmotor som ger 210Hk

Tyvärr verkar bottendelen du har behöva renoveras så tillkommer ytterligare deg där!

Har du tur är det bara dåliga kolvringar

Köpa en annan motor är grisen i säcken och kan sluta i samma summa i slutänden och då står du iallafall där med helt orenoverad motor.

Tror även värdet sjunker eftersom motorn inte hör dit

Läs mer på

http://www.supersixmotorsports.com/_pdf/3.8_4.2/SSM2013catrev1PowerPaks.pdf

http://www.supersixmotorsports.com/

Alternativet är att sälja bort bilen som skrot så spar du 30.000kr som en kontantinsats till en annan bil

Då är det nog över min kompetens att byta till den nyare v6...

Och undrar om det inte är för mycke för min del att fixa kolvar (det är som du säger sannolikt kolvringarna), få det renoverat av verkstad känns lite väl dyrt dock.

Tillbaka på ruta ett, vill som sagt hålla en viss budget pga bilens värde.

Behöver givetvis inte uppgradera motorn, steg ett är väl att få den att rulla, tanken va mest att om nyare v6 var kompatibel så skulle jag ta två flugor i en smäll.

Link to comment
Share on other sites

Japp det är ett ekonomiskt dilemma med dessa.

Sundast är att bibehålla 100% original med antingen köpa en likadan motor från skroten eller renovera den som sitter i.

Renovera den är troligast bäst om du kan göra det mesta av jobbet själv.

Det är ändå en skaplig förlustaffär.

Någonstans måste man börja och lägg inga sentimentala värderingar på bilen du nu har.

Vad köpte du den för?

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Japp det är ett ekonomiskt dilemma med dessa.

Sundast är att bibehålla 100% original med antingen köpa en likadan motor från skroten eller renovera den som sitter i.

Renovera den är troligast bäst om du kan göra det mesta av jobbet själv.

Det är ändå en skaplig förlustaffär.

Någonstans måste man börja och lägg inga sentimentala värderingar på bilen du nu har.

Vad köpte du den för?

Skickas från min iPad via Tapatalk

5 000 :- Finns även lite yttre att fixa

Link to comment
Share on other sites

5000kr!!

Ja då har du lite marginal iallafall om inte orden"Finns även lite yttre att fixa" betyder total omlackering! ;)

Även om motorrenovering går på 10.000kr så får du igen det.

Men bra bil att lära sig mecka på...går det inget bra så är det bara slänga bort den eller köra folkrace! :)

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...