Micke Zingmark December 8, 2014 Report December 8, 2014 Hej på er alla, jag har en svensksåld 66 fastback och den har chassinumret instansat på kylarramen. Har alla svensksålda 65-66 mustanger det? Citera
Lars Alfredsson December 8, 2014 Report December 8, 2014 Hej! Har också en svensksåld bil -65HT. På den är chassinumret instansat på vänster sida innanför framskärmen lite framför fjädertornet.Hälsn. lars Citera
Snorre70 December 8, 2014 Report December 8, 2014 Detta är nog något som någon gammal ägare gjort på eget bevåg är jag helt säker på!Ska vara * innan om det skulle ha varit FORD som gjort det själva, men där har dom inte stansat in på någon annan Mustang. Citera
Micke Zingmark December 8, 2014 Author Report December 8, 2014 Ok tack Lars och Snorre70, man undrar lite varför men gjort detta, jag har även chassinumret instansat på vänster sida med. Citera
ThomasFB December 9, 2014 Report December 9, 2014 Enligt påbud skulle chassinumret vara instansat på en "icke utbytbar" del av karossen. Allmän praxis i Europa. Nitade-löstagbara tags godkändes inte. Om inte fabriken försåg bilen med godkänt nummer, måste importören fixa till det.Undantag kan förekomma, men vanlig placering var innerskärm eller bröstplåt. På vissa japanare måste man leta i hjulhuset. Citera
Micke Zingmark December 9, 2014 Author Report December 9, 2014 Ok tack ThomasFB, så antagligen är det importören som har stansat in numret. Jag ska försöka hitta vilket företag som tog in den till sverige 1966, det jag vet är att den inte blev registrerad förän 1968. Den är en inte en A code mustang utan en C code. Den är tillverkad i Metuchen 20 september med D.S.O 95 vilket är Export. Citera
fast66 December 9, 2014 Report December 9, 2014 Micke, DSO/FSO 95 använders av ett större område än Sverige. Den kan mycket väl ha gått i ett annat Europeiskt land innan den registrerades i Sverige 1968. Detta land kan ha haft kravet på att importören ska stansa numret där? Alternativt kan numret på motorrumsväggen varit svårläst vid importen och då har det stansats om...Såg bilen på Sundby i somras - grym!!Hälsningar,Claes Citera
Micke Zingmark December 9, 2014 Author Report December 9, 2014 Tjena Claes och tack!. Aha kanske det är så! Jag vet att tysklands T5:0r hade en extra chassinummerplåt men den satt även den innanför vänster framskärm. Jag får söka vidare, om jag hittar nåt mer så skriver jag det här. Tack alla! Citera
fast66 December 9, 2014 Report December 9, 2014 Det där är en vanlig sk "buck tag". Användes i olika omfattning av olika fabriker - har sett en Falcon -60 från Metuchen med en sådan och de kanske är de som använde denna mest på Mustangerna. Dearborn kom inte igång förrän på 67orna och San Jose förrän sent -69. Fabrikerna hade dessutom olika kodsystem så det har inte varit helt lätt... Nu finns en "Tag book" av Kevin Marti. De brickor som satt på T5 var nog mer en landsunik bricka. Tror Finnarna hade en egen, ock möjligen en del andra länder./C Citera
Snorre70 December 9, 2014 Report December 9, 2014 Enligt påbud skulle chassinumret vara instansat på en "icke utbytbar" del av karossen. Allmän praxis i Europa. Nitade-löstagbara tags godkändes inte. Om inte fabriken försåg bilen med godkänt nummer, måste importören fixa till det.Undantag kan förekomma, men vanlig placering var innerskärm eller bröstplåt. På vissa japanare måste man leta i hjulhuset.Okej vad är icke utbytbar del då? allt går ju att byta?Skulle gärna va stansad i ramen vet jag sedan gammalt. (Men den är ju oxå utbytbar som allt annat. Citera
ThomasFB December 10, 2014 Report December 10, 2014 Okej vad är icke utbytbar del då? allt går ju att bytaDetta var/är byråkraternas lagtext. "Icke utbytbar del" har ansetts en svetsad eller på annat sätt permanent del av chassit, som inte går att byta ut med "vanligt förekommande" verktyg, och inte en del som är monterad med fästdon. Chassinumret bör vara stansat i en del (som ofta anses vara bärande konstruktion) som är en solid del av karosseriet. Numret bör också vara lätt att tyda för pålitlig identifiering av fordonet, t.ex. vid bilprovningen.Annat är hårklyverier, allting går nog att byta...Det rullar visserligen amerikanska bilar som har numret stansat i K-balken (bl.a MoPar, Chevy), men det är onödigt att spåna mer om dessa. Citera
Recommended Posts