Jump to content

Recommended Posts

Hej

jag får upp felkoder som heter 1296 och 1298. Nu sen jag lade in en tuner som heter performance. har även street och race. Nyligen fått från Grufman. kan ju inte testa bilen för jag har den avställd i vinter.

någon som vet något om koderna?

eller en sida med svensk översättning?

tacksam

Hej

jag får upp felkoder som heter 1296 och 1298. Nu sen jag lade in en tuner som heter performance. har även street och race. Nyligen fått från Grufman. kan ju inte testa bilen för jag har den avställd i vinter.

någon som vet något om koderna?

eller en sida med svensk översättning?

tacksam

rouble Code: P1296

5-Volt VREF Supply Not Present

Possible Causes:

MAP Sensor VREF circuit open between the Sensor and PCM

MAP Sensor ground circuit open between the Sensor and PCM

MAP Sensor is damaged or has failed

PCM has failed

har du haft borta något? kolla först att alla kontaktstycken sitter på som dom ska.

Funkade bilen med dom andra? Isåfall är det nog den tune filen som är kass

Kan ju inte testa fullt ut. Är avställd, så länge dom saltar vägarna. Men 1 april är det väl tillåtet med sommardäck

den tänder motordata lampan ganska omgående om den ej är ok

Då är det ok nu. Varmkörde i en halv timme idag utan att lampan tändes

undrar bara vad har du gjort mer med bilen? Ibland måste man manuellt gå in i tunerboxen och fixa en del inställningar

(redigerad)
undrar bara vad har du gjort mer med bilen? Ibland måste man manuellt gå in i tunerboxen och fixa en del inställningar

Endast öppet filter. Grufman fick dom uppgifterna innan dom beställde parametrarna, turnen har jag sen förra bilen -99, nu har jag en -05

Ändrade %s av %s (%s)
Komplettering
Endast öppet filter. Grufman fick dom uppgifterna innan dom beställde parametrarna, turnen har jag sen förra bilen -99, nu har jag en -05

Vilken tuner box har du? Dom flesta "gifter" sig med bilen och då kan man bara tuna den bilen; Plugga in din box och läs av ch no i boxen och kolla att det stämmer överens med din bils chno

X4, jag har köpt filerna nyligen av Grufman med regnr på bilen så det stämmer säkert. Alternativet kan ju vara att skicka turnern till Grufman och dom lägger in filerna. Om filen skulle vara felaktig

Skickat från min iPad med Tapatalk

Alltså återställde du in gamla bil till original med din tuner innan du sålde den bilen?

Har du inte gjort det så är din tuner "parad/gift" med din gamla bil.

Då måste den först låsas upp mot en kostnad innan du kan mappa din nya bil.

Därför skickas ofta tunern med när bilen säljs då nya ägaren vill/måste ha kvar mappningen och ev. vill mappa om sin bil igen om han/hon gör något mer på bilen.

Nej, den är inte gift med den gamla bilen. Den är unmarried , upplåst. Gamla bilen återställde jag innan. Har öppet filter till salu till mustang V8 -99. Hade även ett nytt trottelhus men det är sålt

Nja riktigt så enkelt är det inte. Har du återställt den eller har sct gjort det ? Även om du tankat Tbx tune i den gamla bilen så är. Den fortfarande gift med den . Återigen kolla vilket chno boxen är knuten till

då är det nog själva tune filen som är kass; sånt händer ibland bara att lägga en ny order isåfall. Du har sett att du kan ändra inställningar själv i tunern ibland kan det hjälpa för att få till det

då är det nog själva tune filen som är kass; sånt händer ibland bara att lägga en ny order isåfall. Du har sett att du kan ändra inställningar själv i tunern ibland kan det hjälpa för att få till det

Ska prata med Grufman

Felkoder i dag igen. 2196+2198

dom felcoderna är relaterade till syre sensorerna kan vara både luft läckage på insugning sida eller kassa sensorer BLA. men i ditt fall känns det som programvaran.

• 2 weeks later...

Nu har jag fått svar. När jag monterade det öppna luftfiltret så var det med ett plaströr som skulle sitta inuti insugsröret, det var avsmalnande och lite koniskt. Konstigt tänkte jag först, men sätter dit det i tron att det skulle öka insugshastigheten och med det bättre fyllnadsgrad. Men så var icke fallet. Nu är det bort plockat och jag får nu inga felkoder.

Tack för hjälpen och tipset, Grufmansbil