Jump to content

Kanske dags för motorrenovering?


Stoney End

Recommended Posts

När jag lyfte ur motorn för två år sedan för att laga ett sprucket stötdämpartorn passade jag på att kika lite i motorn. Det visade sig att vevaxel- och ramlagren har lite repor i sig varför jag tror det är dags att byta dom. Likaså var spelet på kamaxelkedjan nära max rekommendation, 12,5mm, varför det är dags att byta den. Kanske skulle jag också byta topploppspackningarna. Det ser ut att läcka lite oljefilm framtill i delningslinjen. Undrar om ni med erfarenhet av motorrenovering har några rekommendationer på vad som kan va läge att byta med tanke på ålder och slitage när motorn är urlyft.

Lite fakta om bilen. 67:a cab med 289 2-port, automat. Enligt dokumentation kördes bilen som en "daily driver" med två olika ägare fram till -87. Bilen hade då gått 20.000 mil. En ny ägare renoverade motorn 1990. Han lät plana topparna, slipade ventilerna. Satte in nya vevaxellager, nya lyftare. Bytte kamkedja och drev, vattenpump samt bränsle- och oljepump. Inget finns dokumenterat om att loppen är borrade eller om kamaxellagren bytts. Det är nu 25 år sedan renoveringen och bilen har gått ca 15000 mil sedan dess huvudsakligen som utställningsbil i USA under -90 talet.

Bilen kom till Sverige 2006 och jag kör ca 500 mil/år. Med tanke på det iaktagna slitaget på lagren och kamkedjan så är det kanske dags att också se över andra delar av motorn. Fick byta startmotor och vattenpump för ett par år sedan. Det kan tilläggas att bilen (motorn) startar och går bra utan problem, utan oljeläckage och drar ca 1,3 l/mil.

Det vore intressant att höra era synpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...