Jump to content

Stoney End

Medlemmar
  • Inlägg

    7
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Stoney End's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

10

Omdömespoäng

  1. Självklart är vevaxeln inslipad till nästa dimension och nya lager med överdimension insatta. Det är gjort av en kunnig verkstad med många års erfarenhet. Tror för egen del efter lite googlande att problemet härrör från slitna lager, eventuellt med igensatta oljekanaler i blocket. Kanske slarvade man när man renoverade sist -91? Vem vet?
  2. Som tur var det bara vevaxeln som tagit stryk. Men vad du Per menar med misskött underhåll undrar jag. Bilen renoverades senast -91 då man också bytte lager. Har enligt dokumentation jag har, körts som utställningsbil och förmodligen då skötts väl och inte hårdkörts. Kanske skulle lagren i motorn bytts lite tidigare än nu men skulle det vara boven i dramat? Eller så är det bara naturligt slitage som man får räkna med efter 50 år.
  3. Håller på att renovera motorn, 289, 2v. Det var ett kraftigt slitage på vevaxeln vid det axiella ramlagret som ätit sig in i vevaxeln. Märkte också ett kraftigt axiellt spel där innan jag tog isär motorn. (Märkligt nog har jag inte märkt så mycket vibrationer annat än när jag körde bilen till verkstan i slutet på februari). Killen som lagade vevaxeln med termisk sprutning var inte helt obekant med detta fel. Han sa det beror på växellådan som trycker på vevaxeln. Vanligt på manuella växellådor där man pumpar på kopplingen ofta. Men i min bil sitter en C4 som jag tycker växlar bra utan problem. Frågan är vad i C4:an som kan vara boven i dramat?
  4. Tack för ditt svar! Tänkte mest bespara mig inköp av korkpackning varje gång jag tar bort oljetråget etc. Har hittills inte kunnat återanvända någon korkpackning, så vad spelar då en livslängd på 20 år för roll. Håller med dig att det kan va svårt att täta oljetråget utan kork. Men kanske vattenpumpen lämpar sig bättre för enbart Permatex?
  5. Funderar på om man kan skippa den klassiska korkpackningen till oljetråg, vattenpump etc och bara använda Permatex, t ex RTV blue? Har tidigare använt både korkpackning och Permatex, men enl spec ska det räcka med Permatexen. Vad är era erfarenheter?
  6. När jag lyfte ur motorn för två år sedan för att laga ett sprucket stötdämpartorn passade jag på att kika lite i motorn. Det visade sig att vevaxel- och ramlagren har lite repor i sig varför jag tror det är dags att byta dom. Likaså var spelet på kamaxelkedjan nära max rekommendation, 12,5mm, varför det är dags att byta den. Kanske skulle jag också byta topploppspackningarna. Det ser ut att läcka lite oljefilm framtill i delningslinjen. Undrar om ni med erfarenhet av motorrenovering har några rekommendationer på vad som kan va läge att byta med tanke på ålder och slitage när motorn är urlyft. Lite fakta om bilen. 67:a cab med 289 2-port, automat. Enligt dokumentation kördes bilen som en "daily driver" med två olika ägare fram till -87. Bilen hade då gått 20.000 mil. En ny ägare renoverade motorn 1990. Han lät plana topparna, slipade ventilerna. Satte in nya vevaxellager, nya lyftare. Bytte kamkedja och drev, vattenpump samt bränsle- och oljepump. Inget finns dokumenterat om att loppen är borrade eller om kamaxellagren bytts. Det är nu 25 år sedan renoveringen och bilen har gått ca 15000 mil sedan dess huvudsakligen som utställningsbil i USA under -90 talet. Bilen kom till Sverige 2006 och jag kör ca 500 mil/år. Med tanke på det iaktagna slitaget på lagren och kamkedjan så är det kanske dags att också se över andra delar av motorn. Fick byta startmotor och vattenpump för ett par år sedan. Det kan tilläggas att bilen (motorn) startar och går bra utan problem, utan oljeläckage och drar ca 1,3 l/mil. Det vore intressant att höra era synpunkter.
  7. Har haft haveri med ett skuret bakaxellager på en Mustang -67 med den vanliga 8 tums bakaxel. Dessutom skadades det jag tror kallas hjullagerhållaren, se bif bild, plåtdetaljen till vänster. Den sitter längst ut på bakaxeln och håller fast drivaxel och bakhjulslager. Det är hållaren till vänster sida som skadats. Har ringt runt, men den verkar svår att få tag på. Kanske nån här på forumet har nån som ligger eller vet var den går att få tag på.
×
×
  • Create New...