Jump to content

Recommended Posts

Det började med en tanke om att få bättre komfort i framstolarna, och eftersom bilen inte är en originalbil så blev lösningen att sätta i stolar från en nyare mustang. En hel inredning hittades på Borås bildemontering, 2007 - svart skinn.

När jag fick hem den tyckte jag inte de skulle bli tillräckligt snyggt med det gamla baksätet och de nya stolarna så jag började

leta efter om någon bytt ut baksätet till ett nyare - hittade ingen - så det blev till att se om den ens gick.

post-5914-14483956342_thumb.jpg

Första inpassningen visade att det nog var möjligt, men hur skulle jag lyckas montera utan att svetsa sönder bilen?

Lösningen blev att bygga stag i plattjärn och 1mm plåt för att fästa baksätet och bulta fast.

Plattjärnsknäck lånades och första delarna tillverkades.

post-5914-144839563496_thumb.jpg

Längsgående mellanstaget med mittfästpunkten för ryggstöden.

post-5914-144839563788_thumb.jpg

Staget monterat men "fickor" som fästen till bakre fästet på sittdynan.

Idén var att behålla allt så original som det gick, utan att ändra allt för mycket.

Främre fäste till sittdynan och övre fästen till ryggdynorna tillverkades:

post-5914-144839563987_thumb.jpg

Sittdynan "knäpps i" med befintliga hakar, ryggdynan låses fast med den befintliga haken, som lossas från sidan med en strapp.

post-5914-144839564142_thumb.jpg

Samtliga fästen och stag monterade + sidopanelerna. (i sidopanelen behöver ett snitt göras + skära bort plast bakom vinylen för att det ska gå).

post-5914-144839564263_thumb.jpg

Baksätet monterat, (blev lite klämt på grund av de fula högtalargallren - de kommer bytas till lägre, mer diskreta framöver).

Tyvärr behövdes lite plast skäras bort från sidorna i sittdynan för att få det att passa ihop :(

post-5914-144839564488_thumb.jpg

Får återkomma med mer när framstolarna monterats. :)

CMC1454, Mats Hagberg

post-5914-144839563677_thumb.jpg

post-5914-144839563903_thumb.jpg

Nya stolen med -65 fästen. Hål behöver borras i framkant och underredet bultas med M8-50 på ett 30mm skarvstycke mot stolen. Justeringsspaken behöver inte böjas utan funkar som den är.

post-5914-144839564574_thumb.jpg

Det blev inte riktigt bra. Utökning till 45mm för de bakre fästena gör att ingen plast behöver kapas från stolens sidostycke.

Stolen får ändå tillräckligt bra lutning.

Provmonterad förarstol.

post-5914-144839564776_thumb.jpg

Jag är ganska lång (186) så det blir sportbilskänsla bakom förarstolen :)

post-5914-144839564843_thumb.jpg

Det färdiga resultatet.

post-5914-144839565572_thumb.jpg

Stolarna är bredare än original så med plastkåporna på utan att ha skurit bort någon plast är det riktigt tight.

Ljuddämpningsmatta som jag satte dit förra sommaren var tvungen att plockas bort - plåtrent, med bara originalmattan under stolarna.

Allt är gjort så det går att återställa till original på några timmar.

post-5914-144839565413_thumb.jpg

  • 3 weeks later...

Det man behöver tänka på är att det blir trängre mellan stolsdynan och ratten = ny ratt införskaffades. 14" istället för originalets 16".

post-5914-144839572288_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...