CMC1454 February 23, 2015 Report February 23, 2015 Det började med en tanke om att få bättre komfort i framstolarna, och eftersom bilen inte är en originalbil så blev lösningen att sätta i stolar från en nyare mustang. En hel inredning hittades på Borås bildemontering, 2007 - svart skinn.När jag fick hem den tyckte jag inte de skulle bli tillräckligt snyggt med det gamla baksätet och de nya stolarna så jag börjadeleta efter om någon bytt ut baksätet till ett nyare - hittade ingen - så det blev till att se om den ens gick.Första inpassningen visade att det nog var möjligt, men hur skulle jag lyckas montera utan att svetsa sönder bilen?Lösningen blev att bygga stag i plattjärn och 1mm plåt för att fästa baksätet och bulta fast.Plattjärnsknäck lånades och första delarna tillverkades.Längsgående mellanstaget med mittfästpunkten för ryggstöden.Staget monterat men "fickor" som fästen till bakre fästet på sittdynan.Idén var att behålla allt så original som det gick, utan att ändra allt för mycket.Främre fäste till sittdynan och övre fästen till ryggdynorna tillverkades:Sittdynan "knäpps i" med befintliga hakar, ryggdynan låses fast med den befintliga haken, som lossas från sidan med en strapp.Samtliga fästen och stag monterade + sidopanelerna. (i sidopanelen behöver ett snitt göras + skära bort plast bakom vinylen för att det ska gå).Baksätet monterat, (blev lite klämt på grund av de fula högtalargallren - de kommer bytas till lägre, mer diskreta framöver).Tyvärr behövdes lite plast skäras bort från sidorna i sittdynan för att få det att passa ihop Får återkomma med mer när framstolarna monterats. CMC1454, Mats Hagberg Citera
turbo57 February 23, 2015 Report February 23, 2015 Snyggt jobbat, ser bra mycket bekvämare än orginal, ska bli skoj att se fortsättningen:thumbup:/Leif Citera
CMC1454 February 24, 2015 Author Report February 24, 2015 Nya stolen med -65 fästen. Hål behöver borras i framkant och underredet bultas med M8-50 på ett 30mm skarvstycke mot stolen. Justeringsspaken behöver inte böjas utan funkar som den är. Citera
CMC1454 February 26, 2015 Author Report February 26, 2015 Det blev inte riktigt bra. Utökning till 45mm för de bakre fästena gör att ingen plast behöver kapas från stolens sidostycke.Stolen får ändå tillräckligt bra lutning.Provmonterad förarstol.Jag är ganska lång (186) så det blir sportbilskänsla bakom förarstolen Citera
turbo57 February 26, 2015 Report February 26, 2015 Snyggt, som sagt var ser lite bekvämare ut/Leif Citera
CMC1454 March 1, 2015 Author Report March 1, 2015 Det färdiga resultatet.Stolarna är bredare än original så med plastkåporna på utan att ha skurit bort någon plast är det riktigt tight.Ljuddämpningsmatta som jag satte dit förra sommaren var tvungen att plockas bort - plåtrent, med bara originalmattan under stolarna.Allt är gjort så det går att återställa till original på några timmar. Citera
FastMagnus March 1, 2015 Report March 1, 2015 Snyggt både komfort och krocksäkerhet har ju ökat Citera
turbo57 March 1, 2015 Report March 1, 2015 Precis som jag misstänkte det skulle bli, suveränt:thumbup:/Leif Citera
Gtttggg March 3, 2015 Report March 3, 2015 Efter ha kikat på nya framsätet bredvid originalet, hade jag valt att ta bort nackstöden fram för att inte förstöra 60-talsintrycket men det är min åsikt. Citera
CMC1454 March 20, 2015 Author Report March 20, 2015 Det man behöver tänka på är att det blir trängre mellan stolsdynan och ratten = ny ratt införskaffades. 14" istället för originalets 16". Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.