Jump to content

Recommended Posts

Hepp!

Är inne på uppgradera bromsarna och har fastnat för SSBC system.

Givetvis en djungel av olika alternativ men stannar vid deras Tri-Power 13" som känns robusta och få delar=funkar

Självklart är det en massa val ändå och sista valet är om det ska vara borrade eller slitsade skivor.

Har inga djupare erfarenheter av dessa olika alternativ vad som är dåligt eller bra.

Jag vill enbart ha bra bromsar som suger tag rejält!

Vad passar då för gatan bäst?

Känns som borrade skivor är känsligare och sliter ojämnare eller vad gäller?

Slitsade original har jag nu och visst bättre än original men upplever aningen rå bromsverkan...Kan det vara slitsningen?

post-2532-144839564537_thumb.jpg

post-2532-144839564542_thumb.jpg

Har själv ingen direkt jämförelse erfarenhet.

Har båda typerna (slitsade och borrade) på olika bilar.

Det jag senare läst mig till att borrade kan ha en tendens att spricka.

Samtidigt har jag inte sett något direkt fall av detta problem.

Jag tror dock starkt på att ha antingen borrade eller slitsade (ser ingen fördel att ha både och).

Detta för att få ut gaserna vid hård inbromsning.

Ja som du skriver borrade känns inte lika hållbart men har aldrig heller sett problem.

Slitsade känns kanske som valet eftersom det då inte finns några vassa kanter en spricka kan påbörjas.

Är kanske egentligen en mer utseende fixering vad man väljer med det ovidkommande för mig.

Ska bara stoppa bilen tryggt,snabbt och bekvämt!

För seriös racing rekommenderas inte hålborrade utan bara slitsade, själv har jag Baer bromsar fram både hålborrat och slitsat har hållit bra för bana och upplever dem ej som hårda eller råa :)

Tjena Andrew

Jag ska som sagt inte ha för seriös racing med en massa skruvade skivor utan bara för gatan.

Det får bli slitsade!

Plana skivor verkar finnas annat än originaldimensioner men byter man skivor ska det ju vara lite "plusmeny" tycker jag.

Håller helt med extra allt. Ta steget ut och sätt dit 13" du blir inte besviken om du sen sätter dit en hydraboost så blir du överväldigad :)

Håller helt med extra allt. Ta steget ut och sätt dit 13" du blir inte besviken om du sen sätter dit en hydraboost så blir du överväldigad :)

Japp hydraboost ingår i planen redan.

Har kört flera år nu med elektriskt vakuum vilket funkat okej men jävligt trött på ljudet.

Var nära nu byta kamaxel men motorn går så bra så hydraboost är bättre lägga krutet på

Finns ju en jäkla massa lösningar på detta också så tips på fungerande lösningar mottages tacksamt!!

Kommer in lite sent men vill väl bara bekräfta ditt val. Avstå från borrade - de kan spricka. Jag har sett det på Porscheskivor. Om bromsarna känns råa kanske det är läge att fundera över vilka belägg du kör med. Om du bara kör normalt på gata skall du inte ha några belägg som är det minsta avsedda för bana, de blir inte tillräckligt varma, skriker och dammar ner fälgarna. Glöm inte att köra in nya bromsar enligt tillverkarens rekommendationer!

När ändå bromsfrågan är uppe..... Är det nån som har koll på om man kan få dit original Ford/Corvette/PBR-oken från Cobra R 93 och Cobra-vanlig uppåt... på en gammal Musse...

Är ändå rätt bra bromsar för att vara "nästan" standard och går att hitta för vettig peng även nytt... Biter "jä-gt" bra på Foxen iaf...

/J

Allt går bara fantasin som hindrar. Har du trumbroms spindlar så kan du tillverka fästen ganska lätt PBR oken används av bland annat Baerclaw.

Köpte ett Cobra kit fram 13" för ngr år sen passade kanon; Är en av få grejer som jag monterat utan att det krävdes ngn modifering

Det kitet kräver 17" hjul för att få plats

• 3 weeks later...
Köpte ett Cobra kit fram 13" för ngr år sen passade kanon; Är en av få grejer som jag monterat utan att det krävdes ngn modifering

Det kitet kräver 17" hjul för att få plats

Vart hittade du det kittet? Summit?