Jump to content

Recommended Posts

Hej alla,

har i vinter renoverat min FMX 1969.

Har tillsmans med en kompis bytt lameller o stålskivor o diverse bussningar, även ett shiftkit blev det.

Nu till mitt problem, när man lägger i driven startar den på trean. Om man växlar manuellt funkar allt ok och även kickdown

funkar, växlar då ned o upp. Detta problem fanns redan före renovering, började nån gång förra sommaren.

Har kollat modulatorn genom att suga ända uppe vid insuget, det verkar inte vara nån läcka.

Nån som har nån ide om detta vore jag tacksam.

Ludde

Finns rätt mycket som orsakar det

- Det första man alltid ska göra är att justera om reglaget och se till rätt oljemängd finns

- Modulatorn skall ALLTID bytas

- Gå igenom "governor" ventilen....Det sitter på utgående axel och styr växlingspunkterna i förhållande till hastighet. Kan ha hängt sig.

Bara skruva av bakre struten så kommer du åt ventilen som sitter direkt på axeln....Plocka bort gör rent kolla att ventil rör sig med tryckluft-

- Mest troligt är att det är läckage inuti lådan eller i ventilpaketet.

På FMX har du viktiga rör som går från tryckventil och till ventilhus...Allt måste sitta rätt.

Ventilhus måste också rengöras minutiöst och varje ventil slipas med 2000-papper..Kolla alla plana ytor.

Sen hade du tydligen behov av ett shiftkit och du var väll uppmärksam så du valde det "automatiska" alternativet?

Det går ju även bygga manuellt så då måste du slita i kryckan för alltid.

Tack för kloka synpunkter, har idag kollat oljenivån en gång extra o även kickdownfunktionen, allt ok.

Modulatorn är bytt för nåt år sen o ser helt ny ut, kollade igen shiftkitet o det är det "automatiska".

Kan tillägga att om man startar från stillastående på D så funkar allt ok, men däremot om man kör på D o stannar för ex rödljus

så startar den på trean när man gasar iväg i normalt tempo.

Får väl riva isär bakdelen o kolla governoren igen.

Ludde

Jag skulle gå in I ventilhuset först.

Låter som en ventil hänger sig och förutom ventilhuset så kan det vara governor ventilen.

Governorventilen kan faktiskt kollas via ventilhuset!

När man plockat bort ventilhuset så kan du via oljekanalen som går till Governorventilen blåsa med tryckluft.

Nu är det lite svårt härma ett ljud på forum men det ska låta såhär"frrfrrfrrfrrfrrfrrfrrfrrfrrfrrfrrfrr" :)

Då vet man den funkar.

Gick du verkligen igenom samtliga ventiler I ventilhuset?

Både själva ventilerna och kanaler måste försiktigt slipas

Det var governorventilen som kärvade! Plockade ner idag o kände att den kärvade lite i vissa lägen, putsade med fint

sandpapper, plockade ihop o provkörde, gick som en dröm :D. Tyckte vi var noga när vi renoverade, men....

Är skitnöjd, ser fram mot soliga dagar i sommar med mycket gummirök.

Ludde

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...