Jump to content

351windsor


Tuben

Recommended Posts

Jag har tänkt att trimma min 351Windsor (tvåports med komp 9:5) från 1969

Jag undar hur mycket man kan få ut ur den med orginaltoppa och grenrör.

Jag hade tänkt en kam: Compcam xe262h+edelbrock preformer insug och edelbrock 600cfm förgasare

vad kan det ge i effekt

Link to comment
Share on other sites

Ja inget är svagare än 1 länk i kedjan! :)

Dvs allt beror ju på motorns skick i övrigt.

Utgår man från att allt är som original så är det än rätt snäll kamaxel som ger lite mer än originalet

Originalet 4V ger väll sisådär 230-250Hk på bakhjulen så den kombinationen du valt ger ett 10-20 tal hästar till kanske

Det blir inte så mycket mer eftersom toppar och kompression inte bidrar till något extra puff!

Du nämner att du nu har 2V vilket säkert betyder att bilen har en rätt trist utväxling i bakaxeln?? 2.73 eller liknande skulle jag tippa ?

Det skulle jag se över i första hand! Ett byte till exempelvis 3.50:1 känns som bilen får en rejäl extra kick!

Särskilt i kombination om du byter kamaxel.

Byter du inte utväxling så kommer bilen kännas lam och trött ändå trots ny kamaxel

Byter du kamaxel måste du se över topparna annars är det lönlöst...Nya matchande ventilfjädrar är ett måste för att allt ska lira rätt.

Helst ska topparna få nya säten,styrningar och planas för läcker det som det gärna gör på Ford blir det snabbt en besvikelse.

69an toppar är annars okej att använda men är de väldigt slitna är det knappt lönt att renovera dom.

Link to comment
Share on other sites

Std 4v 230-250 på bakhjulen och 10-20 mer med dom där grejorna, lät väl ändå rätt mkt eller?

Håller med i övrigt, har själv provat trimma en del och vore jag du skulle jag plocka ner tråget, ta lös nått ram/vevlageröverfall och kika, ganska snabbt gjort och ger en bra indikation på motorns chanser att överleva! Sen skulle jag nog montera en ny oljepump bara för att! Är motorn dålig lär den rasa direkt och är allt ok vet du vad du har. Håller även med om utväxlingen, gör enorm skillnad i stan men tyvärr blir det plågsamt på långväg :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Du har nog rätt i det Macke att det ska vara mindre effekt.

jag tänkte nog mest på förlusterna i lådan som brukar ligga på 20% men det blir ju ännu mera med andra förbrukare och drivlina.

Närmare 200 hk är nog korrekt och dra av ålderdom/slitage så kanske 50hk till försvinner! :)

Efter närmare eftertanke inte så bra bara byta kam/insug i tron om att få mera hästar.

Bäst kolla först kolla motorns hälsa och istället sikta på att återställa dess forna styrka.

En frisk originalare rätt kalibrerad är faktiskt rätt så pigg!

När den är frisk och inkörd kan du fundera igen om du vill ha mera

Bakaxel med max 3.50:1 utväxling är inte alls jobbig på landsväg och den blir pigg med det!

Här kör jag minst 90 km/tim med den utväxlingen

Link to comment
Share on other sites

Funkar, har 3:55 själv men man undviker helst motorvägen! Tycker dock att det är ett mkt bra ställe att börja på, en diff är oxå att föredra då bilen blir enhjulsdriven annars.... :-)

Med en lägre utväxling kan man ju även tänka lite framåt, typ till växellådan och montera en turbin med lite högre stallvarv, speciellt om du ska i med en vassare kam, då blir det ännu roligare!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...