Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Har provkört och kikat på en mustang gt -05 men v8 motorn.

Bilen är importerad från usa 2011, och har rullat 12.000 mil.

Bilen är i toppskick utvändigt och invändigt, och körkänslan magisk.

MEN carfax rapporten säger att bilen krockades svårt i usa! "Total loss" vilket innebär att den var så svårt krockad att den ansågs som skot av amerikanarna.

Sedan har någon uppenbarligen reparerat bilen.

Jag är alltså lite frågande angående köp.

Priset för denna skönhet är 100.000 :-

Rimligt?

Eller bör jag pressa priset, om inte omedelbart avstå?

Tacksam för svar!

Det priset för en 05:a får en att reagera!

Men om den är bra lagad ser jag inte det som ett problem! Tror det blir inlösen på bilar rätt fort pga att det kan vara dyrt att laga dom på en auktoriserad verkstad. Men om en händig plåtslagare med egenintresse fixar upp bilen tror jag att den kan vara helt ok. Men det krävs en del kunskap för att avgöra om lagningen är ok eller ej.

Att tänka på. En felfri 05:a med 12000mil brukar normalt kosta runt 150000kr. Så 100000kr för en bra lagad tycker jag är helt ok! Det kommer nog ta några år tills du får betala dom pengarna för en okrockad 05:a....

Men. Vet du att du kan avgöra om lagningen är bra eller ej. Köp den. Om inte. Be någon kunnig hjälpa dig avgöra om allt är ok! Och bestäm dig efter vad du får reda på :)

Skickas från min iPhone via DX8

Hej.

Har provkört och kikat på en mustang gt -05 men v8 motorn.

Bilen är importerad från usa 2011, och har rullat 12.000 mil.

Bilen är i toppskick utvändigt och invändigt, och körkänslan magisk.

MEN carfax rapporten säger att bilen krockades svårt i usa! "Total loss" vilket innebär att den var så svårt krockad att den ansågs som skot av amerikanarna.

Sedan har någon uppenbarligen reparerat bilen.

Jag är alltså lite frågande angående köp.

Priset för denna skönhet är 100.000 :-

Rimligt?

Eller bör jag pressa priset, om inte omedelbart avstå?

Tacksam för svar!

Avstå helt!!!

Varför ens fundera på köpa en som är brännmärkt "total loss"...Det kryllar ju ändå av friska bilar

Det handlar inte om att den är "toppskick" och "går magiskt"....Så ska ju en helt frisk bil gå ändå med rent Carfax.

Köper du bilen flyttar du bara problemet när du själv kanske säljer...Den blir Iskall på marknaden om du inte släpper den superbilligt....Då står du där med skägget i brevlådan! :)

Nuvarande ägare har säkert problem bli av med den p.g.a Carfax rapporten så inte konstigt han satt ett "vrakpris".

De flesta kollar ju detta och går vidare om det finns problem

Perfekt som du skriver Per.

Enda undantaget är om den som köpt "total loss" och reparerat den har komplett dokumentation vad som gjort för att återställa bilen.

Har endast sett en sådan dokumentation hittills och det var på detta forum för ett par veckor sedan..

Tyvärr så kräver det i dagens läge många delar i karossen som måste bytas OCH göra det på rätt sätt.

Allt för oftast är det både svenska och öst europeiska handlare/privat impotörer som tar in "total loss" och fixar till dem hjälpigt och sedan säljer dem för marknadspris. Inte bra.

Tyvärr är det flera svenska bilhandlare som specialiserar sig på detta, jag vet.

Tyvärr igen så kritiserade jag nog en bilfirma med specialisering "total loss" för några månader sedan och fick mycket s**t på detta forum.

Vill du ha en bil som bott i ett saltbad (dränkt i saltvatten) eller som varit totaldsmälld?

I dagens läge är Carfax varje bilköpares bästa verktyg.

Jag tycker nog ändå att man kan ge dessa bilar en chans!

Det jag menar är att det nog inte krävs ett skvatt för att en 05:a skall "lösas in" i USA om man smäller den! Särskilt om den har rullat lite! Bara se vad dom är värda i USA.

Problem kommer precis som ni säger senare när bilen anses besudlad bara för att många okunniga inte kan se skillnaden på en bra reparerad bil och en dålig. Lite som att en bil utan service bok alltid är skit. Jag är i branschen och tro mig. Det är långt ifrån sant!

Att en 05:a tagen från USA som skrot för att repas i Sverige 2011 alltid måste vara dålig tror jag inte på. Men den skall inte kosta lika mycket som en okrockad!

Skickas från min iPhone via DX8

Guest nho1

Som ni skriver, antingen finns ordentlig dokumentation på reparationen (vilket säkert är rätt sällan att det finns) eller så måste man kunna bedömma reparationen själv. Vad är det som skall granskas främst?

Exempelvis, hur kan man vara säker att den inte är ramsned (dvs hur kollar man det?) eller att deformationszoner (krockskydd) är som de ska?

Handlar nog mycket om att utreda HUR den är smälld från början. Om det tagit på värre "bärande" delar utav chassiet. Efter det kan man avgöra hur lagningen gått till eller om det ens varit möjligt att laga den på rätt sätt. Vad gäller dessa Fordar tror jag att chassiet är ok att laga. Inte som nyare europeiska bilar. Lagningen där är knepig IOM stålkvaliten osv.

Men om du är osäker på att själv avgöra om allt är i ordning tycker jag att du skall fråga någon i branschen eller ev avstå!

Skickas från min iPhone via DX8

VARFÖR dokumenterar INTE flertalet av "total loss" fordon hur de har reparerat bilarna

Enkelt, de döljer allt med spackael och handlingar och hoppas de får fullt betalt för bilarna.

Tyvärr har jag sett det många gånger på tex. blocket.

Vi ska vara glada att CARFAX finns.

Bort med skräpet.

Bebbe om säljaren kan visa hur bilen såg ut vid "total loss" och hur den blivit reparerad så kanske jag kan hålla med dig.

Även varför står det inte i annosen från början???

Även Mustanger har krock zoner som är mycket dyra och besvärliga att byta = DYRT.

Även om bilen är seriöst reparerad tror jag ingen vill berätta från början att den är reparerad. Klart att bilen säkerligen har blivit lagad med förtjänst tanken. Men det behöver inte vara dåligt för det.

Åter igen. Tror inte det behöver vara jättemycket fel på en 05 mustang med lite mil på mätaren för att den skall lösas in vid en skada :)

Skickas från min iPhone via DX8

I dagens läge med CARFAX som många vet om att det finns. Tyvärr måste fler få reda på att finns.

Ska man då inte tala om från början vad som egentligen hänt med bilen innan försäljning???

Ja, jag har skarvat ihop en del bilar under mina tidigare år. Då fanns inget CARFAX och det funkade perfekt att få fullt pris på bilarna.

Ingen ska känna sig drabbad av mina tidigare handhavanden.

För det första riktades alla bilarna på riktbänk (som då var standard), dessutom förstärkte vi litet extra och dessutom rostskyddade vi det som byttes ut (vanligvis var allt annat utan rostskydd på bilen).

  • 2 weeks later...

Även om bilen ser ok ut så kommer man aldrig bort från vetskapen om "total loss..."

Så glöm den bilen - leta vidare!

/MOS

Om man varit seriös så borde den kunna få en chans men tyvärr allt för många myglare på marknaden i dags läget som utan tvekan skulle lura även sin mor om dom fick chansen.

Jag har själv importerat "salvage title" bilar, inga "total loss" däremot.

Den gula på bilden är från början en motorbrunnen, men den dokumenterades i minsta detalj under hela byggets gång så nuvarande ägare har en portfolio med bilder från mitt inköp genom hela bygget till färdig bil.

Så man kan hitta bilar som trots att dom inte har "clean title" är seriösa.

Men 100K för en GT -05 = nej i min värld

post-3523-144839583147_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...