September 22, 200420 yr comment_9598 Jag har en milt trimmad 289:a som jag nu bestämmt att kompressormata då jag arbetar med framtagning av överladdare. Det tråkiga är att det finns ett knackande ljud i motorn som uppkommer nån minut efter man startat den och är mest påtagligt vid tomgång upp till 2000rpm. Ljudet började efter en vinter då jag bytt till rullvippor. Har lyft på ventilkåporna under tomgång men inte hört vart det låter ifrån men misstänker ju klart en lyftare och har planer på att "tvätta" motorn med diesel (efter tips i forumet) för att kolla om det förvinner. Men då motorn ändå skall trimmas mer så funderar jag på hydraliska lyftare som tål mer varv. Nu ger sig lyftarna alt. fjädrarna vid 6000rpm. Nåt tips om märken o modell?Då jag kommer att överladda motorn (ganska moderat i början, ca: 0,5 bar) undrar jag om nån har tips om insug, kam, tändning eller om jag klarar mig som det är.. siktar mot 350+ hkMotorn är nu vässad med Compretion 280 H kam, rullvippor som sagt med 1,60:1 utväxl. Portade toppar med cheva-ventiler, Street Dominator insug, Holley 650 Dubbelpump, Mallory dubbelbrytare, Headers samt Högtrycksoljepump.
September 22, 200420 yr comment_9599 Hej.Om du har kvar den mekaniska bensinpumpen såkan ljudet komma från den inte ovanligt. Det är mycket vanligt på 289-302-351W att bensinpumpen ger ett knackjud som är svårt att placera,ljudet hörs oftast alltid på tomgångsvarv upp till1500 och kanske en bit upp. :wink:
September 22, 200420 yr Author comment_9602 ..ja, jag har vart inne på det mkt.. men varför låter det inte i början när motorn är kall?? Har ju försig en Holley Röd elpump som jag lurar på att sätta dit ändå.. så det skadar ju inte att prova..Tack!
September 22, 200420 yr comment_9607 När du skall överladda en befintlig motor så MÅSTE du fixa några saker utifrån det du har.1. Motorn och bilen - MÅSTE vara i mkt bra kondition - du ökar belastningen på samtliga komponenter med minst 30%.2. Du måste sänka kompet till ca 8 för att kunna hantera även en moderat överladdning på 0.5 bar3. Topplockspackningarna bör absolut vara RACE-typ för att klara överladdningen4. Kammen bör ha ett överlapp som ser till att inte insug och avgas står öppna samtidigt = tappar effekt5 Tändningen behöver en retard modul som kan ställa ner tändkurvan vid hög belastning / komp - med automatik så du slipper fundera.6. Koppling en behöver uppgraderas, stålsvänghjul + Hayes etcJag har varit den här vägen under 2 år = gjort misstagen = lärt läxan = betalat priset - men fått en fantastisk bil.Behöver Du råd så ringBehöver Du en ny tändning - MSD med Retardmodul så har jag en i nyskick till försäljning.
September 22, 200420 yr Author comment_9609 Mkt medveten om dom nödvändiga förändringarna även om jag aldrig provat det här. Meningen är att jag skall bygga en riktig motor efter att först ha testat lite grann med den gamla. Vill egentligen bygga på ett nytt 5,0 block med fyrbultade ramlageröverfall, smidd vev, rätt komp med rätt kolvar, ARP-bultar, kam för överladdning och aluminimtoppar med mkt flöde etc etc.. problemet är att dom pengarna finns inte idag...plus att kunskapen inte är stor nog att beställa alla nödvändiga detaljer.. därför kom jag på idén att börja försiktigt.Motorn är frisk o fin förutom det irriterande knackljudet. Relativt "ny" T5-låda med ny Ram Heavy-duty koppling Borg&Beck style. Fixad 8" med lamelldiff, 31 splines drivaxlar. Nya knutkors i kardan osv.. Förstärkt kopplingsstag för den tuffa kopplingen. Rejäl oljekylare med termostat skall installeras men kompet blir ju ett problem, vet inte vad det är idag... kammen e jag osäker på.. Men tändningen bör jag nog byta, är klart intresserad av din MSD.. vilken modell?Jag behöver all hjälp jag kan få. Ringer dig gärna!Tack på förhand
September 22, 200420 yr comment_9610 Lite nyfiken!Hur fick du in 31splines i en 8'' ?Någon sådant har aldrig tillverkats av Ford iallafall.Inte ens Currie gör det.
September 23, 200420 yr Author comment_9611 ..sooorry...*ler*.. mindes fel , det är 31 splines axlar.. som e lite bitigare och är omsplinade till 28 splines för att passa i 8-tummaren.. Mkt siffror att hålla reda på..
September 23, 200420 yr comment_9615 Jag har gjort precis som du tänker göra - prövade först med kompressor på min originalmotor som var i mycket bra skick med streetkam etc.Det visade sig dock inte vara en så bra lösning - se mina kommentarer -men mycket lärdom och tyvärr en del bortkastade pengar.I vintras gjorde jag sedan det som Du vill göra - en helt ny motor med allt godis - byggd enkom för att passa för kompressormatningen.Nu - efter mycket intrimmning - går den som en klocka, lungt och fint på lågvarv och som en raket på fullvarv - och grejorna håller.Men som du mycket riktigt påpekar - när man skall leka i dom här nivåerna så finns INGA genvägar - det är bara att göra rätt hela vägen och också betala vad det kostar.Du är välkommen att ringa när du är redo - alla råd är gratis.Varför inte komma och kolla installationen ?MSD:n är en 6AL + en Boost Timing Master för justeringen, är använt i 3 månader - kan släppa det för 5000:-. ( nypris över 6000:-)Skall Du ha MSD grejor så köp sådant rakt igenom, även tändspole och fördelare - det lönar sig - jag vet!
September 23, 200420 yr Author comment_9616 Jo Göran, har inte du en strokad 302:a till 347 från Skultuna? Och en Paxton centrifugalkompressor? Har en kompis Paxton där axeln som driver bollarna har fått styk.. även bollarna har pajjat med en del repor.. Vet du vad man får tag i reservdelar till en Paxton?
September 23, 200420 yr comment_9618 Paxton/ Vortech har en åf i Sverige som finns i Jakobsberg om jag inte minns felSkall kolla upp adress / tel när jag kommer hem.Jag har dock köpt de reservdelar jag behövt direkt från USA, blir billigast så. Kolla Paxtons hemsida för åf i USA.
October 15, 200420 yr Author comment_9992 Så Tack vare Dig Göran har jag nu bestämmt mig! Ett strokerkit med smidda lågkompkolvar (8:1), Stålvev och H-stakar e på väg från Staterna ihop med "maggördel" från Trick&Flow och ARP-bultar i Drivor.. Nu skall det kompressortrimmas seriöst.. Likabra att göra det rätt från början..*ler*Problemet blir väl nu fäste.... förutom att hitta alla pantburkar för att få ihop stålar till högflödande toppar, kam, och bränslematning...Men man lever bara en gång!
October 15, 200420 yr comment_9995 Intressant tråd killar. Göran, kan/vill/vågar du säga vad det kostat?Är grymt sugen på överladd med tyvärr, dock inte kompressor då. Med 8>1 i komp så laddas det?Regleras/mäts spikningar på något sätt?Vad för bensin kör du på?
October 16, 200420 yr comment_10004 Hela kalaset med ny motor, kompressor, förgasare, MSD tändning, ny växellåda ( T5 ) + 3.55 i utvx i baken = 150Då har jag släpat hem en hel del själv från USA = mycket billigareSedan tillkommer naturligtvis nya bromsar ( BAER ) och annat för att hantera kraften.Laddar ca: 7psi idag - blir ca 13 nästa år, nu när allt är inkört och bromsarna på plats.Spikningar hanteras med en MSD modul som automatiskt kan ställa ner tändningen beroende på laddtrycket.Bensin = Blyfri 95 - fungerar alldeles utmärktDet gäller ju inte bara att bygga något häftigt - det är lätt - det skall ju också fungera i vardagskörning utan en massa special.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.