Jump to content

Motorbroms vid drive?


Recommended Posts

Har en fundering ang detta,,

Bilen är en -68 med 302 c4 allt renoverat av mig,bilen går kalas och lådan växlar fint och distinkt,men den motorbromsar även på högsta växeln.Det känns fel hur ska det vara.Kan även nämna att jag ej monterat kickdownwiren än men armen rör sig som den ska när man manövererar den manuellt.

Link to comment
Share on other sites

Låter som statorn i momentomvandlaren inte riktigt gör sitt jobb.

Är den gammal skulle jag skicka iväg den för renovering.

De slits som allt annat och är något fel i omvandlaren så behövs inte mycket för att den ska pumpa olja fel eller ineffektivt..

Då kan det mycket väl bli ökad broms

Köra utan kick down på C4 är ingen fara men nyare lådor eller andra Gambia Motors fabrikat går sönder utan den

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Så då skall den normalt "släppa" helt när man kliver av gas med 3an i ?

Och förmodar att 2 ,1 så ska det finnas motorbroms.

Det märkliga är ju att den går och växlar som den ska.

Kickwire monteras så fort jag fått hem den,och vad jag förstår så ligger lådan mot "noll" utan rörelse på kickarmen.

Vet att på min gamla volvo så kärvade kickwiren och då fick man dra den extra innan nästa växel gick i,

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen mekanisk koppling mellan växellådan och motorn.

Kraften överförs endast av oljan och den styrs av stator och turbinblad.

Bromsningen har alltså att göra med hur oljan beter sig i förhållande till hur oljan styrs och påverkar turbinbladen och eller statorn

3ans växel bromsar ju minst eftersom det då inte är någon utväxling alls mellan växellåda och motor. 1:1

Hur mycket det är ju väldigt svårt beskriva.

Känns det onaturligt så gissar jag felet ligger i turbinen...Antingen något som kärvar eller trasigt

Har motorn varit trimmad eller är trimmad så går den snabbt sönder...Den tål inte mycket effekt ökning.

En vek sak i just Ford turbiner är att turbintallriken som driver ingående axel till växellådan inte är riktigt axielt lagrad.

Den glider bara mot ett glidlager.

Bränns det eller deformeras här så kan den drivas runt en aning mekanisk av friktionen...Isåfall skulle det upplevas som motorbromsning.

Men det skulle börja bränna olja direkt så oljan skulle missfärgas eller lukta rätt snart.

Momentomvandlaren är dessutom tillverkad efter bilens motorkonfiguration, vikt och utväxling

Ändrar du förutsättningarna så reagerar den direkt ganska negativt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...